Datorn vägrar starta

Pettersson

Ny medlem
Gick med
28 Jun 2003
Hoj
KTM 625 SXC -05
Har trubbel med att få min stationära dator att starta. Allt är oftast frid och fröjd men sen så när man ska starta säckar den ihop och står den bara och tuggar i det läget där Windows XP loggan står och en liten blå laddningrad rullar, där står den o rullar o laddar i all evighet. Funkar att köra felsäkertläge men jag vet ju inte vad felet är så det är svårt att åtgärda något.

Firefly

Sporthojsnörd
Gick med
13 Aug 2003
Hoj
Tokgul Fireblade 954 *SÅLD*
Börja med att rensa CMOS (Flytta en jumper något snäpp, se moderkortsmanual). Funkar inte det så rekommenderar jag att du rycker ut en hårddisk där du inte har operativet, eller annan valfri hårdvara, för att se om det är just den hårdvaran som hindrar Windows från att starta.

Backdraft på Firefly's konto

Gick med
4 Apr 2004
Hoj
Kawasaki ZR600E
Hade ett gaaanska lika problem igår med flickvännens dator (stationär dock),när man kom till "välj användare" så säckade den ihop. Och det visade sig inte funka i felsäkert läge heller. Var bara och stoppa i xpskivan, välja "Boot from cd" (Tryck på del under uppstart för att komma in till datorns, ja... Moderkort är det nog).

Sen så valde jag att installera xp´s reparationsfiler, den körde alltså om xp. Men användare och dokument fanns kvar. Så nya filer tillkom, och allt fungerade som det ska. Rekomenderar dig till att göra detta! Bara bra att köra om vissa filer då och då, låter som någon av startfilerna är trasiga.. Lycka till nu! :tomten

/mvh Johan

Firefly

Sporthojsnörd
Gick med
13 Aug 2003
Hoj
Tokgul Fireblade 954 *SÅLD*
Installera om Windows kan man ju alltid göra, men det är ju inte lika jobbigt! :tomten

Fortfarande Backdraft här

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
Många
Om jag fattat det rätt så startar den ibland ?
I så fall kan du testa att köra en systemåterställning till ett ett par dagar före det började klödda.

Det har löst en del problem hos mig :)

Pettersson

Ny medlem
Gick med
28 Jun 2003
Hoj
KTM 625 SXC -05
Det funka o köra igång Windows XP skivan och sen välja att reparera nuvarande installation. Så tackar för alla tips. Hoppas det håller sig såhär nu.

Mvh Pet

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...