Decibel o besiktning

Ugluk

Spritmoralens okrönte Pochahontas
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa GPZ900T
DumDum skrev:
Nah. I alla fall inte när jag har besiktat.
Dom har någon sorts hemlig pärm som det slås ganska friskt i för att få fram ett lämpligt varvtal.
Varvet beräknas på slaglängden och hemliga pärmen innehåller en lathund.

ambulans

Ambulans
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ingen för tillfället
så va den saken fixad.. de blev en plåt med 3 borrhål i.. sen en stålsvamp bakom denna.. resultat = 94 Db
men.. fan de kostar ju 180 spänn för att ombesiktiga, tog de 5 min att mäta ljudet igen ? .. snacka om timlön
eek2.gif

Stefan M

Have fun!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
S1000RR & KTM 400EXC
Besiktningen

Timlön, pyttsan.

Jag besiktigade mitt släp nyligen. För skoj skull tog jag tid. Ganska exakt 7 minuter inklusive tiden det tog att ta betalt. Kostnaden? 370:-.

Till deras försvar får man dock säga att det krävs två besiktningsmän vid släpbesiktning, men en timlön på nästan 1600:- är ju inte så dumt ändå.

Jag hackade litet på dem och faktiskt, litet höll de allt med. Ett gott tecken.

För övrigt, att fixa "smågrejorna" innan man åker till SBP är väl en tidsbesparare.

Jag hade en GPz i början på 90-talet, med V&H som bullrade 117dB (enligt polisens mätningar och föregående ägarens utsago). Den var utrustad med (kan inte ta åt mig äran själv) en "ventil" placerad ca 5 cm in i "ljuddämparen" från utblåset sett. Ventilen bestod av en rund plåtbit i innerrörets dimension med en axel, ungefär som gasspjället i en förgasare. Den var litet lagom trög så att det krävdes litet, litet våld för att ändra dess läge. När man körde normalt så var spjället vidöppet. När man kom till besiktningen så stoppade man in fingret och tryckte till spjället, och vips var den lika tyst som originalsystemet.

Jag besiktigade bara hojen en gång, men besiktningsgubben den gången blev väldigt förvånad. Godkänd utan anmärkning. Nu hände det inte att jag blev bullerkontrollerad av polisen någon gång, men det hade varit praktiskt värre och nog rätt kul...

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC