Det pratas mycke om små detaljer när man pratar körning. Ha vikt på fotpinnen, knipa i tanken, forma överkroppen som en båge för att få högre topphastighet osv osv. Det är väldigt lätt att virra bort sig i alla dessa tips. Det finns många tips som för en in på villovägar också.
Jag tränar både barn och vuxna i racing på olika typer av motorcyklar, motocross, enduro, roadracing, supermoto... Jag tränar till och med folk som kör rally med bil! Jag kan göra det för att alla grenar är så otroligt lika i grunden. Planering (kontroll), självkontroll och grepp är vad allihop går ut på.
När man kör hoj på gata så är
Planering det absolut viktigaste. Du ska aldrig planera med att använda mer än hälften av greppet helt enkelt för att konsekvenserna är så otroligt stora ifall du tappar greppet. Du måste bestämma dig tidigt för vad du ska göra näst och hålla koll på vad som händer i omgivningen. På bana är planering också a och o. Man måste sätta cykeln på rätt ställe för att få med sig så mycke fart som möjligt genom böjjen. Efter att ha sett tre av världens bästa förare köra mot sveriges, spaniens och storbritanniens bästa förare så inser man hur viktigt planering är. Dessa förare sätter cykeln på samma ställe och lägger på broms och gas på samma ställe varv efter varv efter varv. De gör omkörningar som är så rena och odramatiska.
Några tips som handlar om planering: Höj blicken! Gå från gas till broms och broms till gas, inget fri-rullande. Sväng en gång per sväng. Gasen går bara åt ett håll (gäller bankörning). Motstyr! (man svänger en motorcykel med fart genom att styra styret åt fel håll)
Självkontroll blir då inte heller lika viktigt. Självkontroll behöver du för att kunna rädda situationen när du själv blir rädd. Som nybörjare kan det vara att du får ett styrslag eller går över ett gupp du inte var beredd på. Som "proffs" handlar det om att rädda när hjulen släpper. Lägg märke till "när", för när vi går in i kurvorna så ligger vi på tills det släpper fram, räddar det, lägger på gas tills bakändan släpper, räddar det, och sen upprepas det i nästa kurva. Mitt idéal är att båda hjulen för en kort stund "tappar grepp" (driftar) då man går över från broms till gas, då vet man att man satt rätt hastighet genom böjjen! Det låter lättare än vad det är, för första reaktion man ger är den man får från ryggmärgen, det som tex talar om för en att släppa allt man gör eller hålla i sig hårt när man blir "rädd". Dessa två naturliga reaktioner gör att man får armpump och att man highsidar. Har man självkontroll så är man på nationell nivå, om än längst bak i fältet.
Några tips för självkontroll: Knip i tanken, vikta yttre fotpinnen, kör en stund med vänsterhanden bakom rumpan, hänga ut med knäet eller hålla ute benet (mx, supermoto, enduro). Alla dessa gör att du känner dig mer självsäker och då håller du inte längre lika hårt i styret tex...
Sista delen är
Grepp och det är helt enkelt något man måste träna fram. Många timmar på hojen är vad som gäller för att känna vart greppet är och hur mycket som finns kvar och hur mycket över gränsen man kan gå. På landsväg så vet du aldrig var groparna finns, var någon kan ha tappat lite olja, var det ligger sand eller grus på asfalten och lägger du för mycke energi på att känna greppet så kommer du missa dessa och du ligger där ute i skogen breve någon gran. När du känner efter hur mycke grepp du har, gör det i en rak linje genom att bromsa och gasa. Har du grepp för att lyfta något av hjulen så är allting okay, lägg inte mer energi på att känna greppet utan kör som om det var sand på asfalten.
Några tips för grepp: Träna på grus eller jord där det släpper lätt. Var inte rädd för att lägga omkull cykeln, för det kommer hända, det är bättre att det händer under kontrollerade former än ute på gatan! När det väl släppt går gasen bara åt ett håll, du får pausa men inte slå av!
Till er som tycker att jag har minsann aldrig gjort något resultat, lyssna inte på mig då
Jag har iaf aldrig haft någon som jag lärt ut till som inte har gjort stora framsteg i sin körning och jag har tränat med många utav världens bästa förare.
Kom ihåg att cykeln gör ingenting utan en förare på och även med en förare på är den självkorrigerande! (det är därför du åker på en highsider när du släpper allt du gör, alltså slår av)