daytona 650

Myggan deluxe

Ny medlem
Gick med
5 May 2010
Hoj
triumph daytona 650-05
Hej.
Hoppas det finns någon vänlig själ som vill hjälpa mig. Jag tog en tur för några dagar sen, stannade för att gå in och handla. När jag kommer ut vill inte gumman starta, verkade som om batteriet hade dåligt med kräm. kablade igång henne körde hem och mätte upp batteriet. hade 12,3 volt, men bara 5 volt vid belastning. nytt batteri inhandlades och hon har gått som en dröm i 2 dagar. Men idag händer samma sak igen trots nytt batteri. startade utan problem när den var kall, körde till gymmet och var där ca en timme. startade utan problem när jag kom ut. körde en liten sväng på ca 15 minuter för att göra nästa stop på macken, var inne typ 2 min. När jag kommer ut vill inte hojen starta. samma sympton igen. någon som vet vad det kan vara, något relä, eller kanske startmotorn som är på g att säga upp sig?

3 cl

Glöm dina bekymmer,i morgon kommer nya
Gick med
21 Jul 2007
Hoj
Speedtriple-03. Laverda 1000-77 +1/2 -80. Husqvarna TE250-06. Monark flaka med diskbrakes. Plastmoppe.+ev gammal britt.
Vad har du för volt på batteriet när hojen är igång? Bör väl iallfall ha 13,5v vid 2000 rpms. Troligen laddnings problem. Har du någon kunnig elkompis som kan mäta regulator osv för dig?

Elbling

Nybörjare igen
Gick med
30 Dec 2004
Hoj
Hacke hackspett
Hade samma problem, startade fint när den var kall, men när den var varm fick man hålla tummarna för att nåt skulle hända... Bytte startrelät (100kr), har funkat finfint sen dess.

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Hoj
-
Mycket i beskrivning tyder på att det är ett laddnings problem på din hoj. Kolla det nya batteriet. Har et också låg spänning belastning och inte spånningen når upp till 13,5 volt när du varvar upp hojen till 3000 varv. Då är det troligt att laddningsregulatorn har gett upp. Man kan även mäta växelspänningen mellan faserna från genneratorn. Den skall vara ungefär lika mellan alla tre faser och betydligt högre än 13,5 volt. Sänningen i den punkten är kraftigt varvtalsberoende. OBS ställ instrumentet på växelspänning mätområde minst 100 v.

Myggan deluxe

Ny medlem
Gick med
5 May 2010
Hoj
triumph daytona 650-05
Tack för alla snabba svar.
Jag provade att starta hojen i morse, och den startade utan problem. (utan att ha laddat batteriet) Då borde det väl inte ha något med laddningen att göra, eller? Den startade inte igår kväll när jag kom hem, så det verkar som att den strular när den e varm men funkar när den är kall.

Hade samma problem, startade fint när den var kall, men när den var varm fick man hålla tummarna för att nåt skulle hända... Bytte startrelät (100kr), har funkat finfint sen dess.

Hej. vart köpte du startrelät?

Last edited:

Myggan deluxe

Ny medlem
Gick med
5 May 2010
Hoj
triumph daytona 650-05
Halloj.

Någon som vet vart man kan hitta ett elschema till daytona 650. Undrar vad det är för relä som sitter bakom start relät. Nu startar inte ens hojen när den e kall.

Myggan deluxe

Ny medlem
Gick med
5 May 2010
Hoj
triumph daytona 650-05
http://daytona600.org/index.php?sid=628826fb8442863a7af37dd05882f5da

Där borde du hitta allt du behöver. Vet att det finns en servicemanual att ladda ner där också, om man registrerar sig. Annars tror jag att jag kan hitta en på min gamla dator om jag gräver en stund.

Relät köpte jag från triumph stockholm, men du kan hitta samma lite här och var.

Kanon.

Tack så mycket för hjälpen. Rälet är beställt, och kommer nästa vecka.
Återkommer med resultat.

Myggan deluxe

Ny medlem
Gick med
5 May 2010
Hoj
triumph daytona 650-05
det funkade inte att byta start relät. Nu är ett relä till solonoiden beställt, killarna på triumph center tror att det är det som spökar. Återkommer med resultat.

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln