2491214 Det du säger är väldigt sant, men det är svårt att nå fram till fritänkande individer, individer som behöver göra sina egna misstag
Av erfarenhet vet jag att det inte hjälper hur många "förståndiga" råd man får, man måste ju kolla själv vad det tål.
Skillnaden nu är att hojarna har 170 hk istället för 50 hk, det finns väldigt många fler som har hoj för posörvärdet mer än för körglädjen, man förväntar sig helt rena asfaltsvägar utan grus och liknande, den genomsnittlige bilisten kör betydligt sämre idag, det finns sanslöst många som inte kan skruva isär och sätta ihop sin hoj ... allt detta sammantaget gör att det är en lite annorlunda grupp (och med större bredd inom gruppen) som håller på med hojåkandet nu.
Dessutom finns det som sagt fler aningslösa och/eller aggressiva bilister nu. Bilister som inte ser, som ska "lära andra en läxa" eller "statuera exempel" och som vid dessa tillfällen är totalt livsfarliga för en hojåkare, speciellt en oerfaren sådan.
Men, den största faran kommer ändå från hojåkaren själv. Det är du som håller i reglagen, det är du som ska göra de riktiga bedömningarna, det är du som ska hitta ditt komfortfönster.
Det talas för lite om komfortfönster. Detta fönster är där man har total kontroll och full koncentration, dvs man trivs och kör med ett leende.
Fönstret varierar från individ till individ och t o m från dag till dag för en enskild individ.
Kör man för sakta så tappar man koncentrationen .. man tittar på omgivningen, man blir försjunken i andra tankar, man kollar på hojen man sitter på, osv. Även om man kör "sakta" så råkar man plötsligt in i situationer som hade krävt lite mer uppmärksamhet. Då är det lätt att det händer en olycka!
För fort, ja det kör man om man ofta/hela tiden får rädda situationer genom att bromsa mer än man tänkt sig, behöver justera spårvalet man gjort, tänker "shit" flera ggr i timmen, osv. Man är i det läget alldeles för nära en olycka och här är det en stor skillnad på yngre och äldre.
Äldre som ibland hamnar på denna sidan av fönstret har oftast klotat några ggr och känner på sig när det är dags att pruta.
Yngre som hamnar där tror inte att något ska hända just dem, fan, de vinner ju aldrig på Lotto så varför skulle just de ingå som objekt i statistiken?
Hemligheten med att köra fort är att ha sitt komfortfönster precis där hojen går på gränsen av sin kapacitet, både när det gäller bromsar, väghållning, fjädring, motor, osv med hänsyn taget till förhållandena
Är du i ditt fönster då så klarar du din hoj, utan att skrämma dig själv, ända upp till vad det tål och Grabbs, det är jäkligt få som någonsin når dit!
Att acceptera det, lära sig köra mjukt, lyssna in relevanta råd och smyga upp mot gränserna är receptet för att lära sig köra fortare utan att pruta för mycket på säkerheten. Olyckor kommer ändå att hända, men det är onödigt att provocera fram dem.
Att lära sig grunderna till detta tar minst ett par år ... det är kanske det som är en del av problemet. Är man ung så har man så lite tålamod