De vanligaste nybörjarfelen?

69:an

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Hoj
en liter Honda
Skönt att det där mer eller mindre exakt är citerat ut "mc-boken" då.
Möjligen något överraskande är det inte citerat varken mer eller mindre exakt ur någon skrift alls. Det är min helt egna formulering utifrån de praktiska erfarenheter som 22 års hojkörning givit mig, vad som står i någon "mc-boken" känner jag inte till. Förhoppningsvis har dock fler än jag kommit till samma slutsatser.:tummenupp

Dark_Messenger

Guest
En inte speciellt genomtänkt och högst spontan reflektion av mig är att man ska göra såhär: Börja att köra hoj by the book. Hur trist det än må vara, öva in alla manövrar och håll dig till lagen osv. När du bedömer att du är en "van" förare kan du börja tulla på reglerna o göra lite som du vill. (som alla andra) :)

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Varenda Hjärtat-i-halsgrops-grej som jag råkat ut för har berott på vänstersvängande bilar.

Folk som kör lusigt på småvägar är antingen berusade eller desorienterade/sökande.
De kör sakta för att de letar efter en avtagsväg och när de ser den vrider de bara på ratten. Eftersom avtagsvägar oftast ligger där det är fri sikt så händer många "han kom fort som fan-olyckor" där, hojåkaren har tröttnat på att ligga bakom och kör om samtdigt som avtagsvägen materialiserar sig. Kör inte om där det finns avtagsvägar. Var beredd på mötande blindstyren som helt plötsligt genar över din vägbana eftersom de är "framme".

För övrigt: är du intresserad av att i framtiden bli en snabbåkare så ska du defintivt öva in rätt moves redan nu även om du inte åker fort.
Inom crossen brukar man säga att det tar 35 sadeltimmar att öva bort ETT felaktigt inlärt beteende. Det är ganska många wastade banåkningsdagar för att t.ex trycka med ytterfoten eller inta rätt poistion medan inbromsning sker.

Hälsningar Martin, långsam men åkteknikintresserad.

Gick med
23 Aug 2007
Hoj
Ducati 1198 S -09
Många goda råd i tråden! :tummenupp

Enligt den här tråden så verkar ett vanligt fel vara, att glömma skivbromslåset när man börjar köra. Det verkar inte ens som om erfarenhet gör att man kan undvika det helt (gjorde det själv för ca två veckor sedan :rolleyes:). :hihi

Det som hållit mig själv vid liv är att aldrig lita på bilister, därmed hela tiden hålla koll på vad de gör och försöka förutse nästa dumma manöver de tänker göra.

Låter kanske dumt, men kör man i en rondell kan man lite i ögonvrån se på en bils hjulposition ifall de tänkt svänga av eller tänker fortsätta svänga runt. Har räddat mig en del gånger i en krånglig rondell, där folk som inte kört i den innan har en benägenhet att fortsätta till nästa avfart, trots de ligger i den filen där de borde svängt av. Vet inte om det är bra, men det har fungerat för mig i alla fall.

Samma sak att försöka få "ögonkontakt" (lite svårt genom visiret kanske), så att man ser var bilisterna tittar. Dit de tittar tänker de troligtvis svänga av. Dessutom, om de fokuserar på dig har de antagligen sett dig. Råkade ut för en gubbe som skulle svänga ut på en väg, han tittade lite snabbt hit och dit och jag upplevde det som att han inte såg mig och mycket riktigt brände han rakt ut på vägen. Precis i svängen tittade han igen och såg mig och såg helt plötsligt helt skräckslagen ut. :) Men jag hade redan saktat ner och klarade mig.

Äsch. Kanske inga bra förslag (förutom att man ska tänka på det där med skivbromslåset :D), men jag lever än i alla fall. :)

Wolfkin

Lilla Ida sätt fart, vill ha sommar
Gick med
5 Jun 2007
Hoj
Triumph Sprint ST -09
Säger som 69:an, hela tiden ha koll på vad alla andra idioter runt dig håller på med, folk gör de mest vansinniga saker i trafiken så lita inte på att de gör som trafikregler säger.

Kör med förutseende. Ha koll på hur miljön runt dig ser ut, kommer det en väg från höger räkna med att nån kan köra ut framför dig även om du inte ser nån just då. Kör du i ett bostadsområde räkna med att ett barn kan springa fram bakom en häck och rakt ut på vägen osv osv.

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
"har svårt att placera vikten på ytterfotpinnen i svängarna osv osv."

Citat trådstartaren ovan..

Ska man?

När jag kör på bana händer det att ytterfoten inte ens har kontakt med fotpinnen i svängarna, vem vet mer?

69:an

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Hoj
en liter Honda
Fan vet. När man tittar på 20-30 av de-som-kör-fortast-i-världen och ser att deras respektive körstilar skiljer sig... rätt rejält åt, lindrigt uttryckt, då är det svårt att tro att det finns några absoluta sanningar. :tungan Jag tror att det finns en hel del vägar som leder till samma resultat helt enkelt. Med eller utan vikt på ytterfoten.

roke

På jobbet är det jag som bestämmer hemma
Gick med
20 Jun 2007
Hoj
ingen

Ska man?

När jag kör på bana händer det att ytterfoten inte ens har kontakt med fotpinnen i svängarna, vem vet mer?

Vid svängpunkten ger du styrkommando, ett kort tryck på styret precis så kraftigt och länge att motorcykeln får det nedlägg du önskar. Du behåller trycket på yttre fotpinnen, vilket ger stabilitet eftersom kroppens förankringspunkt i cykeln kommer längre ner. Dessutom stör du cykeln mindre medan den arbetar.
Klippt från boken:http://www.svmc.se/upload/School/Dokument/Manualer/FULL KONTROLL SVENO.pdf

Fudpucker

Semesterbefriad
Gick med
16 Oct 2003
Hoj
Aprilia SL1000 Falco -02
Nybörjarfelen är väl nåt alla måste gå igenom. Jag har iaf det. Tappat cykeln i backen då den gled iväg när jag tvättade den i lätt nedförsbacke. Glömt skivbromslåset kvar, dabbat mig och råkat peta i växeln då petaren fastnat i stöveln så hojen tog ett rejält skutt framåt in i soptunnan utanför porten, Tappat hjälmen i backen från styret, åkt på tvären i en rondell samt skickat iväg kutsen i nån slags ofrivillig jongleringsmanöver rakt ner i asfalten.

Min erfarenhet av rondeller säger mig att det inte är nåt höjdarställe att öva knäskrap i. Brukar alltid vara halkigt i rondeller tycker jag.

Som nybörjare försök tänka på att slappna av, att tex spänna sig mitt i en kurva när du märker att hastigheten är liiite för hög får bara cykeln att vilja gå rakt fram.
Du ska bestämma över hojen, inte tvärtom.
Utgå ALLTID ifrån att bilisterna inte ser dig. Det har räddat mig en par gånger. Försök vara bestämd i trafiken, bestäm dig för det du ska göra och gör det. Som någon skrev, testa motstyrning för snabba undanmanövrar.
Framför allt, kör med huvudet och ha tålamod och tänk på att du är nybörjare, inte Rossi. :tummenupp

Hoppas det var till någon hjälp!

/Krille

Last edited:

Dark_Messenger

Guest
En annat tips är att aldrig köra med snörskor. Mången gång har snörjävlarna trasslat in sig/fastnat i fotpinnarna vilket lätt kan leda till dyra/pinsamma/smärtsamma incidenter. :)

miche

Ny medlem
Gick med
30 Oct 2007
Hoj
suzuki dr650 r såld, suzuki sv650s:)
Tack alla för många bra råd:) tycker en som håller på o kämpar med kortet.Men kul är de;)

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger

Ska man?

Nä, det "ska" man inte. Man styr med händer och styre, inte med fötter och fotpinnar. Jag fattar inte varifrån det där kommer eller hur tusan man öht kan göra det. Trycker man på fotpinnen så lyfter man från sadeln...

Vill man bara förflytta kroppstyngden från sida till sida så är det en enkel sak att bara glida över. Det ger sig automatiskt.

69:ans svar ovan är allt man behöver veta som nybörjare. Körandet kommer normalt helt naturligt.

roke

På jobbet är det jag som bestämmer hemma
Gick med
20 Jun 2007
Hoj
ingen
Nä, det "ska" man inte. Man styr med händer och styre, inte med fötter och fotpinnar. Jag fattar inte varifrån det där kommer eller hur tusan man öht kan göra det. Trycker man på fotpinnen så lyfter man från sadeln...

Vill man bara förflytta kroppstyngden från sida till sida så är det en enkel sak att bara glida över. Det ger sig automatiskt.

69:ans svar ovan är allt man behöver veta som nybörjare. Körandet kommer normalt helt naturligt.
Det är härifrån jag har lärt mig att man ska hålla trycket på ytterpinnen.
http://www.svmc.se/upload/School/Dokument/Manualer/FULL KONTROLL SVENO.pdf

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Det pratas mycke om små detaljer när man pratar körning. Ha vikt på fotpinnen, knipa i tanken, forma överkroppen som en båge för att få högre topphastighet osv osv. Det är väldigt lätt att virra bort sig i alla dessa tips. Det finns många tips som för en in på villovägar också.

Jag tränar både barn och vuxna i racing på olika typer av motorcyklar, motocross, enduro, roadracing, supermoto... Jag tränar till och med folk som kör rally med bil! Jag kan göra det för att alla grenar är så otroligt lika i grunden. Planering (kontroll), självkontroll och grepp är vad allihop går ut på.

När man kör hoj på gata så är Planering det absolut viktigaste. Du ska aldrig planera med att använda mer än hälften av greppet helt enkelt för att konsekvenserna är så otroligt stora ifall du tappar greppet. Du måste bestämma dig tidigt för vad du ska göra näst och hålla koll på vad som händer i omgivningen. På bana är planering också a och o. Man måste sätta cykeln på rätt ställe för att få med sig så mycke fart som möjligt genom böjjen. Efter att ha sett tre av världens bästa förare köra mot sveriges, spaniens och storbritanniens bästa förare så inser man hur viktigt planering är. Dessa förare sätter cykeln på samma ställe och lägger på broms och gas på samma ställe varv efter varv efter varv. De gör omkörningar som är så rena och odramatiska.

Några tips som handlar om planering: Höj blicken! Gå från gas till broms och broms till gas, inget fri-rullande. Sväng en gång per sväng. Gasen går bara åt ett håll (gäller bankörning). Motstyr! (man svänger en motorcykel med fart genom att styra styret åt fel håll)

Självkontroll blir då inte heller lika viktigt. Självkontroll behöver du för att kunna rädda situationen när du själv blir rädd. Som nybörjare kan det vara att du får ett styrslag eller går över ett gupp du inte var beredd på. Som "proffs" handlar det om att rädda när hjulen släpper. Lägg märke till "när", för när vi går in i kurvorna så ligger vi på tills det släpper fram, räddar det, lägger på gas tills bakändan släpper, räddar det, och sen upprepas det i nästa kurva. Mitt idéal är att båda hjulen för en kort stund "tappar grepp" (driftar) då man går över från broms till gas, då vet man att man satt rätt hastighet genom böjjen! Det låter lättare än vad det är, för första reaktion man ger är den man får från ryggmärgen, det som tex talar om för en att släppa allt man gör eller hålla i sig hårt när man blir "rädd". Dessa två naturliga reaktioner gör att man får armpump och att man highsidar. Har man självkontroll så är man på nationell nivå, om än längst bak i fältet.

Några tips för självkontroll: Knip i tanken, vikta yttre fotpinnen, kör en stund med vänsterhanden bakom rumpan, hänga ut med knäet eller hålla ute benet (mx, supermoto, enduro). Alla dessa gör att du känner dig mer självsäker och då håller du inte längre lika hårt i styret tex...

Sista delen är Grepp och det är helt enkelt något man måste träna fram. Många timmar på hojen är vad som gäller för att känna vart greppet är och hur mycket som finns kvar och hur mycket över gränsen man kan gå. På landsväg så vet du aldrig var groparna finns, var någon kan ha tappat lite olja, var det ligger sand eller grus på asfalten och lägger du för mycke energi på att känna greppet så kommer du missa dessa och du ligger där ute i skogen breve någon gran. När du känner efter hur mycke grepp du har, gör det i en rak linje genom att bromsa och gasa. Har du grepp för att lyfta något av hjulen så är allting okay, lägg inte mer energi på att känna greppet utan kör som om det var sand på asfalten.

Några tips för grepp: Träna på grus eller jord där det släpper lätt. Var inte rädd för att lägga omkull cykeln, för det kommer hända, det är bättre att det händer under kontrollerade former än ute på gatan! När det väl släppt går gasen bara åt ett håll, du får pausa men inte slå av!

Till er som tycker att jag har minsann aldrig gjort något resultat, lyssna inte på mig då :) Jag har iaf aldrig haft någon som jag lärt ut till som inte har gjort stora framsteg i sin körning och jag har tränat med många utav världens bästa förare.

Kom ihåg att cykeln gör ingenting utan en förare på och även med en förare på är den självkorrigerande! (det är därför du åker på en highsider när du släpper allt du gör, alltså slår av)

Last edited:
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...