King Karaoke
#77 250GP Nordgren racing
Det här året har jag tagit en pause från racingen i min ordinarie klass 125R, men när racesuget blev för stort och jag fick möjligheten att grensla en av Nordgrens 250-bestar på SM´t i Knutstorp så var det bara att köra på.
TSR-Hondan med #33 på gick som en dröm och var inte alls så svårkörd som jag hade föreställt mig. Bromsarna var väl det som kom att bli lite problematiskt för min del. Inte alls att dom var dåliga utan dom var lite för bra för min smak, en väldigt lätt dosering på frambromsen var tillräckligt för att skicka upp bakhjulet i luften vid inbromsningarna.
Vi förbättrade känslan i bromsen till kvalet med ett grepp med lägre utväxling, det förbättrade det hela men bromsen var fortfarande svårdoserad.
Fredag:
1:a och 2:a träning blev det inte så mycket kört pga kedjebrott och batteristrul.
3:e träningen funkade allt som det skulle och jag skakade av mig den värsta ringrosten.
Lördag:
Kval #1: Allt flöt på bra och jag började våga använda mer av den brutala kraften i tvåfemti´n . De två sista varven fick jag draghjälp av teamkollegan Anders #20 och jag satte mitt snabbaste varv på 1.05.4 (tack Anders). Det räckte till en 9:e kvaltid för stunden.
Kval #2: Blev ingen putsning av kvaltiden men kände mig rätt nöjd ändå då jag orkade hålla högt tempo hela passet trots att det var förbannat varmt.
Några förbättrade sina tider från första kvalet och jag blev nerpetad till 12:e plats.
Söndag:
Warm up: Testade en lägre utväxling för att få bättre driv ut på rakan, det funkade bra.
Race:
Kommer iväg hyffsat i starten men lamellerna greppar inte helt när jag väl släppt ut kopplingen. För att inte slira kopplingen får jag pruta på gasen första varvet tills jag får tillräcklig sinnesnärvaro och släpper på kopplingens justering.
Nu hade jag tappat dom flesta i fältet, jag kände att jag hade bra fart i kroppen så det var bara att sätta igång att jaga.
Jag laddar för att bromsa om en (kommer tyvärr inte ihåg vem det var) i vänstern innan hårnålen men är lite för bestämd på dom stygga GP-bromsarna och lyfter bakhjulet lite väl mycket.
Här efter är mitt minne lite vagt men jag vet att jag touchade framförvarande och hann tänka att det här kommer göra ont.....och det gjorde det.
Tappade andan vid smällen och jag kände rätt snabbt att det var något knas med höger axel och revbenen i ryggen så jag trivdes bäst med att ligga kvar.
Jag tyckte synd om min flickvän som satt på läktaren och såg eländet.
Efter nogrannare undersökning i Lund konstaterades det att höger nyckelben är av och frakturer på revbenen i ryggen. Det blir en stillsam tillvaro några veckor framöver.
Sammanfattningsvis var det ändå en riktigt rolig racehelg tillsammans med glada människor och djur i Nordgrens tält.
Vill tacka Andreas i 125R och ni andra som plockade ihop mina prylar när jag var på sjukan.
Hojjarna
Stolt chafför
Depån´s läckraste mek.
Anders laddar för nattmek.
Sonni Harms engelska Bulldog
Fack!
TSR-Hondan med #33 på gick som en dröm och var inte alls så svårkörd som jag hade föreställt mig. Bromsarna var väl det som kom att bli lite problematiskt för min del. Inte alls att dom var dåliga utan dom var lite för bra för min smak, en väldigt lätt dosering på frambromsen var tillräckligt för att skicka upp bakhjulet i luften vid inbromsningarna.
Vi förbättrade känslan i bromsen till kvalet med ett grepp med lägre utväxling, det förbättrade det hela men bromsen var fortfarande svårdoserad.
Fredag:
1:a och 2:a träning blev det inte så mycket kört pga kedjebrott och batteristrul.
3:e träningen funkade allt som det skulle och jag skakade av mig den värsta ringrosten.
Lördag:
Kval #1: Allt flöt på bra och jag började våga använda mer av den brutala kraften i tvåfemti´n . De två sista varven fick jag draghjälp av teamkollegan Anders #20 och jag satte mitt snabbaste varv på 1.05.4 (tack Anders). Det räckte till en 9:e kvaltid för stunden.
Kval #2: Blev ingen putsning av kvaltiden men kände mig rätt nöjd ändå då jag orkade hålla högt tempo hela passet trots att det var förbannat varmt.
Några förbättrade sina tider från första kvalet och jag blev nerpetad till 12:e plats.
Söndag:
Warm up: Testade en lägre utväxling för att få bättre driv ut på rakan, det funkade bra.
Race:
Kommer iväg hyffsat i starten men lamellerna greppar inte helt när jag väl släppt ut kopplingen. För att inte slira kopplingen får jag pruta på gasen första varvet tills jag får tillräcklig sinnesnärvaro och släpper på kopplingens justering.
Nu hade jag tappat dom flesta i fältet, jag kände att jag hade bra fart i kroppen så det var bara att sätta igång att jaga.
Jag laddar för att bromsa om en (kommer tyvärr inte ihåg vem det var) i vänstern innan hårnålen men är lite för bestämd på dom stygga GP-bromsarna och lyfter bakhjulet lite väl mycket.
Här efter är mitt minne lite vagt men jag vet att jag touchade framförvarande och hann tänka att det här kommer göra ont.....och det gjorde det.
Tappade andan vid smällen och jag kände rätt snabbt att det var något knas med höger axel och revbenen i ryggen så jag trivdes bäst med att ligga kvar.
Jag tyckte synd om min flickvän som satt på läktaren och såg eländet.
Efter nogrannare undersökning i Lund konstaterades det att höger nyckelben är av och frakturer på revbenen i ryggen. Det blir en stillsam tillvaro några veckor framöver.
Sammanfattningsvis var det ändå en riktigt rolig racehelg tillsammans med glada människor och djur i Nordgrens tält.
Vill tacka Andreas i 125R och ni andra som plockade ihop mina prylar när jag var på sjukan.
Hojjarna
Stolt chafför
Depån´s läckraste mek.
Anders laddar för nattmek.
Sonni Harms engelska Bulldog
Fack!
Last edited: