Dax för moppeköp

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Vi köpte en ROMET OGAR till vår dotter, priset var under 10k men den kom i en stor låda där bara det mesta var på plats. Maken håller nu på med att montera avgassystem m.m.

Vi ville att hon skulle ha en EU-moppe som man inte satt med fötterna ihop på, för balansens skull. Ett annat krav var växel. Ogar är 4-växlad.

Så snart den är färdigskruvad och vi fått regskylt ska den provköras. :)
Dottern tycker den ser cool ut. Så långt allt bra. :D
Jisses vad retro...
Förutom fyrtaktsmotorn ser den ut som valfri europeisk 70-talsmoppe.
Hoppas verkligen att kvalité och konstruktion är bättre än på den tiden!

Skriv gärna erfarenheterna här när ni hårdkört den ett tag. :)

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Jisses vad retro...
Förutom fyrtaktsmotorn ser den ut som valfri europeisk 70-talsmoppe.
Hoppas verkligen att kvalité och konstruktion är bättre än på den tiden!

Skriv gärna erfarenheterna här när ni hårdkört den ett tag. :)

Senare än så faktiskt. Jag skulle säga att det inte skiljer mycket designmässigt jämfört med den Yamaha FS1 av årsmodell -89 som jag hade när jag var i moppeåren.

Loccone

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Mar 2008
Hoj
MT-09
Bumpar denna tråd. Mellandottern fyller snart femton och vill ha en Viarelli Vincero. Jag vet inte ett skvatt om moppar tillverkade efter 1988. Utom att Peugeot och Aprilia är bra grejer, men de passar inte min lilla prinsessa :)

El går bort pga hon kommer att bli stående längs nån väg nån kall kväll och jag kommer att behöva baxa hem både unge och moppe på släp, och det vill jag inte.

Är det nån som har koll på Viarelli? Kinesiskt förstås, men det finns ju variationer där också…

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Hoj
Par stycken Ktm:er
När jag själv skulle ha moppe så bestämde jag själv vad de skulle vara för någon, men jag tjänade in pengarna varenda öre själv..
När grabben skulle ha moppe så bestämde jag va de skulle va för moppe, för de va jag som fick betala allt... Moppe, hjälm, lås, jacka å försäkring samt förarbevis. .
Så frågan är vem betalar prissesans moppe?

4-takt Kina moppar är ganska slö å när grabbens polare hade en sån så var de en hel del problem..
Försök undvika dom..

Loccone

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Mar 2008
Hoj
MT-09
När jag själv skulle ha moppe så bestämde jag själv vad de skulle vara för någon, men jag tjänade in pengarna varenda öre själv..
När grabben skulle ha moppe så bestämde jag va de skulle va för moppe, för de va jag som fick betala allt... Moppe, hjälm, lås, jacka å försäkring samt förarbevis. .
Så frågan är vem betalar prissesans moppe?

4-takt Kina moppar är ganska slö å när grabbens polare hade en sån så var de en hel del problem..
Försök undvika dom..
Haha, samma här. Jag betalade sjuhundra för min Compact 1985. Men jag har haft turen att träffa en ny kvinna för några år sen. Fick två små prinsessor på köpet. Det är mamma som betalar moppen, och jag tänker inte försöka ändra på det :D

Tack för input. Att den är slö gör inget. Om den håller i några år och vi kan sälja den sen är jag nöjd. Men skönt om man slipper att saker börjar ramla av den inom ett år.

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Hoj
Par stycken Ktm:er
Haha, samma här. Jag betalade sjuhundra för min Compact 1985. Men jag har haft turen att träffa en ny kvinna för några år sen. Fick två små prinsessor på köpet. Det är mamma som betalar moppen, och jag tänker inte försöka ändra på det :D

Tack för input. Att den är slö gör inget. Om den håller i några år och vi kan sälja den sen är jag nöjd. Men skönt om man slipper att saker börjar ramla av den inom ett år.
Nu är det några år sen när grabben hade moppe, men då va typ kina modeller slöa å opålitliga.. Orka knappt två på moppen.. Hjulen va smala..
En kompis till han ångra köpet då även om de va billig i inköp, men att sälja den va nästan omöjligt då..
Förstår att slö kan vara en fördel, men när den låter som en gräsklippare å går som en sån, vet jag inte om de är en fördel..

Kolla upp me någe moppe forum hur dagens modeller är..

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Det finns en Gileramodell (scooter) som skall vara riktigt bra. Fina bromsar och chassi som inte är gjort av kokt spaghetti. Rejäl sak.

Edit: Gilera Runner. Finns 180cc-kit!

spixer

spiff
Gick med
20 Jun 2007
Hoj
yzf 1000R och FZR1000
Bumpar denna tråd. Mellandottern fyller snart femton och vill ha en Viarelli Vincero. Jag vet inte ett skvatt om moppar tillverkade efter 1988. Utom att Peugeot och Aprilia är bra grejer, men de passar inte min lilla prinsessa :)

El går bort pga hon kommer att bli stående längs nån väg nån kall kväll och jag kommer att behöva baxa hem både unge och moppe på släp, och det vill jag inte.

Är det nån som har koll på Viarelli? Kinesiskt förstås, men det finns ju variationer där också…
Gott trådlyft :hihi

I dotterns fall blev det ju en Yamaha Neos 4T till slut, både hon och jag var helnöjda med den, inget strul alls.

Sålde den ifjol för mer pengar än vi gav och köpte A2 hoj istället.

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera

Innan jag tog mc kort för några år sedan körde jag moppe ett par säsonger. Köpte sprillans nya kineshojar. Såg riktigt fina ut när det var nya men det ändrades fort. Efter bara ett par månader var de rejält rostiga. Grejer skakade loss. Elen fick jag dra om helt för de blev glapp i alla kontakter. Topplock gjorda av lingonsylt. Tändhatt och tändkabel som kortslöt varje gång det var blött. Pinnbultar till avgasrörer som gick av så hela röret lossnade under färd. Stator och regulator som brann. Jag hade alltid verktyg i ryggsäcken och var tvungen att använda dem flera gånger. Återförsäljarna av kinagrejerna ville inte ens skicka delar på garanti. Räkna med att stå på egna ben.

Det verkade vara en sån bra idé att köpa nytt och fräscht. Det är det inte. Du får vad du betalar för. Om du inte vill meka varje helg, köp japanskt. Hellre än 20 år gammal japan än en sprillans ny kines.

Skickar med en bild på min ena moppe. Den blev stulen och återfanns ett år senare. Notera rosten överallt. Det var stora hål i avgassystemet
FCF233BF-8C85-4A56-887B-597E5ECF5009.jpeg

Loccone

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Mar 2008
Hoj
MT-09
Tack @JPT @BrooklynS @spixer @Tegel1432. Det är dessutom märkligt tomt när det gäller omdömen om Viiarellis 49cc-modeller på nätet. Ni har räddat mig från skammen i att släppa in en kass tvåhjuling över tröskeln. Och det är ingen liten sak som vi alla vet?

Strongliquid

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jul 2005
Hoj
Scott.

Här är en vettig Honda i Nacka:

Cowdriver

...." diobo' ragazzi quanti siete! "....
Gick med
9 Mar 2007
Hoj
Aprilia RS 250-98,Aprilia RSV4R-10, Aprilia RS660-21 Undrar vad det blir-32?
Hört att man ska passa sig för att tanka E10 på de där Viarelli mopederna, annars ska det nog vara ganska ok kvalitet för priset.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Dottern körde en Peugeot Kisbee i några år utan problem.
Rätt trevlig, allt fanns som behövdes, ok att titta på, runt 12' och gick billigt.
Men då var det ju det där med Peugeot...:)

Loccone

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Mar 2008
Hoj
MT-09
Tack för input @Kratoz och @Strongliquid den där i Nacka får vi titta på, och Ava MC ligger inte långt ifrån mig, dom har Peugeotmoppar.

Och nu har jag blivit riktigt sugen på en tyngre Vespa till mig själv. Hade vart nice som pendlingsfordon. Vi får se hur detta slutar…

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Hur mycket drar en fyrtaktsmoppe ? Funderar på att det kanske kan vara ett pendlaralternativ

Cowdriver

Gick med
9 Mar 2007
Hoj
Tack för input @Kratoz och @Strongliquid den där i Nacka får vi titta på, och Ava MC ligger inte långt ifrån mig, dom har Peugeotmoppar.

Och nu har jag blivit riktigt sugen på en tyngre Vespa till mig själv. Hade vart nice som pendlingsfordon. Vi får se hur detta slutar…
Den rundan har jag också varit i! :) Yamaha TMAX var det självklara valet för mig! Kom tyvärr inte till skott. Vilka lågmilare det finns för "kaffepengar". Nu blir det "tungt" körkort för sonen och licens för mig istället. Jösses vad det händer grejer i dessa tider. Men en TMAX, med Akrapovic ska jag ha en dag...

Cowdriver

Gick med
9 Mar 2007
Hoj
Det finns en Gileramodell (scooter) som skall vara riktigt bra. Fina bromsar och chassi som inte är gjort av kokt spaghetti. Rejäl sak.

Edit: Gilera Runner. Finns 180cc-kit!
Du som vet allt!? Det finns Gilera scooter i 180cc utförande! Minns en artikel i Kvällsposten där den "drog" en Ferrari i rödljusen!

Loccone

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Mar 2008
Hoj
MT-09
Den rundan har jag också varit i! :) Yamaha TMAX var det självklara valet för mig! Kom tyvärr inte till skott. Vilka lågmilare det finns för "kaffepengar". Nu blir det "tungt" körkort för sonen och licens för mig istället. Jösses vad det händer grejer i dessa tider. Men en TMAX, med Akrapovic ska jag ha en dag...
Ja eller hur! Finns en billig Honda Forza 300 på Gotland... Blir dubbelgarage i sommar, då skulle man ju få plats med en sådan också…

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA