Chris Ash
Kapten Gars
Axxexs skrev:På racers är det dessutom en del ljud från insuget med!
Därav frågan om han hade airbox, det dämpar otroligt mycket av insugsljudet.
Axxexs skrev:På racers är det dessutom en del ljud från insuget med!
Chrille skrev:Det där är inte alls en god ide. Mantorp o Atorp ligger på en så hysterisk nivå att det räcker med att det larmar för att arrangören ska ha problem. Ta då det klassiska trixet med slipon/helrör som visar fina värden vid den stipulerade varvtalsgränsen för statisk mätning - när han sen belastar eller går upp 500 till så är det kört.
Skölds superducce har vid statiska mätningar gett 98 db. Tror du att den stör grannarna mindre än min Akra på ca 102?? Det är en regel full i kryphål som ger banägarna problem eftersom förare i mångt och mycket är korkade fuskare. Även förare i den absoluta eliten fuskar med buller och vägrar följa parkeringsanvisningar - hur skulle dessa förare kunna förväntas ta ansvar för ljudnivå på sina hojar??
Vi håller på att gräva en helvetes djup grop åt oss själva.
Eller för att ta de älskade R-klasserna. Förr om åren har Håkans hoj vrålat så illa att det har varit obehagligt att sitta på läktaren. TROTS det så har han klarat statiska mätningar.... Vissa regler funkar inte.
Hur menar du att det skulle gå till? Bötessummorna på arrangörer är enorma om bullret överskrids. Det naturliga vore Bike-Events modell.
Alternativet är att ta betalt och sen mäta och utan nåd skicka hem alla som överstiger gränsen. Jag har sett hur det funkar - banknuttar är de barnsligaste idioter som finns i de här lägena:
Av de som skickas hem så kommer:
Åtminstone 75% skrika "Jag vet att det står 98dB i papprena men det är ju godkänt i besiktning!"
Hälften kommer skrika över att de ska ha sina pengar tillbaka.
Kanske så många som var femte kommer lägga en j-a energi på att skälla ut arrangören.
Hela förmiddagen kommer vara ett jävla gnäll pga det här om reglerna efterlevs ordentligt.
Vem vill arrangera något sådant?
Kalla fakta är - vi vet alla orgblås låter absolut minst. Det HÖR vi! Det är dax att förstå vinken i det hela.
Chris Ash skrev:Hähä....Håkan "Öronablör" Olsson! Vad som låter på läktaren är ointressant, det som gäller är borta vid närmsta granne, där hörs en fyrtaktare högre än Håkans missil.
Axxexs skrev:....
Så att det är roadracing som ska va ett hot mot Anderstorp är nog inget som är sant! Däremot ska man följa reglerna som gäller för oss och inte låta mer än 102db!
Axxexs skrev:Ska Anderstorp arrangera en EM-deltävling i år?
För ifjor var db-gränsen för EM 105db men till i år är den höjd till 107db.
Men är det någon som varit och hört på bilracing på Anderstorp? När dom kör med gammla F1r och sportbils-EM där db-gränsen är högre än roadracing-EM? För att inte snacka om alla standardbilsrace! Däckskriket från dom hörs långt ner till byn!
Så att det är roadracing som ska va ett hot mot Anderstorp är nog inget som är sant! Däremot ska man följa reglerna som gäller för oss och inte låta mer än 102db!
Chrille skrev:Tror du på det själv? Det gör inte jag.
Jag menar vad man hör, inte vad man mäter.
Så länge +90% av Sveriges aktiva förare resonerar som du gör, med rena bortföklaringar, kryphål och halvfusk, så sitter vi alla fast i en negativ utveckling som kommer bidra till STORA problem för oss alla. Vi borde sträva efter maximal tystnad HELA tiden för att på det viset inte få myndigheterna på oss. För när de väl kommer så finns risken att de reglerar vår verksamhet så hårt att det blir olösligt att hålla på.
Bilklasserna är redan tystade sen länge. Hur länge tror ni att vi kommer undan??
Chris Ash skrev:...vad tror du Håkan säger om du kommer fram och ber honom packa dämparen lite till efter att han klarat bullertestet?
... .
Chris Ash skrev:Jag tycker givetvis vi bör undvika att bråka med myndighets-asen, men det är svårt att göra något mer än att klara bullergränserna, vad tror du Håkan säger om du kommer fram och ber honom packa dämparen lite till efter att han klarat bullertestet?
Min attityd till det hela bottnar i att jag tycker grundproblemet är otroligt fånigt. Men jag är samtidigt medveten om att det är ett problem tack vare alla nötter som störs av lite välljud.
Chris Ash skrev:Därav frågan om han hade airbox, det dämpar otroligt mycket av insugsljudet.
Nyteknik skrev:Jag antar att man kan kalla det för airbox. Men den främre förgasarens burk är konstruerad utan lock. Det är bara hojens glasfiberkåpa som skiljer förgasarens insug från framdäcket. En sten skulle flyga rakt ner i halsen på förgasaren och in i cylindern om ett hål mot förmodan skulle uppstå i kåpan. Den bakre förgasarens lock är egentligen avsett för regnig väderlek och går att demontera. Dessa "airbox" gör kanske en viss skillnad jämfört med inget alls? Nästa vecka kan jag med lite tur få igång aset och ska då spela in en snutt som kanske ger viss vägledning om risk för startförbud föreligger.
![]() |
Brembo vinner Good Design Award
Brembo prisas för innovativ... |
![]() |
Nya SCORPION MX32 MID SOFT från Pirelli
Pirelli har presenterat SCO... |
![]() |
Indian Motorcycle i samarbete med Rikard Gustafsson
Foto: Joachim Cruus Inf... |
Dags för äventyrlig motorcykelmässa
Kommande helg, den 8-9 mars... |
|