Chris Ash skrev:
...Har man en bullergräns så har man en bullergräns, skitsamma om det är original eller Vims & Trams om man klarar den.
Det där är inte alls en god ide. Mantorp o Atorp ligger på en så hysterisk nivå att det räcker med att det larmar för att arrangören ska ha problem. Ta då det klassiska trixet med slipon/helrör som visar fina värden vid den stipulerade varvtalsgränsen för statisk mätning - när han sen belastar eller går upp 500 till så är det kört.
Skölds superducce har vid statiska mätningar gett 98 db. Tror du att den stör grannarna mindre än min Akra på ca 102?? Det är en regel full i kryphål som ger banägarna problem eftersom förare i mångt och mycket är korkade fuskare. Även förare i den absoluta eliten fuskar med inträdesbiljetter, elutrustning, buller och klarar inte ens följa parkeringsanvisningar - hur skulle dessa förare kunna förväntas ta ansvar för ljudnivå på sina hojar??
Vi håller på att gräva en helvetes djup grop åt oss själva.
Eller för att ta de älskade R-klasserna. Förr om åren har Håkans hoj vrålat så illa att det har varit obehagligt att sitta på läktaren. TROTS det så har han klarat statiska mätningar.... Vissa regler funkar inte.
Hur menar du att det skulle gå till? Bötessummorna på arrangörer är enorma om bullret överskrids. Det naturliga vore Bike-Events modell.
Alternativet är att ta betalt och sen mäta och utan nåd skicka hem alla som överstiger gränsen. Jag har sett hur det funkar - banknuttar är de barnsligaste idioter som finns i de här lägena:
Av de som skickas hem så kommer:
Åtminstone 75% skrika "Jag vet att det står 98dB i papprena men det är ju godkänt i besiktning!"
Hälften kommer skrika över att de ska ha sina pengar tillbaka.
Kanske så många som var femte kommer lägga en j-a energi på att skälla ut arrangören.
Hela förmiddagen kommer vara ett jävla gnäll pga det här om reglerna efterlevs ordentligt.
Vem vill arrangera något sådant?
Kalla fakta är - vi vet alla orgblås låter absolut minst. Det HÖR vi! Det är dax att förstå vinken i det hela.