Decat + Slipon utan PC5 och bänkning? Vågar man?

slusken

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2009
Hoj
Honda CB1000RA
Hej.

Jag har precis fått hem mitt decat-rör och slipon från G.P.R till min Honda CB1000RA - 09. Nu har jag iaf monterat röret plus sliponet och kan säga att ljudet vart grymt. Nu låter den iaf som en sporthoj när man råkar vrida på gasen inte som en moped som den var original. :)

Men nu till frågan... Har ju kopplat in röret och i röret kört in avgasmätaren för att bränslebladningen ska fungera osv. Motorcykeln blöddrar iaf när man släpper gasen och har fått 2st "poffar" ur avgasröret nästan som en felinställd förgasarmotor. Frågan är nu tror ni att det är skadligt att köra med detta tills jag sparat ihop till PC5 och bänkning eller ska det funka utan att man fuckar upp motorn? Kan det bli så att den går för snålt/blött även fast man kopplat in .. hmm är det lamdasonden som sitter i katalysatorn original?

Vill ju inte ha sönder min motorcykel men har inte råd att köpa PC5 just nu så frågan är kan man köra vidare eller ska man sätta på vanliga katalysatorn igen? Vill ju inte det med tanke på ljudet, men vill ju inte förstöra motorcykeln heller.

Vad säger ni som kan och vet?

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Kort: Kör vidare!!!

Lite längre: Så stor roll spelar inte katalysatorn att dess avlägsnande kommer att förändra blandningsförhållandet till den punkt att det riskerar motorskador. Att sen cykeln går betydligt bättre och trevligare med rätt mappning är en annan femma....

flu

kvalitetsolja.se
Gick med
18 Mar 2004
Hoj
Suzuki GS/gsxr1127 turbo ZX10r
Den går väl lambdastyrd till 75% så om du undviker riktigt tokgasande då den går på fast map så är det ju inget bekymmer.

Men som Boris skrev, den går ju mycket bättre mappad (säker sämre nu än som den var innan avgasbytet)

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Den går väl lambdastyrd till 75% så om du undviker riktigt tokgasande då den går på fast map så är det ju inget bekymmer.

Men som Boris skrev, den går ju mycket bättre mappad (säker sämre nu än som den var innan avgasbytet)

Vart har du fått siffran 75% ifrån?

Nu har jag inte stenkoll på iust denna modell men vanligtvis är det closed-loop upp till typ 30% TPS och 5kRPM dvs cruisingförhållande...

flu

kvalitetsolja.se
Gick med
18 Mar 2004
Hoj
Suzuki GS/gsxr1127 turbo ZX10r
Kan vara ett sviktande internminne hos mej, du har nog rätt med 30% när man gräver lite djupare mellan öronen, Sorry

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Hoj
Tiger 800XCx
Vart har du fått siffran 75% ifrån?

Nu har jag inte stenkoll på iust denna modell men vanligtvis är det closed-loop upp till typ 30% TPS och 5kRPM dvs cruisingförhållande...

Samt att lambdan kan bara justera inom ett väldigt snävt intervall, i storleksodrnindgen några få %.
Om den inte ombyggd till multifuel eller något sånt.
Så att lita på att lamdba sköter jobbet är inte så bra.

Mats

slusken

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2009
Hoj
Honda CB1000RA
Hmm så det ska inte vara nån fara att köra vidare med detta kit då tills jag har råd eller ska man sätta på katalysatorn igen om man kanske har råd med PC5 först till hösten?

Vet inte om jag har förvirrad av ljudet men tycker att hojen är piggare nu utan katalysatorn även om den är lite ryckig och har lite ojämnare gång än vad den hade med katalysatorn på och även när den var helt original. Får ta och ringa motorspeed i Västerås och höra vad dom ska ha för att styra upp PC och bänkning till mig hoj helt enkelt :)

Hobbe

Medlem
Gick med
25 Apr 2009
Hoj
-
Hmm så det ska inte vara nån fara att köra vidare med detta kit då tills jag har råd eller ska man sätta på katalysatorn igen om man kanske har råd med PC5 först till hösten?

Vet inte om jag har förvirrad av ljudet men tycker att hojen är piggare nu utan katalysatorn även om den är lite ryckig och har lite ojämnare gång än vad den hade med katalysatorn på och även när den var helt original. Får ta och ringa motorspeed i Västerås och höra vad dom ska ha för att styra upp PC och bänkning till mig hoj helt enkelt :)

Varför inte kontakta Andersson Turbo på forumet istället ? Han är otroligt duktig och du får en mappning på alla trottel positioner. :tummenupp

slusken

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2009
Hoj
Honda CB1000RA
Varför inte kontakta Andersson Turbo på forumet istället ? Han är otroligt duktig och du får en mappning på alla trottel positioner. :tummenupp

Jo var en på Honda CB1000RA forumet som också tipsade om han. Tänkte dra iväg ett pm till han och höra mig för om mitt problem och om han kan hjälpa till osv. Vet du möjligtvis vart denna Andersson håller till i detta långa land? :)

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln