De vanligaste nybörjarfelen?

roke

På jobbet är det jag som bestämmer hemma
Gick med
20 Jun 2007
Ort
Roslagen
Hoj
ingen
Nu är jag inne på min andra säsong som motorcyklist.
Jag försöker att köra mc ”som man ska” enligt boken.

Jag kommer på mig själv med att göra alla möjliga fel hela tiden.
Jag kan rabbla upp ett gäng ovanor som jag vet att jag borde förbättra.
Det kan vara att jag håller för hårt i styret, sitter och spänner mig, jobbar dåligt med blicken, har svårt att ta ut sväng punkten, har svårt att knipa med benen runt tanken vid inbromsning, har svårt att placera vikten på ytterfotpinnen i svängarna osv osv.

Vad tycker ni andra är det viktigaste att börja med.
Ska man ta en sak i taget?
Eller ska man skita i allt och bara köra utan att fundera?
Jag känner mig ju trots allt som en naturbegåvning som kör jävligt bra:rolleyes:
 
Last edited:

Romi34

Äntligen hoj igen
Gick med
15 May 2007
Ort
Härnösand
Hoj
Kawasaki ZZR 1400-07
Det absolut viktigaste (viktigare än allt annat) vid mc-körning är att lära sig knipa runt tanken. Ett tipps är att ha knipövningar hemma för då sitter det i ryggmärgen sen. Tjejer brukar ha lätt för detta.
 

Visse

The Unforgiven
Gick med
5 Apr 2008
Ort
Uppsala
Hoj
Svart Yamaha R1 2008
Jag har inte ens kört en säsong än men utav de ytterst få erfarenheter jag har så tror jag nog att det bästa är att veta sina begränsningar och köra efter dem.
Dvs kör lugnt tills du känner att du behärskar det sedan kan du börja köra lite tuffare.
 

69:an

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Ort
Halland
Hoj
en liter Honda
Det allra viktigaste, och som du speciellt som nybörjare skall tänka på, har inget med körställning eller balans att göra. Vad du skall tänka på är att du inte skall låta hojen köra ifrån dig. Med det menar jag att du behöver skapa en situation där det är du som bestämmer vad som händer och vad som skall hända strax. Hojen gör exakt vad du låter den göra, varken mer eller mindre. Om en kurva överraskar dig genom att nypa så är det inte kurvans fel utan ditt. Om en bil trots väjningsplikt kör ut framför dig så är det inte intressant att bilföraren brutit mot väjningsplikten - det är du som gjort fel om du inte förutsett att risken funnits. Du behöver i varje enskilt ögonblick skaffa dig koll och överblick över hur situationen ser ut omkring dig, och kontinuerligt omvärdera och bearbeta. Det är den viktigaste lärdom du behöver ta till dig i hela ditt hojliv. :tummenupp
 

Pinky

Blommor & Bin
Gick med
10 May 2004
Ort
Gbg
Hoj
Numera endast ett minne
Jag är rädd att repa tanken på nya hojen så jag vill inte knipa speciellt mycket, då kör jag hellre långsamt i sann posöranda :D.

Skämt åsido så ska skyddsfilm införskaffas inom kort, alternativt sån där gummigrej som dessutom ökar greppet mot tanken.
 

Mc_killen

Ny medlem
Gick med
10 Apr 2008
Ort
MALMÖ
Hoj
Suzuki GSXR 600
Dessutom så ska du kolla upp med hela huvudet och inte titta ner för tittar du ner så har du tendens att lägga ner hojen när du kör sakta eller kryp kör på motorns takt! Jag håller också på att ta kortet har uppkörningen kvar Lycka till
 

Macaper

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2006
Ort
Göteborg
Hoj
kastrerad
Skulle säga att 69:ans svar är det bästa och att inte låta sig pressas att köra över sin förmåga, ex vid körning med erfarna kompisar etc.

Sedan får du inte glömma att ha kul :tummenupp

Skulle också vilja lägga till ordet Tålamod

Kan man inte knäskrapa så kan man inte bara slänga ner hojen i första bästa kurva och tro att man skrapar som värsta Rossi utan man får ta det i omgångar och precis som med alla sporter och färdigheter - öva. Är det ingen trafik, ta 3 varv i rondellen istället för att köra rakt igenom den. Varje gång du kör ett varv så känner man att man kan gå lite längre och lite längre.

Att ha fötterna på "rätt" ställe kommer ju också med övning, där det känns bäst och då blir det också naturligt och det är bra.

Mina 2 cent värda



OT. Pinky, du pratar om Stormgrips? Jag ska köpa det, ska vi göra ett samköp och dela frakten på så sätt? PMa mig i så fall. /OT
 

roke

På jobbet är det jag som bestämmer hemma
Gick med
20 Jun 2007
Ort
Roslagen
Hoj
ingen
Det absolut viktigaste (viktigare än allt annat) vid mc-körning är att lära sig knipa runt tanken. Ett tipps är att ha knipövningar hemma för då sitter det i ryggmärgen sen. Tjejer brukar ha lätt för detta.
Okej, jag får till det för det mesta och det märks ju tydligt att man tynger på styret när man missar knipet vid inbromsningar.
Det kan nog vara prio ett som du säger.
Jag har inte ens kört en säsong än men utav de ytterst få erfarenheter jag har så tror jag nog att det bästa är att veta sina begränsningar och köra efter dem.
Dvs kör lugnt tills du känner att du behärskar det sedan kan du börja köra lite tuffare.
Det allra viktigaste, och som du speciellt som nybörjare skall tänka på, har inget med körställning eller balans att göra. Vad du skall tänka på är att du inte skall låta hojen köra ifrån dig. Med det menar jag att du behöver skapa en situation där det är du som bestämmer vad som händer och vad som skall hända strax. Hojen gör exakt vad du låter den göra, varken mer eller mindre. Om en kurva överraskar dig genom att nypa så är det inte kurvans fel utan ditt. Om en bil trots väjningsplikt kör ut framför dig så är det inte intressant att bilföraren brutit mot väjningsplikten - det är du som gjort fel om du inte förutsett att risken funnits. Du behöver i varje enskilt ögonblick skaffa dig koll och överblick över hur situationen ser ut omkring dig, och kontinuerligt omvärdera och bearbeta. Det är den viktigaste lärdom du behöver ta till dig i hela ditt hojliv. :tummenupp
Ni har säkert rätt! Det är nog jäkligt viktigt att köra inom sina begränsningar, säkert ett vanligt nybörjarfel (när man börjar bli avslappnad och tempot höjs) att ligga över gränsen.
Jag är rädd att repa tanken på nya hojen så jag vill inte knipa speciellt mycket, då kör jag hellre långsamt i sann posöranda :D.

Skämt åsido så ska skyddsfilm införskaffas inom kort, alternativt sån där gummigrej som dessutom ökar greppet mot tanken.
Jag skaffade genomskinlig skyddsfilm och klippte ut lagom bitar som jag sedan monterade på tanken där knäna skaver.
Blev faktiskt ganska bra, ser ut som ett extra lager klarlack.
Dessutom så ska du kolla upp med hela huvudet och inte titta ner för tittar du ner så har du tendens att lägga ner hojen när du kör sakta eller kryp kör på motorns takt! Jag håller också på att ta kortet har uppkörningen kvar Lycka till
Upp med blicken och titta långt fram! Det tjatade min körskolelärare också om.
Säkert viktigare än man tror.
Lycka till med kk.
Skulle säga att 69:ans svar är det bästa och att inte låta sig pressas att köra över sin förmåga, ex vid körning med erfarna kompisar etc.

Sedan får du inte glömma att ha kul :tummenupp

Skulle också vilja lägga till ordet Tålamod

Kan man inte knäskrapa så kan man inte bara slänga ner hojen i första bästa kurva och tro att man skrapar som värsta Rossi utan man får ta det i omgångar och precis som med alla sporter och färdigheter - öva. Är det ingen trafik, ta 3 varv i rondellen istället för att köra rakt igenom den. Varje gång du kör ett varv så känner man att man kan gå lite längre och lite längre.

Att ha fötterna på "rätt" ställe kommer ju också med övning, där det känns bäst och då blir det också naturligt och det är bra
Mina 2 cent värda
Det stämmer säkert, som allt annat är tålamodet viktigt.
Att ha kul är också viktigt, det gäller att inte tappa sugen utan nöta på tills körtekniken sitter automatiskt.
 

Badman

Snigelspår och vita knogar...
Gick med
24 Sep 2007
Ort
Ystad
Hoj
XJ 900 F -92
Vad sägs om att mot förnuft och bättre vetande överutnyttja bakbromsen. Det gör ont :mad:
 

Pinky

Blommor & Bin
Gick med
10 May 2004
Ort
Gbg
Hoj
Numera endast ett minne
OT. Pinky, du pratar om Stormgrips? Jag ska köpa det, ska vi göra ett samköp och dela frakten på så sätt? PMa mig i så fall. /OT

Svarar på ditt pm ;).

Jag skaffade genomskinlig skyddsfilm och klippte ut lagom bitar som jag sedan monterade på tanken där knäna skaver.
Blev faktiskt ganska bra, ser ut som ett extra lager klarlack.

Var väl nåt sånt jag hade i åtanke ja, kanon.

Men nog om det, back to topic :).
 
Last edited:

Ingel

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Norrtälje
Hoj
stuntster
förutom att tänka på vad man ska tänka på tror jag att många olyckor med oerfarna förare kunde hindras om folk kunde - hör och häpna - Bromsa.
träna träna träna på det. gör det till en kul grej och börja träna stoppiesar :p

jag har sett folk som har satt ner fötterna i backen i försök att bromsa farten när de får panik när en bil svänger ut framför dom.
 

G-L

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
Guzzi 1200 Stelvio NTX -12
Det allra viktigaste, och som du speciellt som nybörjare skall tänka på, har inget med körställning eller balans att göra. Vad du skall tänka

*SNIPP*

skaffa dig koll och överblick över hur situationen ser ut omkring dig, och kontinuerligt omvärdera och bearbeta. Det är den viktigaste lärdom du behöver ta till dig i hela ditt hojliv. :tummenupp

Det du skrev var nog det klokaste jag läst på ett mc-forum!
Hoppas varenda lärobok och utbildare citerar dig samt att det blir obligatorisk fråga på teoriprovet.
 

Bushmyra

Först kliar det sen svider det
Gick med
24 Mar 2004
Ort
Bollnäs
Hoj
GSX1000R K2
förutom att tänka på vad man ska tänka på tror jag att många olyckor med oerfarna förare kunde hindras om folk kunde - hör och häpna - Bromsa.
träna träna träna på det. gör det till en kul grej och börja träna stoppiesar :p

jag har sett folk som har satt ner fötterna i backen i försök att bromsa farten när de får panik när en bil svänger ut framför dom.

ja den är snygg ha ha så gjorde man ju på cyckeln när man va liten:tummenupp
 

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
gör denna tråd till sticky. super bra läsning. många bra svar där som fått mig o tänka lite bättre och kommer nog hjälpa många fler.
 

addeb

Ny medlem
Gick med
7 Nov 2005
Ort
Uppsala
Hoj
ärrsex
...
Kan man inte knäskrapa så kan man inte bara slänga ner hojen i första bästa kurva och tro att man skrapar som värsta Rossi utan man får ta det i omgångar och precis som med alla sporter och färdigheter - öva. Är det ingen trafik, ta 3 varv i rondellen istället för att köra rakt igenom den. Varje gång du kör ett varv så känner man att man kan gå lite längre och lite längre.

Att ha fötterna på "rätt" ställe kommer ju också med övning, där det känns bäst och då blir det också naturligt och det är bra.
Vågar man verkligen öva knäskrap i rondeller? Jag har fått för mig att rondeller ofta är hala pga olje spill men det kanske bara är jag som är nojig..? :)
Har iaf inte lyckats hitta någon jag vågar prova knäskrapa i här i uppsala.:tuttar
 

Fabbe

Joy of a toy
Gick med
21 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
GSX-R 1000 K7
Största felet som görs, är att man överskattar sin förmåga att göra saker :D
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Vågar man verkligen öva knäskrap i rondeller? Jag har fått för mig att rondeller ofta är hala pga olje spill men det kanske bara är jag som är nojig..? :)
Har iaf inte lyckats hitta någon jag vågar prova knäskrapa i här i uppsala.:tuttar

Rondeller tar jag det väääldigt lungt i. Ändå brukar jag under en säsong ha haft ngt litet släpp pga glykol, olja el bränslespill i rondeller. 270-graders motorvägspå- och avfarter tycker jag har renare asfalt om man vill öva att trycka på lite.

Största felet som görs, är att man överskattar sin förmåga att göra saker :D

Deeet håller jag med om! :D Det är inte fegisar som jag, som har sämst och långsammast körteknik, som dominerar olyckstatistiken. Den domineras av dom som återkommande sätter sig i farliga situationer. De som inte ens märker när det var nära ögat, eller tom gillar det.
 
Last edited:

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
Vågar man verkligen öva knäskrap i rondeller? Jag har fått för mig att rondeller ofta är hala pga olje spill men det kanske bara är jag som är nojig..? :)
Har iaf inte lyckats hitta någon jag vågar prova knäskrapa i här i uppsala.:tuttar
Ta ett förstavarv i lågt tempo och kolla in om det finns något slipprigt alternativt hål i asfalten om du skall "öva knäskrap" i rondell.
 
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top