DB dödare??

Stortryne

Ful gubbe.
Gick med
11 Jul 2005
Hoj
Ducati 916 - Dunderklumpen. Ducati Multistrada - Ior
3db ÄR "halva" ljudet. =) (dvs en ökning eller minskning med 3dB ökar minskar ljudet med hälften, det är ju en logaritmisk skala)

Det är tyvär fel.
3dB är dubbla EFFEKTEN. Enheten Bell (dB = deciBell = en tiondels Bell) är från början definierad som "twice as loud to the human ear". D.v.s. om någonting upplevs låta "dubbelt så hög" så är skilnaden 10 dB. "Hälften så högt" är -10 dB.

Stortryne

Ful gubbe.
Gick med
11 Jul 2005
Hoj
Har alla typer av mätare, och har mätt ljud på banor i 5 år. Kom hit till anderstorp med hojen så ska vi mäta:tummenupp

Jag säger till om jag skall dit :tummenupp

EDIT: Men va fanken... Du bor ju i Oskarström. Får se om jag skall ha med mig hojen ner till Halmstad nått i sommar.

Last edited:

skania

skania
Gick med
8 Jul 2007
Hoj
Aprilia RSV1000 Mille
Min minskade med många DB!

Köpte en DB-killer på denna länk:
http://www.mc-online.se/shop/default.aspx?tillsida=prod&productid=382907&lng=SWE

Hade mätt innan med mitt Akrapovic system till 98 db och när jag modifierat denna db-killer som är på länken så den passar mitt rör blev det 86db. Uppmätt på Kinnekullerakan båda gångerna. Blev dock tvungen att såga röret och sen böja det som en banan innan det passade. Om det tagit nån effekt? Jag kanske inte är så duktig än att en HK hit eller dit gör skillnad på min körning.

skania

skania
Gick med
8 Jul 2007
Hoj
Aprilia RSV1000 Mille
db dödaren dödar maskinen med....

Har nu efter ett par bandagar insett att det är en katastrof effektmässigt att ha den här db dödaren. http://www.mc-online.se/shop/default.aspx?tillsida=prod&productid=382907&lng=SWE

Skillnaden i ljud minskade kraftigt men det gjorde effekten med. Inget att rekommendera om du vill ha kraft kvar i maskinen samt att det luktade mycket mera avgaser. Har fått bättre tips nu att bygga en förlängning på utblåset som riktar avgaserna neråt. Detta ska göra stor skillnad på ljudet men inte sno nån effekt.

750-R

En dag på banan-andligt lavemang
Gick med
26 Jun 2003
Hoj
CBR1000rrRace-07+CBR1000-RR-05 för gata+Honda dax70-76 Annars är jag rätt vanlig av mig, jo just ja egna tänder har jag fortfarande de äju lite plus. Å en fru som står ut med alla perversiteter.
Har nu efter ett par bandagar insett att det är en katastrof effektmässigt att ha den här db dödaren. http://www.mc-online.se/shop/default.aspx?tillsida=prod&productid=382907&lng=SWE

Skillnaden i ljud minskade kraftigt men det gjorde effekten med. Inget att rekommendera om du vill ha kraft kvar i maskinen samt att det luktade mycket mera avgaser. Har fått bättre tips nu att bygga en förlängning på utblåset som riktar avgaserna neråt. Detta ska göra stor skillnad på ljudet men inte sno nån effekt.

Håller på och meckar med en 90 graders pip jag åxå som ska skicka ner ljudet i backen (men det blir ju hur fult som helst, men kanske bättre än att sitta å titta på när andra kör) Vi får se hur det blir framöver. Forska vidare ni andra åxå, borde va flera som har samma probs.:)

igelhammar

gud är bedragare......
Gick med
7 May 2003
Hoj
yz 144,piaggio 125....
Funkar icke.

Eller så kan du montera originalsystem så är du säker på att få köra.

I alla såna här trådar är det en sak man ska komma ihåg; Ljud är energi. Energi kan inte förstöras, slås sönder, splittras el dyl. Man kan endast leda om energi eller omvandla den. Om man monterar ett kryss gör man inget av det. Om man gör en db-killer kan man i ideala fall tjäna 1-3 db vid förbifart. Är det så att man ligger på gränsen kan det räcka, men oftast ligger man 5-10 db över om man kör med slipon. Med 7 års erfarenhet av bullermätning kan jag bara rekommendera originalblås så slipper man skruva när alla andra kör.

jag gick inte igenom på orginalet på falken,monterade dit slipon och har bara åkt dit när det var fredagstränning inför erf:et.najade då ett kryss över utblåset och klarade dagen.märkbart är dock att mitt slipon är mycket längre än orginal fast å andra sidan skrotade jag katten i den vevan när det monterades...

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
Hej. Hmm knepig fråga, vi har inte byggt våra men de vi använder är ca 15 cm långa.
Prova göra en teleskop variant kanske :) Kanske man kan hitta en optimal variant med längd kontra ljud kontra effekt.

gjorde ett bondsmide, ca 20cm lång med krök å ändplatta som man sätter på ovanpå ändröret på dämparn som klämmer till runt kanten, inte snygg för 5öre men den funkar, lätt att knäppa på (typ snapon) och drar ner ljudet tillräkligt mycket.. jag körde på teleskop varianten för att hitta någolunda rätt längd,

men den går ju inte bra på låga varv direkt... men nu behövde jag inte använda den på Gelleråsen men jag har en nu iaf om de skulle behövas någon annan gång :)

Mendoz

Sporthojsnörd
Gick med
5 Jul 2009
Hoj
Yamaha XSR 900 2017
Det är tyvär fel.
3dB är dubbla EFFEKTEN. Enheten Bell (dB = deciBell = en tiondels Bell) är från början definierad som "twice as loud to the human ear". D.v.s. om någonting upplevs låta "dubbelt så hög" så är skilnaden 10 dB. "Hälften så högt" är -10 dB.

Om man ökar från 5 W till 10 W i förstärkaren, låter högtalarna 3 dB högre då? Jag hade för mig att 3 dB var dubbelt så högt men det kanske är annat jag blandade ihop med?

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Om man ökar från 5 W till 10 W i förstärkaren, låter högtalarna 3 dB högre då? Jag hade för mig att 3 dB var dubbelt så högt men det kanske är annat jag blandade ihop med?

Ungefär så,man brukar säga att det krävs en fördubbling av effekten för att höja 3dB vilket i sin tur är en höjning som örat kan uppfatta,ivf.inom förstärkeri.

Förresten,någon som vet hur det funkar med förbipasseringsmätning?
Hur mycket av ljudet från pipan "försvinner" på vägen till mätutrustningen?

Min är ju original godkänd på 95dB/5500rpm tror jag och det är ju 92 på kinnekulle så det skulle ju inte funka om det inte försvinner något på vägen.

Henrik

Last edited:

Stortryne

Ful gubbe.
Gick med
11 Jul 2005
Hoj
Ungefär så,man brukar säga att det krävs en fördubbling av effekten för att höja 3dB vilket i sin tur är en höjning som örat kan uppfatta,ivf.inom förstärkeri.

Förresten,någon som vet hur det funkar med förbipasseringsmätning?
Hur mycket av ljudet från pipan "försvinner" på vägen till mätutrustningen?

Min är ju original godkänd på 95dB/5500rpm tror jag och det är ju 92 på kinnekulle så det skulle ju inte funka om det inte försvinner något på vägen.

Henrik

Ljudtrycket minskar med 6 dB per fördubbling av avståndet. Å andra sidan så genereras inte samma ljud av en hoj i rörelse som en som står och varvar i friläge (vägljud, transmission, o.s.v.).

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Ljudtrycket minskar med 6 dB per fördubbling av avståndet. Å andra sidan så genereras inte samma ljud av en hoj i rörelse som en som står och varvar i friläge (vägljud, transmission, o.s.v.).

Tack tack,då förstår jag lite mer hur det funkar.

Henrik

RandomDude

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jun 2004
Hoj
Triumph Street Triple R -13
10 dB ökning är en ökning av effekten med en faktor 10, för endast en dubblering av effekten behövs en ökning på ca. 3 dB, oavsätt om det är ljud eller någon annan signal.

För att dubblera amplituden behövs en ökning av 6 dB oavsett om det gäller ljud eller signalen till din digital-TV box.

Men vårat öra fungerar helt annorlunda så för de flesta personer upplevs en ökning av 10 dB (10 gångers ökning av effekten) som ungefär runt dubbelt så högt.

Det intressanta med det är att om du minskar uteffekten av en ljudkälla till endast 1 % av vad det var tidigare, så upplevs det fortfarande som att 25% av ljudet finns kvar.

Eller om du vill öka ljudnivån från din stereo till 10 gånger så högt så behöver du flera 1000 gånger högre effekt på förstärkaren :tummenupp

Nyheter
Rekordmånga personliga regskyltar

Under 2024 godkände Transpo...

SMC får 700.000 kronor i bidrag

Roger Berzell, generalsekre...

Brembo vinner Good Design Award

Brembo prisas för innovativ...

Nya SCORPION MX32 MID SOFT från Pirelli

Pirelli har presenterat SCO...

Indian Motorcycle i samarbete med Rikard Gustafsson

Foto:  Joachim Cruus Inf...

Dags för äventyrlig motorcykelmässa