DB nivå och strypning.

R-Jonas

Medlem
Gick med
23 Feb 2004
Hoj
R1 -99 / R1 -12 / R1 -04 (Banhoj) / R6 -03 (Banhoj) / WR450F (Supermotard).
Jag har surfat runt en del nu och funnit lite olika svar, så jag hoppas
att jag kan få rätt svar för min mc här.

Mina frågor handlar om min Kawasaki ZZR600 -91:a.

Jag har byt mitt system på hojen och den låter ganska mycket nu.
Men frågan är vad dom säger på besiktningen.

Jag har kollat på mitt regpapper och där står inget under
ljudnivå under körning eller stillastående.
Är det då den lite mer allmänna nivån som gäller 103Db?
Men vilket varvtal är det som gäller 4500, 5500 eller 6000rpm?

Sen till nästa fråga.
Jag såg längst ner i mitt reg på övriga uppgifter, och där står;

Motorcykeln provad och godkänd med angiven effekt.
Ursprunglig effekt 72Kw (98Hk) sänkt genom begränsning i förgasare.

Med andra ord är min hoj strypt och undrar var strypningen kan sitta någonstans?

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Ursprunglig effekt 72Kw (98Hk) sänkt genom begränsning i förgasare.
Med andra ord är min hoj strypt och undrar var strypningen kan sitta någonstans?

Du tycker inte att du besvarade den frågan lite själv?

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Du tycker inte att du besvarade den frågan lite själv?

Men vad skall han leta efter? Står det "avvikande del" på avvikande delar? Sitter det strypningar bara på ett eller finns de påflera ställen? Hur ska han veta om det lilla hålet (om det finns ett sånt i detta fall) i trottlarna är strypningar. Hur ska han skilja ett förgasargummi med strypning från ett original om han inte vet den visuella skillnaden mellan dem. Hjälp honom eller låt bli, det här är inte rätt plats att dryga sig. Det kan vi ägna oss åt i OT-delen.

Mest haft insprutare månne?

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
det här är inte rätt plats

Mest haft insprutare månne?

F´låt.. Såg faktikts inte vilket fora det var.

Och ja, och nej.. 2t cross 10 år och ett par förknasar-hojar på gata också.

Från min 125a tid vill jag minnas att strypningarna (ibland) satt så enkelt som brickor som hindrade nålen från att öppna helt. Men det var nog de absolut första strypsatserna då det var precis när de där gränserna infördes (innan det var det liksom ingen som ville strypa).

Strypsatserna var väl oftast också eftermarknadsprodukter, så att kunna svara generellt på det är närmast omöjligt utan dokumentation.

Bästa är väl att bara riva skiten och se om några delar ser "annorlunda ut". Sitter det några membran med "onödigt" tjockt material nånstans? Är det brickor nånstans som stoppar gasvajerns väg osv?

Dokumentera alla ändringar noga och kör trial and error?! Den lär inte spontanantända.

Den stora frågan är väl om den öht ÄR strypt, eller om det bara står det i papprena. Tjejens förra CBR600F hade 37kw enl. pappret. Men power-hjulade hej vilt på begäran redan från 8k rpm.

2: Ljudet är nog inga konstigheter om det inte låter överjävligt. Jag besiktigade med öppet akra helsystem för ett par veckor sen (bra nivå på maxvarv, men låter som fan på tomgång) och frågade tom men det var inga konstigheter. Det dem "vill åt" är HDs med raka rör som drar igång bil-larm och skrämmer gamla tanter.

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Men vilket varvtal är det som gäller 4500, 5500 eller 6000rpm?
Decibelnivån mäts vid en kolvhastighet av 11 m/s och det får du fram genom att räkna på slaglängden. Om din Kawa har en slaglängd (stroke) på 46.6 mm så landar du enligt bifogad 4t lathund på ca 7050 varv vid mätningen.

Men som sagt, låter den inte allt för illa så är det en stor chans att den går igenom utan mätning.

Decibelmätning-varvtal.jpg

R-Jonas

Medlem
Gick med
23 Feb 2004
Hoj
Jag tackar så mycket för svaren. Och jag får väl passa på att riva förgasarna när det regnar ute.
För enligt han jag köpte den av (han har renoverat hela motorn) så ska den ha 98Hk.
Jag går som sagt kolla upp det om jag nu inte kanske hittar ett par flatside till ett hyfsat skick.

Kanske någon här som vet vad det är för delning på mina förgasare (... avståndet mellan förgasarna alltså).
Någon som vet så slipper man riva av tanken för mäta :tungan

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Jag tackar så mycket för svaren. Och jag får väl passa på att riva förgasarna när det regnar ute.
För enligt han jag köpte den av (han har renoverat hela motorn) så ska den ha 98Hk.
Jag går som sagt kolla upp det om jag nu inte kanske hittar ett par flatside till ett hyfsat skick.

Kanske någon här som vet vad det är för delning på mina förgasare (... avståndet mellan förgasarna alltså).

Innan du river..

Vad ska den va strypt till? Står det 25 kw (37hk) så är det rätt uppenbart om den är strypt eller inte och då verkar det onödigt att lägga tid på.

Ring föregående ägare om han nu har koll och fråga istället. Även om det inte är hans ansvar att ge dig detaljbeskrivningar så kan han säkert hjälpa dig med en snabbförklaring av vad som är gjort i så fall. Och annars, vad får dig att tvivla på hans ord om att det är 98 hk?

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris

Innan du river..

Vad ska den va strypt till? Står det 25 kw (37hk) så är det rätt uppenbart om den är strypt eller inte och då verkar det onödigt att lägga tid på.

Ring föregående ägare om han nu har koll och fråga istället. Även om det inte är hans ansvar att ge dig detaljbeskrivningar så kan han säkert hjälpa dig med en snabbförklaring av vad som är gjort i så fall. Och annars, vad får dig att tvivla på hans ord om att det är 98 hk?

R-Jonas

Medlem
Gick med
23 Feb 2004
Hoj
Nä hans ord tvivlar jag inte på. Vi har fortfarande kontakt via mail ;)
Väntar lite på svar från honom.

Nu kan vi lägga ner speculationerna angående strypningen, för efter ha nu vaknat till liv med kaffet så insåg jag att jag missade en ganska viktig sak.
Ursprungs effekten är 72kw men den är strypt och regad till 46kw :glömdet

Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...