De har gått för långt

niklas

Alla som inte dansar är folkdräktsmän
Gick med
23 Aug 2005
Ort
Vilsen göteborgare i Sthlm
Hoj
Mellan hojar
Macaper skrev:
2489143 Har redan planerat att gå SMC kurser nästa år, men då säsongen är snart slut och jag hämtade hojen för knappt en vecka sedan så såg jag inte så stor idé att göra det i år.
QUOTE]

Jag tänkte gå SMCs sporthojskurs nästa år, på lämplig bana.
Vi kanske kan få ihop ett gäng från Götet?
 

Alicia

Honeybutt
Gick med
27 Sep 2004
Ort
Järna
Hoj
Triumph Street Triple -10 -såld
Se där, iväg med er alla nästa år och testa köra bana!!

Niklasinorr skrev:
2489121 Ett litet förtydligande här:

SMC:s Broms&Kurv kurs samt Sporthojskursen är defintivt kurser som passar alla, inte bara nybörjare.
Under sommaren som varit så har vi haft drygt 2 500 elever totalt och det har varit allt från rena nybörjare till tävlingsförare. Det finns ett tempo som passar alla, från mindre snabb till tävlingsåkartempo. Kurserna varvar teori och praktik och det är väldigt mycket friåkning, i stort sett alla övningar är individuella och det är ni som elever som bestämmer hur mycket ni skall lära er.

En annan viktig grej är att SMC:s kurser dom enda bantillfällena du kan köra med full försäkring, bara en sån sak:)

Inför 2007 så kommer det att komma många nyheter inom SMC School, vi skall göra om utbildningssystemet så att det blir ännu bättre och vi kommer att erbjuda ännu fler kurser än som varit i år.

Gå in på http://www.svmc.se och kolla när 2007:års kurser kommer upp, det kommer att bli kanonbra...:tummenupp
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jag tog kortet -04, körde ca 900 mil förra året på min gsx750f och försökte lära känna hojen, men bara på vanlig väg. I vintras köpte jag mig en 750R istället och med den har jag hunnit med 2 Rörken-kvällar, en SH-kurs och 2 vanliga bandagar. Dessutom har jag börjat träna balans ganska hårt. Sitter gärna och krypkör med röven på tanken och fötterna på kraschpuckarna, eller knäna på sadeln, helst med ena handen i midjan också.
Det har iaf för mig betytt att jag har lärt känna min hoj så otroligt mycket bättre, jag har mycket roligare och omgivningen märker att jag kör säkrare och mycket mer kontrollerat :tummenupp
 

ladbol

Fighters dont quit, quiters don`t fight!
Gick med
23 Aug 2005
Ort
Midsommarkransen
Hoj
Yzf 750r-93(SÅLD) GSX-R750-00
Sluta !

Vet ni våra svenska myndigheter har fixat alla problem ?

Dom har juh fördubblat alla böter från och med nu på söndag.

Så nu kommer
det inte hända nå mer olyckor.

"Tack alla myndigheter för era fina trafiksäkrande årgärder:tummenupp :tomten "
 

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Lund
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
zeetX skrev:
2489162 Det Är farligt......och gör du ett misstag så straffar det sig hårt.
Så är är det, det borde var och en förstå om man tänker efter lite.

Det värsta är att du får betala också för andras misstag, ett högt pris.

Det blir inte bättre av att vissa individer är helt otroligt hänsynslösa i sin framfart - som till exempel när man läser trådar som handlar om tidskval på allmänna vägar. Dessa individer hejas på av horder med wannabees som i sin tur vill kunna göra samma sak - detta skapar ett tryck som gör att fler och fler väljer att köra på ett allt mer hänsynlöst sätt. Detta ger en spiral som är svår att bryta - tills samhälle och myndigheter tröttnar, då kommer vi alla att få betala för dessa individers hänsynslöshet. Sådana människor hittar alltid något nytt sätt att visa sin omogenhet på och kommer bara att trava vidare till nästa sysselsättning för att trackassera/förstöra för några andra.

Tyvärr är det så här det ligger till.
Det du säger är väldigt sant, men det är svårt att nå fram till fritänkande individer, individer som behöver göra sina egna misstag :)
Av erfarenhet vet jag att det inte hjälper hur många "förståndiga" råd man får, man måste ju kolla själv vad det tål.
Skillnaden nu är att hojarna har 170 hk istället för 50 hk, det finns väldigt många fler som har hoj för posörvärdet mer än för körglädjen, man förväntar sig helt rena asfaltsvägar utan grus och liknande, den genomsnittlige bilisten kör betydligt sämre idag, det finns sanslöst många som inte kan skruva isär och sätta ihop sin hoj ... allt detta sammantaget gör att det är en lite annorlunda grupp (och med större bredd inom gruppen) som håller på med hojåkandet nu.
Dessutom finns det som sagt fler aningslösa och/eller aggressiva bilister nu. Bilister som inte ser, som ska "lära andra en läxa" eller "statuera exempel" och som vid dessa tillfällen är totalt livsfarliga för en hojåkare, speciellt en oerfaren sådan.
Men, den största faran kommer ändå från hojåkaren själv. Det är du som håller i reglagen, det är du som ska göra de riktiga bedömningarna, det är du som ska hitta ditt komfortfönster.
Det talas för lite om komfortfönster. Detta fönster är där man har total kontroll och full koncentration, dvs man trivs och kör med ett leende.
Fönstret varierar från individ till individ och t o m från dag till dag för en enskild individ.
Kör man för sakta så tappar man koncentrationen .. man tittar på omgivningen, man blir försjunken i andra tankar, man kollar på hojen man sitter på, osv. Även om man kör "sakta" så råkar man plötsligt in i situationer som hade krävt lite mer uppmärksamhet. Då är det lätt att det händer en olycka!
För fort, ja det kör man om man ofta/hela tiden får rädda situationer genom att bromsa mer än man tänkt sig, behöver justera spårvalet man gjort, tänker "shit" flera ggr i timmen, osv. Man är i det läget alldeles för nära en olycka och här är det en stor skillnad på yngre och äldre.
Äldre som ibland hamnar på denna sidan av fönstret har oftast klotat några ggr och känner på sig när det är dags att pruta.
Yngre som hamnar där tror inte att något ska hända just dem, fan, de vinner ju aldrig på Lotto så varför skulle just de ingå som objekt i statistiken?

Hemligheten med att köra fort är att ha sitt komfortfönster precis där hojen går på gränsen av sin kapacitet, både när det gäller bromsar, väghållning, fjädring, motor, osv med hänsyn taget till förhållandena
Är du i ditt fönster då så klarar du din hoj, utan att skrämma dig själv, ända upp till vad det tål och Grabbs, det är jäkligt få som någonsin når dit!
Att acceptera det, lära sig köra mjukt, lyssna in relevanta råd och smyga upp mot gränserna är receptet för att lära sig köra fortare utan att pruta för mycket på säkerheten. Olyckor kommer ändå att hända, men det är onödigt att provocera fram dem.
Att lära sig grunderna till detta tar minst ett par år ... det är kanske det som är en del av problemet. Är man ung så har man så lite tålamod :)
 

Verniax

Också bilist
Gick med
16 May 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Såld: S3 -05 Nu: Xmoto -07
elwe skrev:
2491214 Det du säger är väldigt sant, men det är svårt att nå fram till fritänkande individer, individer som behöver göra sina egna misstag :)
Av erfarenhet vet jag att det inte hjälper hur många "förståndiga" råd man får, man måste ju kolla själv vad det tål.
Skillnaden nu är att hojarna har 170 hk istället för 50 hk, det finns väldigt många fler som har hoj för posörvärdet mer än för körglädjen, man förväntar sig helt rena asfaltsvägar utan grus och liknande, den genomsnittlige bilisten kör betydligt sämre idag, det finns sanslöst många som inte kan skruva isär och sätta ihop sin hoj ... allt detta sammantaget gör att det är en lite annorlunda grupp (och med större bredd inom gruppen) som håller på med hojåkandet nu.
Dessutom finns det som sagt fler aningslösa och/eller aggressiva bilister nu. Bilister som inte ser, som ska "lära andra en läxa" eller "statuera exempel" och som vid dessa tillfällen är totalt livsfarliga för en hojåkare, speciellt en oerfaren sådan.
Men, den största faran kommer ändå från hojåkaren själv. Det är du som håller i reglagen, det är du som ska göra de riktiga bedömningarna, det är du som ska hitta ditt komfortfönster.
Det talas för lite om komfortfönster. Detta fönster är där man har total kontroll och full koncentration, dvs man trivs och kör med ett leende.
Fönstret varierar från individ till individ och t o m från dag till dag för en enskild individ.
Kör man för sakta så tappar man koncentrationen .. man tittar på omgivningen, man blir försjunken i andra tankar, man kollar på hojen man sitter på, osv. Även om man kör "sakta" så råkar man plötsligt in i situationer som hade krävt lite mer uppmärksamhet. Då är det lätt att det händer en olycka!
För fort, ja det kör man om man ofta/hela tiden får rädda situationer genom att bromsa mer än man tänkt sig, behöver justera spårvalet man gjort, tänker "shit" flera ggr i timmen, osv. Man är i det läget alldeles för nära en olycka och här är det en stor skillnad på yngre och äldre.
Äldre som ibland hamnar på denna sidan av fönstret har oftast klotat några ggr och känner på sig när det är dags att pruta.
Yngre som hamnar där tror inte att något ska hända just dem, fan, de vinner ju aldrig på Lotto så varför skulle just de ingå som objekt i statistiken?

Hemligheten med att köra fort är att ha sitt komfortfönster precis där hojen går på gränsen av sin kapacitet, både när det gäller bromsar, väghållning, fjädring, motor, osv med hänsyn taget till förhållandena
Är du i ditt fönster då så klarar du din hoj, utan att skrämma dig själv, ända upp till vad det tål och Grabbs, det är jäkligt få som någonsin når dit!
Att acceptera det, lära sig köra mjukt, lyssna in relevanta råd och smyga upp mot gränserna är receptet för att lära sig köra fortare utan att pruta för mycket på säkerheten. Olyckor kommer ändå att hända, men det är onödigt att provocera fram dem.
Att lära sig grunderna till detta tar minst ett par år ... det är kanske det som är en del av problemet. Är man ung så har man så lite tålamod :)

:tummenupp Tog med hela inlägget för det var så bra
:tummenupp För zeetX oxå!
 

Mjölnaren75

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Sym 200 Yoyride
Det tråkiga är om man bor i Stockolm så är det så jäk... långt till banan.
Kan det inte byggas en här i närheten snart?
 

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Cliff Barnes skrev:
2486701 Har på senaste tiden blivit allt mindre road av gatåka
en jäkla massa olyckor och tillbud pga allt möjligt , från utsvängande bilar till grus i kurvor mm.
Men nu tycker ja det gått för långt, är nämligen lika rädd för dom egna :näsblod
När man kör sin favoritslingriga väg, ska man behöva vara livrädd för andra hojar ? personer utan empati för andra varelser, kör om i skymda kurvor, över krön, vid möte, med videokamera för att dockumentera sitt vansinne
när man kör snabbaste repan och nästan skickar familjen i volvon i diket
för att man kör om i 250 på 50 väg och knökar in hojen precis före mötet,
ego typer som vägrar släppa av när man gruppåker fast man inte behärskar farten.

Nä det här med sporthoj på allmän väg är inte lika kul längre
och ja jag kör inte som en snigel själv men försöker tänka lite i alla fall (lyckas inte alltid).
Kör för faan med lite omtanke om dina medmänniskor:mad:

Sen händer det alltid olyckor, men vi kan väl försöka se till att dom blir färre
inte fler.

jocce
Och så finns det folk på forumet som beklagar sig i olyckstrådar, sen sitter och haussar upp detta och skryter om sub 5 tider.
 

sNajgel

Ny medlem
Gick med
26 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
XT660 stadsmoppe, Ktm200exc
Alicia skrev:
2488012 Har funderat ett par gånger under året om man ska skaffa sig en gathoj. Men efter alla dessa olyckor så känns det inte alls lockande.
För att köra på bana så spelar det ingen roll om man aldrig har kört förut. Alla är vi nybörjare. Finns olika alternativ att välja på.

- SMC:s kurv och bromskurs. Bra för någon som aldrig kört på bana förut. Teori blandat med mycket praktik, under säkra omständigheter och i lugnt tempo.

- Vanliga bandagar. Finns att välja allt från långsam till snabbgrupp. Rekommenderas långsamgrupp för nybörjare, tro inte att du är Rossi direkt.

- Licenskurser. Är för att ta en tävlingslicens, för att kunna börja tävla eller träna på licenskörningarna runt om på banorna. (En tvådagarskurs, 1 dag teori plus en dag praktik, för att om du klarar det kunna köra på träningar)

Jag körde min första bandag då jag knappt kunna svänga. Tog licensen efter ett par körlektioner. Snigel var bara förnamnet. Det här var min första säsong och den var helt underbar, hade visserligen kunnat gå snabbare :yoparty
Vad kostar det att gå en licenskurs?
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
elwe skrev:
2491214 Det du säger är väldigt sant, men det är svårt att nå fram till fritänkande individer, individer som behöver göra sina egna misstag :)
Av erfarenhet vet jag att det inte hjälper hur många "förståndiga" råd man får, man måste ju kolla själv vad det tål.

Hemligheten med att köra fort är att ha sitt komfortfönster precis där hojen går på gränsen av sin kapacitet, både när det gäller bromsar, väghållning, fjädring, motor, osv med hänsyn taget till förhållandena
Mycket bra sammanfattning.

Lita aldrig på dom andra i trafiken så höjer du oddsen för dig själv, använd mycket fantasi när du kör, ta aldrig för givet att bilisten har sett dig, lita inte på att dom andra trafikanterna respekterar vägskyltar.
 
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Top