Internetbank?Jag köpte en hoj för 29000 för ett par månader sen, hade med en postväxel på 20000 och 9000 i kontater.
Säljaren visste inte vad en postväxel var och vägrade ta emot den, då var det bra att vi kunde åka ner till bakomaten så jag kunde plocka ut 20000 så affären blev av.
Säljaren bodde i Stockholm och jag bor tre timmar med bil därifrån, det var en söndag så bank var inte ett alternativ och jag hade inte kust att köra fram och tillbaka fler gånger än nödvändigt.
Hade varit svårt att lösa utan kontanter.
Snacka om att dessa sedlar bara bli ett uselt mellansteg a'la MiniDisc (fast dyrare och sämre)
Internetbank?
Ser inte poängen, hoppas på det kontantlösa samhället snart jag med. Men så tillhör jag ju inte generation Gubbe heller.
Ja det är ju sjukt smidigt motför att dra upp en tjuga ur fickan....
Logga in
Lägga till ny mottagare
Lägga in summan
Godkänna...
Smidigt...
Varför inte krogen? Jag kör alltid kort på krogen, så dom inte kör svarta pengar på bärsen för 35kr.
Undviker ställen som serverar öl för under 55kr. Då är det fuffens bakom. Å jag betalar nog med skatt i detta land för att inte gynna dom som smiter undan den så jag behöver betala mera.
Lista på vart man inte ska betala med kontanter.
Lunch haket
Krogen
Snickaren
Frisören
Alla andra butiker
McD (ja det är sant, dom kör svart där med)
Det finns människor som inte är uppkopplade med hela sina liv till internet, många äldre samt vi som bor där inte internet finns stabilt och snabbt.
Jag bor så till att endast mobilt bredband från telia varit ett alternativ och det har gått så långsamt och varit så instabilt att jag inte velat hantera pengar den vägen.
Surfplattor och smartphones funkar inte särskilt bra där jag bor.
Bankerna i min närhet har slutat hantera kontanter så postväxlar är det som finns att tillgå, och när folk inte vet vad det är, ja då är det kontanter som gäller.
Jag går alltid med ca 1000 kr i kontanter på mig, vill kunna tanka fullt även om mackens uppkoppling strular, och där jag bor så finns bara en mack per samhälle.
Om 20 år är den generationen äldre borta och de kommer bygga ut nätet ännu mer. De ligger inte 5 år fram kanske 10 men max 20.
För antingen går man mot framtiden eller stannar kvar på dåtiden. Hur folk än tycker och väljer.
Varför skulle kontanter tillhöra forntid bara för att man har valet att betala via näten?
Det var ju ett tag sen koppardalern försvann.
För de är det dem strävar efter finns ingen enklare förklaring. Kontantfritt kommer vi ha det om en viss framtid.
Så ytterst amerikanskt av dig.
Är du så naiv eller spelar du bara dum?
Det finns människor som inte är uppkopplade med hela sina liv till internet, många äldre samt vi som bor där inte internet finns stabilt och snabbt.
Jag bor så till att endast mobilt bredband från telia varit ett alternativ och det har gått så långsamt och varit så instabilt att jag inte velat hantera pengar den vägen.
Surfplattor och smartphones funkar inte särskilt bra där jag bor.
Bankerna i min närhet har slutat hantera kontanter så postväxlar är det som finns att tillgå, och när folk inte vet vad det är, ja då är det kontanter som gäller.
Jag går alltid med ca 1000 kr i kontanter på mig, vill kunna tanka fullt även om mackens uppkoppling strular, och där jag bor så finns bara en mack per samhälle.
Vilka är dom?
Handlarna, banken, regeringen, kunderna?
Klart att bankerna vill tjäna mer pengar och slipper dom kontanter gör dom det och när dom sen är borta höjer dom kostnaden för transaktionerna som dom behagar.
Är du medveten om att den lilla kiosken runt hörnet måste betala för ditt kortköp, vilket i förlängningen innebär att du får stå för det.Både konsumenter och de stora handlarna. Kiosken runt hörnet vill alltid ha kontanter så de kan köra svart.
Som jag skrev innan så har ju kollektivtrafiken blivit helt kontantlös mot folkets vilja, ja förutom i automaterna då. Men där kör man via kort med. De stora matkedjorna har sina egna kort och Ica har bank. Kontanter ser jag som ett onödigt ont. Jag har klarar mig i typ 4 år utan att kontanter. Aldrig strulat. .
Är du medveten om att den lilla kiosken runt hörnet måste betala för ditt kortköp, vilket i förlängningen innebär att du får stå för det.
Fast på vissa varor kan inte lilla kiosken på hörnet lägga på kortavgiften, tidningar till exempel är ju redan prissatta och där tjänar kiosken så lite så att han går back om du betalar med kort.
Och kortbetalningar är fortfarande ingen garanti att kiosken/pizzabagaren inte svartar...
MC-mässan flyttar till Jönköping
MC-Mässan 2026 genomförs på... |
|
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO
Kinesiska motorcykeltillver... |
|
LEGO Technic Ducati Panigale V4 S
LEGO har presenterat modell... |
|
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!
Foton: Michael Grundell ... |
|