DeaZz ny på forumet och ska börja ta kortet.

DeaZz

Ny medlem
Gick med
1 Aug 2012
Ort
Småland
Hoj
ingen än så länge
Tjenare SportHoj!

Andreas heter jag och är 18 år gammal. Under denna sommar så har jag fått upp ögonen allt mer för mc istället för moped och bil. Så jag har bestämt mig att till nästa sommar ska jag ta mc-kort. Så har ni någon länk hur man ska gå till väga vore det uppskattat! :)

Sen till mitt problem som kommer att bli större med tiden.. Ingen i min familj har mc-kort och äger då ingen hoj, så jag kommer ju att bli tvungen att köpa än! Har kollat en hel del på suzuki, men jag vet inte.. Även att jag inte kommer att kunna ge mig in på de stora grejerna så vill jag ha en hoj med riktigt bra drag! Vill gärna ha en hoj som är "kort" om man säger. Typ streetfighter! Några förslag?

MVH
DeaZz :)
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Välkommen!
Bra drag kommer du inte hitta i någon hoj sålänge den inte är avstrypt, antar att du inte har någon erfarenhet av hoj utöver moped direkt (kört cross har väl förvisso alla grabbar gjort någon gång) så att köpa något med riktigt bra drag kanske inte är så klokt...
Utgår bara ifrån hur jag är, hornen växer fram i pannan DIREKT när jag hamnar bakom styret och med några vurpor/inlösta hojar i bagaget så vill iaf inte jag riskera att stå med en kvaddad hoj utan gällande försäkring (min hoj är fortfarande strypt:död:huvet:gråta).
Ifall du tänker köra strypt så är väl en hoj med en eller två cylindrar att rekommendera då dessa oftast har gott om vrid och man kan jobba mer med låga varv (strypningen förstör allt vad effekt heter så fort man kommer upp i lite högre varv).
Ifall du känner att du inte har några problem med att ta det lugnt så kolla runt och provsitt lite olika modeller och välj den som faller dig i smaken, det är ju trots allt du som ska köra hojen, lycka till!:banana
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Åja, så trött blir inte en 35 kw hoj, vilket antagligen blir vad han får som begränsning. Det är piggare än de flesta bilarna ute i trafik iaf...

Sedan är det bara att hitta någon hoj som passar din plånbok och ditt hjärta, vilken hoj det blir är nog ingen här som kan säga, och alla kommer ändå bara prata sig varma om deras nuvarande eller en tidigare hoj, så det enda du får är uppslag till hojar du kan kika på... Men som sagt så ska hoj väljas med hjärtat, så det måste vara nåt du gillar. :) Och billig bör den första hojen vara, för du kommer med stor sannorlikhet att lägga den, samt att lära dig vad du egentligen vill ha ut av din hoj. :)
 

DeaZz

Ny medlem
Gick med
1 Aug 2012
Ort
Småland
Hoj
ingen än så länge
Tack för svaren! :)
Till en början kommer den nog att vara strypt för att jag ska kunna "lära känna den" jaa! När det gäller själva stilen på hojen så gillar jag Buell Xb9s stuket!
Jag får sitta och kolla marknaden nu framöver och behöver jag hjälp så frågar jag! :)

MVH
DeaZz
 

SinneD

Ny medlem
Gick med
2 Aug 2012
Ort
-
Hoj
2013 Ducati Streetfighter 848 och 1987 Yamaha FZR1000
Med tanke på att reglerna ändras i årsskiftet så att man måste vara 24 bast för att ta obegränsad direkt så kommer du bli tvungen att strypa hojjen, sen kan du köra upp för obegränsad efter 2 år.

Lycka till!
 

DeaZz

Ny medlem
Gick med
1 Aug 2012
Ort
Småland
Hoj
ingen än så länge
Så jag kan köpa vilken hoj som helst, bara att den stryps till 35kW? :)
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Så jag kan köpa vilken hoj som helst, bara att den stryps till 35kW? :)

Nej, det kan man tyvärr inte med de nya reglerna...
Hojens ursprungliga effekt får inte överstiga 70kw (cirka 95 hästar) och förhållandet mellan vikt/effekt för inte överstiga 0.2kw/kilo.
Men det är fritt fram att välja valfri hoj som faller in under ovanstående kriterier!
 

DeaZz

Ny medlem
Gick med
1 Aug 2012
Ort
Småland
Hoj
ingen än så länge
Nej, det kan man tyvärr inte med de nya reglerna...
Hojens ursprungliga effekt får inte överstiga 70kw (cirka 95 hästar) och förhållandet mellan vikt/effekt för inte överstiga 0.2kw/kilo.
Men det är fritt fram att välja valfri hoj som faller in under ovanstående kriterier!
Ungefär i cc vad blir det? :) (vet att det varierar). Men en hoj med 70kw, sedan avstrypt hur går en sådan? :)

MVH
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top