Datorn som TV?!

maja38

Garanterat tjejkörd ;))
Gick med
19 Mar 2006
Hoj
Ducati 996S -01
Skulle vilja ha tips på vad jag behöver för att kunna kasta ut TV:n i vardagsrummet och istället ha en dator där:confused:
Surfar mera än jag kollar på TV, (ja, inte bara SH;) ) så tänkte låta ungarna ta över TV:n och skaffa ytterliggare en dator till vardagsrummet.

Går jag till nån firma så försöker de säkert pracka på mig, en massa skit jag inte behöver:gnissla

Tacksam för tips!

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
Jag kör min LCD-tv som datorskärm vilket ger mig dator och tv i ett... Annars skulle jag rekommendera nåt i stil med den här.

WebGringo

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2006
Hoj
En skitig rackare och en motorcyklarnas version av volvo 740
håller själv på att kolla efter ett digitaltv kort.
om du bor där de fortfarande sänder analogt har jag ett billigt kort du kan få köpa.

är lite osäker på hur det fungerar med digital tv, teoretiskt sett borde det med en mjukvarudekoder vara möjligt att knäcka in sig på alla betalkanaler, men det är inget jag fått bekräftat än.

annars , då det gäller tv kort ska det vara möjligt att få loss något för 5 till 6 hundra pix.

finns ett par saker o tänka på, tex , tänker du spela in med datorn , eller du har andra medier till det. ska du inte spela in kan du skala av ett par hundringar.

hur stor skärm har du ?
är den upp till låt säga 17" spelar upplösningen i tv kortet ingen större roll.
jag kör med en gammeldags crt skärm med plant bildrör, visst tar lite mer plats, men bildkvaliten i förhållande till pris är riktigt svårslaget. och kvaliten !!!

behöver du fjärr ?
jag har trådlöst tangentbord med quick access keys, tillsamman med en trådlös track ball gör det fjärren onödig. men kör du fortfarande med sladdar kan det vara trevligt o ha fjärr.

ljudet då ?
jag kör ut det i en gammal philips ministereo jag köpte för några hundra på blocket, denna har fjärr, och kickar loss det mesta i datorhögtalarväg i prisklass under tusenlappen.

maja38

Garanterat tjejkörd ;))
Gick med
19 Mar 2006
Hoj
Ducati 996S -01
imaster skrev:
2629545 Jag kör min LCD-tv som datorskärm vilket ger mig dator och tv i ett... Annars skulle jag rekommendera nåt i stil med den här.

Det var ju ett himla bra pris på det kortet...
Kör fortfarande analog TV-sändning här men nästa höst går de över till digitalt.
Finns det kort som går att kombinera med ett typ Boxerkort, också...ja de kanske blir överkurs för mig ändå :confused: Jag kan ju faktiskt gå upp på övervåningen och se på barnas TV, om jag nu nödvändigt måste se nått på betalkanalerna.

maja38

Garanterat tjejkörd ;))
Gick med
19 Mar 2006
Hoj
Ducati 996S -01
WebGringo skrev:
håller själv på att kolla efter ett digitaltv kort.
om du bor där de fortfarande sänder analogt har jag ett billigt kort du kan få köpa.

är lite osäker på hur det fungerar med digital tv, teoretiskt sett borde det med en mjukvarudekoder vara möjligt att knäcka in sig på alla betalkanaler, men det är inget jag fått bekräftat än.

annars , då det gäller tv kort ska det vara möjligt att få loss något för 5 till 6 hundra pix.

finns ett par saker o tänka på, tex , tänker du spela in med datorn , eller du har andra medier till det. ska du inte spela in kan du skala av ett par hundringar.
Det kommer säkert bli så att jag kommer ladda ned nått som jag vill spela in, lika bra att få med den möjligheten.

hur stor skärm har du ?
är den upp till låt säga 17" spelar upplösningen i tv kortet ingen större roll.
jag kör med en gammeldags crt skärm med plant bildrör, visst tar lite mer plats, men bildkvaliten i förhållande till pris är riktigt svårslaget. och kvaliten !!!

Jag tänker köpa en dator för detta...så skärmen måste jag ju tänka lite extra på. Blir ju att jag sitter längre ifrån än vid den vanliga datorn, så den får inte vara allt för liten.

behöver du fjärr ?
jag har trådlöst tangentbord med quick access keys, tillsamman med en trådlös track ball gör det fjärren onödig. men kör du fortfarande med sladdar kan det vara trevligt o ha fjärr.
Trådlöst tangenbord, Ja det får det bli! Likaså trådlös track ball/mus... Nej inga sladdar. Verkar onödigt med fjärr, eller hur?!

ljudet då ?
jag kör ut det i en gammal philips ministereo jag köpte för några hundra på blocket, denna har fjärr, och kickar loss det mesta i datorhögtalarväg i prisklass under tusenlappen.
Ja...:rodnar ...de får bli nya högtalare också. Har mycket mp3 som jag vill kunna köra även från denna dator och vill slippa ha en stereo stående i vardagsrummet. Så det får bli några ganska skapliga högtalare, har jag tänkt.

Min julklapp till mig själv:)

WebGringo

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2006
Hoj
fjärr är en funktion som för mig är intressant enbart till förstärkaren, eftersom det underlättar mixning från olika källor samtidigt, då det annars kan vara ganska så låg signal ut =o/

kolla upp multimediakontroller till datorn, om detta kan vara intressant. tror det är logitech harmonics som släppt en mkt trevlig multikontroll som kan det mesta. och ser snygg ut

ang att stärkaren ser ful ut, vet inte om jag kan hålla med där.eftersom jag kör ministereo är den inte större än ett par tjocka böcker, och högtalarna är fästa i väggen/taket för maximal ljudspridning och de tar itne upp någon plats.

hitta lämplig dator, eller hitta lämpligt tower, det är frågan.
om det ska se bra ut, hitta något som matchar en fullsize förstärkardel och ställ dessa två ovanpå varandra. ljud och dator löst.

processor klarar du dig med en 1.5ghz med 512 ram och ett par jättediskar i.

ang skärm, jag har ett bord med hjul jag kan dra ut rikta till platsen jag vill sitta.

annars rekomenderas en projektor varmt !
i dagsläget kan du få loss en ok begagnad för ca 5k, och då har du lätt 100" bildyta =o)

maja38

Garanterat tjejkörd ;))
Gick med
19 Mar 2006
Hoj
Ducati 996S -01
WebGringo skrev:
2631068 fjärr är en funktion som för mig är intressant enbart till förstärkaren, eftersom det underlättar mixning från olika källor samtidigt, då det annars kan vara ganska så låg signal ut =o/

kolla upp multimediakontroller till datorn, om detta kan vara intressant. tror det är logitech harmonics som släppt en mkt trevlig multikontroll som kan det mesta. och ser snygg ut

ang att stärkaren ser ful ut, vet inte om jag kan hålla med där.eftersom jag kör ministereo är den inte större än ett par tjocka böcker, och högtalarna är fästa i väggen/taket för maximal ljudspridning och de tar itne upp någon plats.

om det ska se bra ut, hitta något som matchar en fullsize förstärkardel och ställ dessa två ovanpå varandra. ljud och dator löst.

ang skärm, jag har ett bord med hjul jag kan dra ut rikta till platsen jag vill sitta.

i dagsläget kan du få loss en ok begagnad för ca 5k, och då har du lätt 100" bildyta =o)

Tack...jag satt just och funderade på lämplig processor...så 1,5ghz och 512ram bör bli bra, alltså.:tummenupp

Projektor..:confused: vi köpte en ganska billig på net-on-net till jobbet och jag tycker den ger så jäkla dålig bild, även med olika datorer. Vi kanske bara hade otur och fick tag i ett skräp-ex.

Kul...det blir till att sitta och räkna lite på priser:)

Hur är det, duger ett "vanligt" grafikkort?! Spelen får ungarna ta på "sin" dator på övervåningen:D

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
Många
WebGringo skrev:
2631068 fjärr är en funktion som för mig är intressant enbart till förstärkaren, eftersom det underlättar mixning från olika källor samtidigt, då det annars kan vara ganska så låg signal ut =o/

Värt att tänka på är att om man planerar att kolla HD-klipp eller HD-filmer behöver man lite kraftigare dator.

WebGringo

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2006
Hoj
kör själv en 1.5 amd med 512 ram, har inte haft problem med något än så länge. iofs så har jag 256 mb på grafikkortet, men ett lite äldre 64 eller 128 borde fungera fint. men som sagt, mer meg på grafikkortet avlastar processorn.

tja, proj för 5 papp skulle jag sikta in mig på en begagnad 1000 - 1500 lumens begagnad av något känt märke.
hade tidigare en toshiba 1000 lumens, fungerade perfekt med upprullade gardiner för slötittande på tv eller surfning, men för hemmabio upplevelse gav det bättre känsla att rulla ner eller vänta tills det blev mörkt.

sen är det ju mkt på hur många fönster som finns i rummet, och var dessa är.
mina X har hatat mig, möblerar alltid efter ljud/bild.

vissa processorer har inbyggt ljudkort, men annars kostar sound blasters 5.1 kort inte hutlösa pengar längre. och med matchande ljudsystem så låter det riktigt rock n roll.
tyvär brukar kablar vara lite korta men sådant går alltid o lösa.

hur stort rum är det du ska köra riggen i ?
budget ?
förväntningar ?

maja38

Garanterat tjejkörd ;))
Gick med
19 Mar 2006
Hoj
Ducati 996S -01
WebGringo skrev:
2632034 kör själv en 1.5 amd med 512 ram, har inte haft problem med något än så länge. iofs så har jag 256 mb på grafikkortet, men ett lite äldre 64 eller 128 borde fungera fint. men som sagt, mer meg på grafikkortet avlastar processorn.

tja, proj för 5 papp skulle jag sikta in mig på en begagnad 1000 - 1500 lumens begagnad av något känt märke.
hade tidigare en toshiba 1000 lumens, fungerade perfekt med upprullade gardiner för slötittande på tv eller surfning, men för hemmabio upplevelse gav det bättre känsla att rulla ner eller vänta tills det blev mörkt.

sen är det ju mkt på hur många fönster som finns i rummet, och var dessa är.
mina X har hatat mig, möblerar alltid efter ljud/bild.

vissa processorer har inbyggt ljudkort, men annars kostar sound blasters 5.1 kort inte hutlösa pengar längre. och med matchande ljudsystem så låter det riktigt rock n roll.
tyvär brukar kablar vara lite korta men sådant går alltid o lösa.

hur stort rum är det du ska köra riggen i ?
budget ?
förväntningar ?

:D Jag ser hellre till praktiska saker än pynt (men annars kör man väl inte sporthoj utan Goldwing:tungan )

Rummet är 4,5X2,5 i kvadrat och tänkte ställa skärmen..eller vad det nu blir...mot väggen och inte mot fönstren

Budget...:confused: ....vill inte ha nått skräp skulle nog hellre plocka ihop så jag får vad jag vill ha. Alternativt en skaplig processor och skaffar bättre grafik och ljud. Så kommer skärmen till...högtalare...förstärkare...jo, de får nog kosta bortåt 20k om det ska bli det jag tänkt mig.

Förväntningar...de har jag många:D ...att kunna surfa bekvämt, ladda hem och kanske kolla på nån ok film ibland och sist men inte minst köra lite go musik. Sen är det ju grädde på moset att mina små änglar får härja fritt på övervåningen och det blir lugnt och fridfullt nere:)

@Lol
Värt att tänka på är att om man planerar att kolla HD-klipp eller HD-filmer behöver man lite kraftigare dator.
Nej, det får inte bli för klent, vill ju inte behöva byta ut det på ett år i alla fall;)

maja38

Garanterat tjejkörd ;))
Gick med
19 Mar 2006
Hoj
Ducati 996S -01
Cathy2 skrev:
2636070 Mycket att välja på bland alla goda råd!!
Svårt att välja??? Kom hem och kolla med mig!!! =)

Ja, fixar du bara fram Polly och Rödvin så behöver vi ju varken TV eller dator:fyllisar

WebGringo

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2006
Hoj
http://www.netonnet.se/item.asp?iid=67745&sid=1004022&SpaceCode=SectionRow3Left
där har du det tv kort jag skulle använt mig av

med en budgeten, ett bra logitech trådlöst tangentbord.

ram, en gig

processor 2 ghz eller motsvarande åtminstoned. i de fallet är det nästan viktigare att du har ett bra moderkort dock

creative har en historia av o göra mkt bra ljudkort, kolla efter ett med optisk ut och koppla ihop med ett hemmabio 5.1 system med sateliter o baslåda.

hd, börja med enb 250 gig, o köp till en till av samma storlek om behov uppstår.

grafikkortet är jag lite kluven till, vill egentligen säga att du ska ha något åtminstoned i klass med mitt , gärna en bra bit bättre. räkna 1500 till 2000 där så ligger du riktigt bra till.

begagnad proj , sony har en widescreen som var testvinnare för några år sedan. det är vad jag lagt mina pengar på.

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024