De nya fartkamerorna

burner

Ny medlem
Gick med
29 Feb 2004
Ort
Örebro
Hoj
Letar GSXR 1000/750
Dyra kameror som fan, 400'000 kr/st då de tydligen både innehåller
kamera och radar.

Man kanske skulle ta och plocka ned ett sådant skåp någon natt.

Skulle sitta fint med en liten radar(efter en smärre omkonstruering) i båten till sommaren :hihi
 

Busafreak

Sportforever-customnever
Gick med
7 Mar 2003
Ort
E-län
Hoj
Hayabusa, CBX 1000, REX 98cc -39
Magnus-Sthlm skrev:
Kan inte du berätta för mig exakt hur många kronor per räddat liv som du tycker är rimligt innan man genomför en reform.

Våra statsmakter (Regeringskansliet) motiverar många av sina personinskränkande beslut med att de värnar om folkhälsan, o de e ju bra.
Men... de gör det inte på det mest kostnadseffektivaste sättet många gånger. Hastighetsövervakning är en sådan fadäs. Kostnaden per räddat liv är betydligt högre än inom andra områden - pengarna ger helt enkelt för liten effekt. Finns det då någon bov som orsakar dessas misstag? Visst gör de det, våra media. En trafikolycka är tacksam rent medialt. Dramatik, blod, ev. brand, upprörda och/eller skadade människor och utrop: det är för d-t, sätt dit de ansvariga etc. Det enda ev. nytta denna nyhetsbevakning tillför är att folk kanske tänker efter lite. Det gäller dock inte påverkade, tjyvar, körtkortslösa med flera - de skiter i vilket (även hastighetsgränser o kameror).
När det gäller våra hastighetsgränser är de egentligen inte politiskt satta utan beslutas av en handfull tjänstemän. Att så många åker fast för fortkörning varje år betyder ju att gränsaren saknar folklig förankring - man tycker helt enkelt att de är fel.

En rökningsrelaterad lungcanserpatient tynar bort i värdighet, kanske med de närmast omkring sig och andningen upphör till slut. Ingen drmatik, inget blod, ingen brand, inga scener, inget medialt intresse men likt förbenat ett liv som slocknat.
 
Last edited:

BENEDICT

Max 80 på 90
Gick med
8 Feb 2006
Ort
Skogn
Hoj
Crescent kompakt
Jag kan tänka mig att ingen av de ovanstående blivigt av med någon som står väldigt nära i en trafikolycka. Då skulle man nog inte resonera så.
Vägarna tillhör en infrastruktur där miljoner personer spenderar många timmar / dag. Om det inte fanns några lagar alls, skulle antagligen många dö varje dag. Fartkamerorna räddar liv, man kör lugnare och och orkar inte dra på sig någon böter (bil). Förstår inte hur man kan vara oförstående mot sådant. Känns som att mognadsgraden här inne är lika med 0.

Tror många kommer förstå om några år. Jag är ingen moralperson som inte gör något fel, men varför klanka ner på nånting som är bra för alla? Förstår mig inte på det resonemanget. kör med insidan i sommar så kan vi spara massa skattepengar....
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
vbg_snake skrev:
Jag kan tänka mig att ingen av de ovanstående blivigt av med någon som står väldigt nära i en trafikolycka. Då skulle man nog inte resonera så.
Vägarna tillhör en infrastruktur där miljoner personer spenderar många timmar / dag. Om det inte fanns några lagar alls, skulle antagligen många dö varje dag. Fartkamerorna räddar liv, man kör lugnare och och orkar inte dra på sig någon böter (bil). Förstår inte hur man kan vara oförstående mot sådant. Känns som att mognadsgraden här inne är lika med 0.

Tror många kommer förstå om några år. Jag är ingen moralperson som inte gör något fel, men varför klanka ner på nånting som är bra för alla? Förstår mig inte på det resonemanget. kör med insidan i sommar så kan vi spara massa skattepengar....

gasa- se en kamera (nita)- åkerförbi- gasar -ser en kamera (nita)- åkerförbi osv är ju ingen som håller 90 utan det är det ständiga gasa-nita tycker jag.

För bil är det ju bara ta ned solskydd och köra förbi om man nu inte vill gasa-nita osv

ofta ser det ut så, jag själv dom gånger man åker på vägar där det sitter kamera kör jag också på det viset.

Är ju så med allt i livet, om jag förlorar någon i en bilolycka kanske jag blir rädd för det , om jag förlorar någon i en flygolycka så kanske jag inte flyger mera. Såklart lagar ska finnas men "mer frihet åt folket" :hihi

Mindre kameror och bättre vägar åt folket så tror jag mer folk överlever...
 

BENEDICT

Max 80 på 90
Gick med
8 Feb 2006
Ort
Skogn
Hoj
Crescent kompakt
Bättre vägar? hehe, har du vart utanför sverige nångång? =D Vi har faktiskt en av världens bästa vägar, och det är okryddat...

Det är personen bakom styret/ratten, och hastigheten som dödar, inte dåliga vägar. Klart man blir omställd om någon personlig gått bort i en olycka. Men utan det behöver man ju inte resonera som en femåring, som jag ser många gör. En sån person är farligare än nån utan körkort på vägarna imo.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
vbg_snake skrev:
Bättre vägar? hehe, har du vart utanför sverige nångång? =D Vi har faktiskt en av världens bästa vägar, och det är okryddat...

Det är personen bakom styret/ratten, och hastigheten som dödar, inte dåliga vägar. Klart man blir omställd om någon personlig gått bort i en olycka. Men utan det behöver man ju inte resonera som en femåring, som jag ser många gör. En sån person är farligare än nån utan körkort på vägarna imo.


Vad jämför du med egentligen? Asien? Kör runt lite, ned mot Danmark, Tyskland. En sväng till Holland, kanske Italien. Hem igen. Då har du kört på skarvfria, släta betongvägar. Du snackar goja om att vi har bra vägar.
 

BENEDICT

Max 80 på 90
Gick med
8 Feb 2006
Ort
Skogn
Hoj
Crescent kompakt
Ah, du spenderar dagarna på en rak motorväg, då förstår jag förkärleken till betongen... Svenska SMÅVÄGAR då, har väldigt hög standard.
 

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Flyinge
Hoj
CBR929CBR600R6
vbg_snake skrev:
Jag kan tänka mig att ingen av de ovanstående blivigt av med någon som står väldigt nära i en trafikolycka. Då skulle man nog inte resonera så.
Vägarna tillhör en infrastruktur där miljoner personer spenderar många timmar / dag. Om det inte fanns några lagar alls, skulle antagligen många dö varje dag. Fartkamerorna räddar liv, man kör lugnare och och orkar inte dra på sig någon böter (bil). Förstår inte hur man kan vara oförstående mot sådant. Känns som att mognadsgraden här inne är lika med 0.

Tror många kommer förstå om några år. Jag är ingen moralperson som inte gör något fel, men varför klanka ner på nånting som är bra för alla? Förstår mig inte på det resonemanget. kör med insidan i sommar så kan vi spara massa skattepengar....

Isåfall hade det varit bättre att sära på vägarna så att man inte kunde möta bilar.
de kamrorna gör är att sänka hastigheten just där den står.
Många gånger med inbromsningar som följd just vid sånna ställe, sen drar man på igen...

Varför man kan vara så oförstående kan jag nog förklara...

Tänk dig att du är ett litet barn...
Dina föräldrar tar av dina pengar som de tänkt köpa en cykel till dig för men instället så köper de kodlås till spisen för alla de pengarna istället....
Visst du kommer inte att bränna dig på spisen men det finns billigare alternativ... lite så är det med kamrorna
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
vbg_snake skrev:
Bättre vägar? hehe, har du vart utanför sverige nångång? =D Vi har faktiskt en av världens bästa vägar, och det är okryddat...

Det är personen bakom styret/ratten, och hastigheten som dödar, inte dåliga vägar. Klart man blir omställd om någon personlig gått bort i en olycka. Men utan det behöver man ju inte resonera som en femåring, som jag ser många gör. En sån person är farligare än nån utan körkort på vägarna imo.

Förra bilen
-94a , har vi åkt 11 gånger till afrika med och har bilat varje år sen -87(slutade på 65000mil).

Nya bilen
2005 8000mil redan.

Kom hem för några veckor sen från spanien ,har faktiskt åkt en del. Tycker inte sveriges vägar är bra.

Förstår inte vart du vill komma med att man resonerar som en femåring?
 
Last edited:

Magnus-Sthlm

Fullgasväxlare
Gick med
17 May 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki GSX-R1000 -05 något modifierad av Taxi Stockholm
Busafreak skrev:
Våra statsmakter (Regeringskansliet) motiverar många av sina personinskränkande beslut med att de värnar om folkhälsan, o de e ju bra.
Men... de gör det inte på det mest kostnadseffektivaste sättet många gånger. Hastighetsövervakning är en sådan fadäs. Kostnaden per räddat liv är betydligt högre än inom andra områden - pengarna ger helt enkelt för liten effekt.
Jag tycker att du blandar ihop saker lite. Du jämför konstandseffektivitet mellan helt olika områden. Det blir varken rättvist eller en jämförelse med relevans. Vi kan vara överens om att Vägverket ska koncentrera sig på trafiksäkerhet medans Landstinget och Folkhälsoinstitutet ska koncentrera sig på sjukvård och preventiva medel för att minska tex rökning. Om VV gör bedömningen att dom vill använda 400 miljoner av sina anslag till fartkameror så måste det stå dom fritt utan att behöva göra jämförelsekalkyler med andra verk och institut på hur mycket deras åtgärder har kostat om man slår ut det på varje räddat liv. Det enda du kan jämföra med på ett rimligt sätt är vad alternativa metoder inom samma verksamhet kostar, tex i form av ökad trafikövervakning av "riktiga" poliser. Betänk också att det här är ett av många sätt att försöka få ner antalet skadade och döda i trafiken. Det bedrivs ju också reklamkampanjer, vajerräcker monteras mm mm.

Busafreak skrev:
När det gäller våra hastighetsgränser är de egentligen inte politiskt satta utan beslutas av en handfull tjänstemän. Att så många åker fast för fortkörning varje år betyder ju att gränsaren saknar folklig förankring - man tycker helt enkelt att de är fel.
Om vi ska fortsätta prata trafiksäkerhet så är jag mer än övertygad om att antalet döda och skadade skulle vara otroligt mycket större om Svensson själv skulle få välja hastighet. Jag misstänker att vi då skulle ha ca 150km/h på våra motorvägar, 110 på dom vägar där det idag är 70, 70 inne i stan och jag är hyfsat säker på att under 50km/h skulle det aldrig behöva gå. Ibland är det bra med grå byråkrater som sitter och fattar opopulistiska beslut med Ditt bästa i tankarna.

Busafreak skrev:
En rökningsrelaterad lungcanserpatient tynar bort i värdighet, kanske med de närmast omkring sig och andningen upphör till slut. Ingen drmatik, inget blod, ingen brand, inga scener, inget medialt intresse men likt förbenat ett liv som slocknat.
Jag förstår inte vad du försöker få fram med det. Även fast det är en sjukdom som i det exempel du tar är självförvållad så besparas det ju inte en krona på den personen i vårdkostnader. Det är ju inte så att läkarna sitter på metoder för att bota liv men som dom inte tillämpar för att dom anser det vara för dyrt per människoliv. Om man ansåg att det fanns "fartkameror" inom cancervården så skulle dom monteras, trots att sjukdomen i många fall var livsstilsrelaterat och trots att man hamnade på en hög kostnad per räddat liv.

EDIT:Vill bara förtydliga att varje dödsfall i sig är lika tragiskt oavsett orsak. Läste genom mitt inlägg och märkte att det blev en aning "kallt", det var inte min mening.
 
Last edited:

granen

MEDLEM
Gick med
22 Jul 2005
Ort
Västervik
Hoj
RF 600R, Honda CR
mikee skrev:
2029720 nope framifrån sen en till kamera som tar bild bak.en e det snack om ägar ansvar för att just komma bort från ursäkten att det var inte jag som körde.men men hä ä bare o gas

Har jag missat något nu? Vad jag har förstått på andra så ska kamerorna inte ta bilder bakifrån. Var hörde du det? Bevis i såna fall, tack!

-granen
 

invisible

Yes baby...
Gick med
4 Mar 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki ZX-6R'06
Är det någon som vet hur kamerorna kommer fungera?

När kommer fortkörningen att registreras? Hur högt över tillåtna hastigheten kommer den knäppa (registrera) fortkörningen?

Tidigare har man kunnat hålla ca 10km/h över den tillåtna hastigheten på 70, 90 och 110-vägar..Med undantag kanske..Men nu hörde jag att polisen skulle redan börja bråka med en om man körde 5km/h över det tillåtna.

Tjejen åkte på böter i södra länken (Sthlm) där hon blev plåtad i 92km/h (70-väg) Heh hon såg ganska förvånad ut på kortet..hoppas jag slipper se lika förvånad om det händer :hihi
 

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
Hahaha, ja jävlar. Effekten av all intelligens i denna tråd är så hög att den nästan skulle kunna tända en 11W-lågenergilampa ett kort, kort tag.

Måste man vara pantad, felstavande och hata all form av trafikövervakning för att vara en riktigt sporthoj.com:are? Varför bryr ni er ens om kamerorna era jävla limsniffare, kör ni inte hoj?
 

Stuff

GRATTIS AIK TILL TRIPPELN!
Gick med
22 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
En tråkig men praktisk
Spoox skrev:
2025857 Ja men å andra sidan så skulle ju lagen ändras och de blir så att ägaren utav fordonet åker på smällen (var tydligen många som "lurade av sig ansvaret") detta skulle ske 1 Juli snackade de om för ett tag sen, men huruvida de fick igenom det vet jag inte och har inte hört något om de på ett tag nu så förhoppningsvis så la dom ner de.. :fyllisar
Jag tror aldrig de kommer införa ägaransvar. Hela den tanken är ju helt absurd.
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top