DB killers som inte stjäl effekt?

Hector

Skrubbar skinn
Gick med
27 Feb 2004
Hoj
RSV4 Factory
Det är så att jag ska slänga på ett SILmoto helsystem och mappa om min SXV nästa vecka.
Blev dock lite fundersam då en bekant sa att dom ska börja bli hårda med ljudnivån vid Gotland ring i sommar.

Finns det DB-killers som inte "kväver" hojen? Blandningen kommer ju fetas på vid mappningen för att lira med systemet.

Masonit

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2003
Hoj
Ja.
Nej det finns det inte. Hur ska du annars få ner ljudet om du inte minskar luftflödet? Men bara för att du sätter i en db-killer så går ju inte hojen skit.

\Masonit

Hector

Skrubbar skinn
Gick med
27 Feb 2004
Hoj
RSV4 Factory
Nej det finns det inte. Hur ska du annars få ner ljudet om du inte minskar luftflödet? Men bara för att du sätter i en db-killer så går ju inte hojen skit.

\Masonit

Det har väl främst inte med luftflödet att göra utan förmågan att slå sönder avgasimpulserna. Det borde gå att få ett sjyst flöde med någon typ av filtrering.

Jag har ett vagt minne av att det fanns "tillskurna" rör att köpa någonstans som man kunde bygga egna DB-killers av. Någon som vet var?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Det har väl främst inte med luftflödet att göra utan förmågan att slå sönder avgasimpulserna. Det borde gå att få ett sjyst flöde med någon typ av filtrering.

Jag har ett vagt minne av att det fanns "tillskurna" rör att köpa någonstans som man kunde bygga egna DB-killers av. Någon som vet var?

Det finns något som kallas "spisplåt" eller "gnistgaller" med hål som ser ut som

+ + + + + + +
+ + + + + + +
+ + + + + + +
+ + + + + + +

Det avvändes till att göra egna dB killers i bilvärlden, dock misstänker jag att dom sabbar flödet mer än köpesgrejorna.

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Nej det finns ingen magisk dB-killer att stoppa in i befintlig dämpare som sänker ljudnivån utan att påverka effekten. Samma effekt med lägre ljudnivå kräver större dämparvolym så enkelt är det....

Annars så är jag stort fan av att åka med originaldämpare när man inte får bullra. Att dämpa ner en aftermarketdämpare till samma nivå som original brukar inte ge någon effektvinst....

Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...