Db ?

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Chrille skrev:
Det där är inte alls en god ide. Mantorp o Atorp ligger på en så hysterisk nivå att det räcker med att det larmar för att arrangören ska ha problem. Ta då det klassiska trixet med slipon/helrör som visar fina värden vid den stipulerade varvtalsgränsen för statisk mätning - när han sen belastar eller går upp 500 till så är det kört.

Skölds superducce har vid statiska mätningar gett 98 db. Tror du att den stör grannarna mindre än min Akra på ca 102?? Det är en regel full i kryphål som ger banägarna problem eftersom förare i mångt och mycket är korkade fuskare. Även förare i den absoluta eliten fuskar med buller och vägrar följa parkeringsanvisningar - hur skulle dessa förare kunna förväntas ta ansvar för ljudnivå på sina hojar??

Vi håller på att gräva en helvetes djup grop åt oss själva.

Eller för att ta de älskade R-klasserna. Förr om åren har Håkans hoj vrålat så illa att det har varit obehagligt att sitta på läktaren. TROTS det så har han klarat statiska mätningar.... Vissa regler funkar inte.

Hur menar du att det skulle gå till? Bötessummorna på arrangörer är enorma om bullret överskrids. Det naturliga vore Bike-Events modell.

Alternativet är att ta betalt och sen mäta och utan nåd skicka hem alla som överstiger gränsen. Jag har sett hur det funkar - banknuttar är de barnsligaste idioter som finns i de här lägena:
Av de som skickas hem så kommer:
Åtminstone 75% skrika "Jag vet att det står 98dB i papprena men det är ju godkänt i besiktning!"
Hälften kommer skrika över att de ska ha sina pengar tillbaka.
Kanske så många som var femte kommer lägga en j-a energi på att skälla ut arrangören.
Hela förmiddagen kommer vara ett jävla gnäll pga det här om reglerna efterlevs ordentligt.
Vem vill arrangera något sådant?

Kalla fakta är - vi vet alla orgblås låter absolut minst. Det HÖR vi! Det är dax att förstå vinken i det hela.

Hähä....Håkan "Öronablör" Olsson! Vad som låter på läktaren är ointressant, det som gäller är borta vid närmsta granne, där hörs en fyrtaktare högre än Håkans missil.
 

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arvika
Hoj
Pippigul SV650
Chris Ash skrev:
Hähä....Håkan "Öronablör" Olsson! Vad som låter på läktaren är ointressant, det som gäller är borta vid närmsta granne, där hörs en fyrtaktare högre än Håkans missil.

Tror du på det själv? Det gör inte jag.
Jag menar vad man hör, inte vad man mäter.

Så länge +90% av Sveriges aktiva förare resonerar som du gör, med rena bortföklaringar, kryphål och halvfusk, så sitter vi alla fast i en negativ utveckling som kommer bidra till STORA problem för oss alla. Vi borde sträva efter maximal tystnad HELA tiden för att på det viset inte få myndigheterna på oss. För när de väl kommer så finns risken att de reglerar vår verksamhet så hårt att det blir olösligt att hålla på.


Bilklasserna är redan tystade sen länge. Hur länge tror ni att vi kommer undan??
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Ska Anderstorp arrangera en EM-deltävling i år?
För ifjor var db-gränsen för EM 105db men till i år är den höjd till 107db.

Men är det någon som varit och hört på bilracing på Anderstorp? När dom kör med gammla F1:eek:r och sportbils-EM där db-gränsen är högre än roadracing-EM? För att inte snacka om alla standardbilsrace! Däckskriket från dom hörs långt ner till byn!

Så att det är roadracing som ska va ett hot mot Anderstorp är nog inget som är sant! Däremot ska man följa reglerna som gäller för oss och inte låta mer än 102db!
 

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arvika
Hoj
Pippigul SV650
Axxexs skrev:
....

Så att det är roadracing som ska va ett hot mot Anderstorp är nog inget som är sant! Däremot ska man följa reglerna som gäller för oss och inte låta mer än 102db!


Tävling är tävling och det är ju en helt annan femma med de lösa 102 dB som gäller vid bullerdag kontra de 96 statiska som gällt vid vanlig banåkning.

Tävlingshelgerna är rätt oviktiga i sammanhanget, det är ju träning som är den största delen av sporten. Om träningsförutsättningarna suger så tränar man inte.
 

hajen5

Litet skrapar nog Helmut
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Hojen finns bara i fantasin men den är fin - tycker hajen5
Axxexs skrev:
Ska Anderstorp arrangera en EM-deltävling i år?
För ifjor var db-gränsen för EM 105db men till i år är den höjd till 107db.

Men är det någon som varit och hört på bilracing på Anderstorp? När dom kör med gammla F1:eek:r och sportbils-EM där db-gränsen är högre än roadracing-EM? För att inte snacka om alla standardbilsrace! Däckskriket från dom hörs långt ner till byn!

Så att det är roadracing som ska va ett hot mot Anderstorp är nog inget som är sant! Däremot ska man följa reglerna som gäller för oss och inte låta mer än 102db!

Det spelar väl ingen roll om det är bara roadracing eller både roadracing och banracing som är ett hot mot Anderstorp..... Det viktiga är att var och en tar hoten på allvar istället och agerar därefter.
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Chrille skrev:
Tror du på det själv? Det gör inte jag.
Jag menar vad man hör, inte vad man mäter.

Så länge +90% av Sveriges aktiva förare resonerar som du gör, med rena bortföklaringar, kryphål och halvfusk, så sitter vi alla fast i en negativ utveckling som kommer bidra till STORA problem för oss alla. Vi borde sträva efter maximal tystnad HELA tiden för att på det viset inte få myndigheterna på oss. För när de väl kommer så finns risken att de reglerar vår verksamhet så hårt att det blir olösligt att hålla på.


Bilklasserna är redan tystade sen länge. Hur länge tror ni att vi kommer undan??

Jag tycker givetvis vi bör undvika att bråka med myndighets-asen, men det är svårt att göra något mer än att klara bullergränserna, vad tror du Håkan säger om du kommer fram och ber honom packa dämparen lite till efter att han klarat bullertestet?

Min attityd till det hela bottnar i att jag tycker grundproblemet är otroligt fånigt. Men jag är samtidigt medveten om att det är ett problem tack vare alla nötter som störs av lite välljud.
 

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arvika
Hoj
Pippigul SV650
Chris Ash skrev:
...vad tror du Håkan säger om du kommer fram och ber honom packa dämparen lite till efter att han klarat bullertestet?
... .


Jag vet ungefär vad han säger och det tänker jag inte återge här. Det är nog inget han vill ha citerat direkt men jag kan ge en vink :6surkart :4skrika :mad: :finger :censored
 

hajen5

Litet skrapar nog Helmut
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Hojen finns bara i fantasin men den är fin - tycker hajen5
Chris Ash skrev:
Jag tycker givetvis vi bör undvika att bråka med myndighets-asen, men det är svårt att göra något mer än att klara bullergränserna, vad tror du Håkan säger om du kommer fram och ber honom packa dämparen lite till efter att han klarat bullertestet?

Min attityd till det hela bottnar i att jag tycker grundproblemet är otroligt fånigt. Men jag är samtidigt medveten om att det är ett problem tack vare alla nötter som störs av lite välljud.

Visst fan är grundproblemet fånigt, men den diskussionen är (tyvärr) helt meningslös.
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Grundproblemet är nog alla mäklare som lurar på en massa folk små trevliga torp i närheten av Anderstorp, Linköping mm utan att direkt berätta att det ligger en motorsportanlägning i närheten! Hur lite man än låter så kommer dom klaga för att det låter när dom upptäcker det!

Vet själv vilka problem en hyrkart haft pga att "oljud" och en sånna låter inte särskilt mycket! Men det finns alltid någon som är avundsjuk mm på att andra tjänar pengar eller har kul och då försöker dom "fördärva" så mycket dom kan.
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Chris Ash skrev:
Därav frågan om han hade airbox, det dämpar otroligt mycket av insugsljudet.

Jag antar att man kan kalla det för airbox. Men den främre förgasarens burk är konstruerad utan lock. Det är bara hojens glasfiberkåpa som skiljer förgasarens insug från framdäcket. En sten skulle flyga rakt ner i halsen på förgasaren och in i cylindern om ett hål mot förmodan skulle uppstå i kåpan. Den bakre förgasarens lock är egentligen avsett för regnig väderlek och går att demontera. Dessa "airbox" gör kanske en viss skillnad jämfört med inget alls? Nästa vecka kan jag med lite tur få igång aset och ska då spela in en snutt som kanske ger viss vägledning om risk för startförbud föreligger.
 

björn.e

hej hej
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Utanför Linköping
Hoj
Brukar vara den med nummer 4
Tja jag håller med om att ljud dämmpad racing är bättre en ingen racing. Följande kommer alltså att ske, orginal burk där det krävs. Fin system där det är tillåtet. Tar ju bara 2 min att byta så det ska ju inte vara hela världen.
Men vad tror ni om minna chanser att dämpa tillräkligt med ett orginal system till en 1000 på min 600???
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Nyteknik skrev:
Jag antar att man kan kalla det för airbox. Men den främre förgasarens burk är konstruerad utan lock. Det är bara hojens glasfiberkåpa som skiljer förgasarens insug från framdäcket. En sten skulle flyga rakt ner i halsen på förgasaren och in i cylindern om ett hål mot förmodan skulle uppstå i kåpan. Den bakre förgasarens lock är egentligen avsett för regnig väderlek och går att demontera. Dessa "airbox" gör kanske en viss skillnad jämfört med inget alls? Nästa vecka kan jag med lite tur få igång aset och ska då spela in en snutt som kanske ger viss vägledning om risk för startförbud föreligger.

Alltså, det var inte meningen att noja upp dig i onödan. Du kommer att få starta på SM-helgerna, din hoj har ju varit med innan eller hur? Om du visste hur mycket Håkan Olssons gamla och Matti Maaranens hoj lät så hade du varit lugn som en filbunke.
 
Nyheter
Brembo vinner Good Design Award

Brembo prisas för innovativ...

Nya SCORPION MX32 MID SOFT från Pirelli

Pirelli har presenterat SCO...

Indian Motorcycle i samarbete med Rikard Gustafsson

Foto:  Joachim Cruus Inf...

Dags för äventyrlig motorcykelmässa

Kommande helg, den 8-9 mars...

Pirelli lanserar Diablo Powercrusier

All Rights Reserved Pire...

Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!

Ett avbrutet broms- eller k...

Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

Top