Db ?

björn.e

hej hej
Gick med
19 Apr 2003
Hoj
Brukar vara den med nummer 4
Jag var ute och mätte upp Hondan i dag. Lånade db mätare från jobbet (dyr sak). Varvade så gott jag kunde 7200. Resultatet blev, ena mätningen 104 andra 101. Jag hadde inget måttband med mig så avståndet samt vinkel var på en höft.
Hur hårda är nu db kraven skulle dom släppa ut en om man råkar ha 103 eller är det slut åkt då?

björn.e

hej hej
Gick med
19 Apr 2003
Hoj
Brukar vara den med nummer 4
Ja det beror ju på hur lång borta mätaren var. Misstänker att det handlar om det avståndet. Får väll greja ett orginal system i fall att (har ett på g). :tummenupp

Bultaco

fd rookie #24 i 600
Gick med
10 Oct 2003
Hoj
SS600 R6, Husaberg FC600, Suzuki RM-Z 450
Det blir lägre värden när det är torrt och varmt ute också...

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
Kom ihåg. Nästan det enda du får köra med 102db är SM-tävlingshelger. ALLT annat har nu HÅRDA db-krav. Jag kommer montera orginalburk som default i sommar.

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Chrille skrev:
Kom ihåg. Nästan det enda du får köra med 102db är SM-tävlingshelger. ALLT annat har nu HÅRDA db-krav. Jag kommer montera orginalburk som default i sommar.

Nja, riktigt så illa är det inte. Knutstorp har tex 95 db vid förbipassering(ca 102 stillastående) både på SM,Bike events och tisdagsträningar,tror det samma gäller på Falken Sviestad och Gelleråsen med. Problemet med bike events är att de skiter i hur mycket/lite ditt system låter. Är det inte original så får du inte köra.

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
Chris Ash skrev:
Nja, riktigt så illa är det inte. Knutstorp har tex 95 db vid förbipassering(ca 102 stillastående) både på SM,Bike events och tisdagsträningar,tror det samma gäller på Falken Sviestad och Gelleråsen med. Problemet med bike events är att de skiter i hur mycket/lite ditt system låter. Är det inte original så får du inte köra.

Det där är en sanning med modifikation. När vi körde ERF'et på Falken var det 5 eller 6 hojar som klarade den i reglementet angivna gränsen. Atorp har enorma provblem, Mantorp har stora problem, Falken har vissa, Knutstorp hör man olika om hela tiden, Sviestad lever visst på lånad tid och även Åsen ska enligt rykten ha lite att tänka på även om vissa rykten säger annat osv osv.

Jag har tröttnat på tjatet. Min hoj kommer alltid har org-burk i default-läge och så svidar jag om när tillfälle ges.

Bike-Events gör helt rätt. För alla som har sett och hört ett 600std-lopp så borde sanningen vara uppenbar - Hade vi alla hållt den ljudnivån så hade vi inte haft några klagomål att hantera.

hajen5

Litet skrapar nog Helmut
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojen finns bara i fantasin men den är fin - tycker hajen5
Chrille skrev:
Det där är en sanning med modifikation. När vi körde ERF'et på Falken var det 5 eller 6 hojar som klarade den i reglementet angivna gränsen. Atorp har enorma provblem, Mantorp har stora problem, Falken har vissa, Knutstorp hör man olika om hela tiden, Sviestad lever visst på lånad tid och även Åsen ska enligt rykten ha lite att tänka på även om vissa rykten säger annat osv osv.

Jag har tröttnat på tjatet. Min hoj kommer alltid har org-burk i default-läge och så svidar jag om när tillfälle ges.

Bike-Events gör helt rätt. För alla som har sett och hört ett 600std-lopp så borde sanningen vara uppenbar - Hade vi alla hållt den ljudnivån så hade vi inte haft några klagomål att hantera.

Ahhh... Du sällar dig alltså till skaran av orginalburksförespråkare. För visst
är det primära att köra, inte att låta? Speciellt inte om låtandet är ett hot mot sporten i det här landet - vilket jag på allvar tror att det är.

Last edited:

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
hajen5 skrev:
Ahhh... Du sällar dig alltså till skaran av orginalburksförespråkare. För visst
är det primära att köra, inte att låta? Speciellt inte om låtandet är ett hot mot sporten i det här landet - vilket jag på allvar tror att det är.

Fast bra helsystem/slipons låter inte speciellt mycket mer än original. Tycker originalburkstramset är just trams. Har man en bullergräns så har man en bullergräns, skitsamma om det är original eller Vims & Trams om man klarar den.

hajen5

Litet skrapar nog Helmut
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojen finns bara i fantasin men den är fin - tycker hajen5
Chris Ash skrev:
Fast bra helsystem/slipons låter inte speciellt mycket mer än original. Tycker originalburkstramset är just trams. Har man en bullergräns så har man en bullergräns, skitsamma om det är original eller Vims & Trams om man klarar den.

Mja, med "orginalburksförespråkare" menar jag bland förarna. Dvs livet blir mycket enklare för den som har orginalburk.

Att vi på nåt sätt sedan måste acceptera lägre ljudnivåer har ju inget med om det åstadkoms med orginalburk eller ej. Men då måste det också mätas utan pardon.

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
Chrille skrev:

Och kanske hade vi då haft en bana i Mälardalen.

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Nyteknik skrev:
Hurså? :eek:

Men det kan du mycket väl har rätt i. Hur gör du själv? Proppat ljuddämparen överfull med ull?

Hähä, jag bara driver med dig...

Senast jag och Roy(RS250R) mätte låg vi under 90 db stillastående.
Det är vad jag förstått dieslarna som ger högst utslag på db-mätaren.

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
Chris Ash skrev:
Hähä, jag bara driver med dig...

Senast jag och Roy(RS250R) mätte låg vi under 90 db stillastående.
Det är vad jag förstått dieslarna som ger högst utslag på db-mätaren.

Vore ju extremt tråkigt att inte få starta på Anderstorp pga för högt avgasljud. Kan man öppna och fylla ljuddämparen med extra ull utan att den börjar gå som en påse nötter?

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Nyteknik skrev:
Vore ju extremt tråkigt att inte få starta på Anderstorp pga för högt avgasljud. Kan man öppna och fylla ljuddämparen med extra ull utan att den börjar gå som en påse nötter?

Anderstorp har bullerhelg på SM, om din hoj inte låter extremt högt behöver du inte vara orolig. Har du airbox förresten?

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Ljuddämparna kan och ska packas om efter ett tag eftersom ullen bräns bort eller vad d e!

Om det låter för mycket så kan du prova att packa om dämparna. Annars får du använda längre dämpare!

På racers är det dessutom en del ljud från insuget med!

102db/A gäller på Anderstorp-SM:et.

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
Chris Ash skrev:
...Har man en bullergräns så har man en bullergräns, skitsamma om det är original eller Vims & Trams om man klarar den.

Det där är inte alls en god ide. Mantorp o Atorp ligger på en så hysterisk nivå att det räcker med att det larmar för att arrangören ska ha problem. Ta då det klassiska trixet med slipon/helrör som visar fina värden vid den stipulerade varvtalsgränsen för statisk mätning - när han sen belastar eller går upp 500 till så är det kört.

Skölds superducce har vid statiska mätningar gett 98 db. Tror du att den stör grannarna mindre än min Akra på ca 102?? Det är en regel full i kryphål som ger banägarna problem eftersom förare i mångt och mycket är korkade fuskare. Även förare i den absoluta eliten fuskar med inträdesbiljetter, elutrustning, buller och klarar inte ens följa parkeringsanvisningar - hur skulle dessa förare kunna förväntas ta ansvar för ljudnivå på sina hojar??

Vi håller på att gräva en helvetes djup grop åt oss själva.

Eller för att ta de älskade R-klasserna. Förr om åren har Håkans hoj vrålat så illa att det har varit obehagligt att sitta på läktaren. TROTS det så har han klarat statiska mätningar.... Vissa regler funkar inte.

Hur menar du att det skulle gå till? Bötessummorna på arrangörer är enorma om bullret överskrids. Det naturliga vore Bike-Events modell.

Alternativet är att ta betalt och sen mäta och utan nåd skicka hem alla som överstiger gränsen. Jag har sett hur det funkar - banknuttar är de barnsligaste idioter som finns i de här lägena:
Av de som skickas hem så kommer:
Åtminstone 75% skrika "Jag vet att det står 98dB i papprena men det är ju godkänt i besiktning!"
Hälften kommer skrika över att de ska ha sina pengar tillbaka.
Kanske så många som var femte kommer lägga en j-a energi på att skälla ut arrangören.
Hela förmiddagen kommer vara ett jävla gnäll pga det här om reglerna efterlevs ordentligt.
Vem vill arrangera något sådant?

Kalla fakta är - vi vet alla orgblås låter absolut minst. Det HÖR vi! Det är dax att förstå vinken i det hela.

Last edited:
Nyheter
Brembo vinner Good Design Award

Brembo prisas för innovativ...

Nya SCORPION MX32 MID SOFT från Pirelli

Pirelli har presenterat SCO...

Indian Motorcycle i samarbete med Rikard Gustafsson

Foto:  Joachim Cruus Inf...

Dags för äventyrlig motorcykelmässa

Kommande helg, den 8-9 mars...

Pirelli lanserar Diablo Powercrusier

All Rights Reserved Pire...