Decibelkrav på bandagar

JTPK79

Ny medlem
Gick med
24 Jul 2007
Hoj
Borta...
Hej!

Jag tänkte höra hur decibelkravet på Knutstorp fungerar (har aldrig kört där). Det stå att det är 95db som maxgräns, men det är väl på rakan och vid depån de mäter, dvs en bit från hojen med andra ord. Vad mostsvarar detta vid en vanlig decibelmätning med sensorn 3dm från blåset? Jag hade 107 på en sådan mätning vill jag minnas vid 7k varv. Jag har heller inte tänkt gasa för fulla muggar på rakan, är mer sugen på att få till kurvorna bra i nuläget.

BMS

1123,6536,5321
Gick med
20 May 2003
Hoj
Blade-04 Stulen! & CBR XXx Stulen!
Alltid säkrast att ha originalblåset monterat på bandagar. Trist att bli avvisad för att det låter för mycket.
Hur de mäter beror lite på vilken arrangör du kör med. När jag åkte med sydskånes senast så mätte de på stillastående hoj vid ca 7000 varv.

MVH/B)

JTPK79

Ny medlem
Gick med
24 Jul 2007
Hoj
Borta...
Alltid säkrast att ha originalblåset monterat på bandagar. Trist att bli avvisad för att det låter för mycket.
Hur de mäter beror lite på vilken arrangör du kör med. När jag åkte med sydskånes senast så mätte de på stillastående hoj vid ca 7000 varv.

MVH/B)

95db 7000rpm stillastående bredvid hojen är helt omöjligt i princip. Tror orginal ligger på 102db, i alla fall mitt.

BMS

1123,6536,5321
Gick med
20 May 2003
Hoj
Blade-04 Stulen! & CBR XXx Stulen!
95db 7000rpm stillastående bredvid hojen är helt omöjligt i princip. Tror orginal ligger på 102db, i alla fall mitt.

Nej, det har du förstås rätt i. Kommer dock inte ihåg vad de hade för gräns, men om det är dom du ska åka med så kan du ju skicka iväg ett mail till dom och fråga.
Original är som sagt säkrast på bandagar om man har kvar det. Annars finns det ofta att köpa billigt på mc-skrotar eller blocket.

Kör så det ryker!:tummenupp
/B)

Dede

Nu med en hoj mindre
Gick med
2 Mar 2004
Hoj
ZX6R-07 racehoj ││ ZX6R-96 regnhoj
Ska du följa SVEMOS regler (vilka banägarna följer) så gäller 100dBA mätt vid en kolvhastighet av 13m/s (grov uppskattning ca 60% av maxvarv)

Mätningen ska ske 500mm från mynningen på dämparen och i en vinkel av 45° utåt. Viktigt är att mäta vinkelrätt mot mynningen. Kan försöka skissa en liten bild om det är oklart.

Gränsen under körning är 95dBA vid förbipasserande och det mäts under acceleration.

För att vara (nästan) helt säker på att klara kraven så är det bäst att använda orginalsystemet.

Last edited:

Henco_norr

#91 Bott & Pro superbike
Gick med
26 Jul 2006
Hoj
Rc8R, Sx450F, Vivaro Buss å en Dodge
Om man ska kunna utføra en korrekt mätning vid førbipassering på banan så bør väl den hojjen vara ensam på banan, samt att allt runtomkring är relativt tyst!!! Tycker man ju ialafall..

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
Många
Jag har en fråga rörande samma ämne. Har inte den blekaste aning om hur mycket min hörs.. Men! Får man chans att åtgärda problemet under körningen om man har delar med sig? Eller det är kört för den gången?

Dede

Nu med en hoj mindre
Gick med
2 Mar 2004
Hoj
ZX6R-07 racehoj ││ ZX6R-96 regnhoj
Jag har en fråga rörande samma ämne. Har inte den blekaste aning om hur mycket min hörs.. Men! Får man chans att åtgärda problemet under körningen om man har delar med sig? Eller det är kört för den gången?

Kan bara svara för Sydskanes Emse men hos oss går du alltid chansen att försöka rätta till problemet om du har saker till det.
Men som sagt. Rekommenderat är ju att köra original så brukar det inte vara några problem.

Man ska tänka en gång till när det gäller buller och att ligga precis på gränsen. Banägarna är riktigt hårt kontrollerade av många kommuner och för många gränsöverskridningar så är risken att det antingen blir ännu hårdare krav eller att de helt enkelt stänger ner banan.

Så vill vi fortsätta gasa på bana (och det vill vi) så gäller det att hålla nere bullret.
Tänk på att det även gäller TILL banan. En granne som klagar hör inte skillnad på om det är bredvid eller på banan. Men klagar gör dom ändå.

Just my 5 cents :tummenupp

• Gilla
Reaktioner: Loy

JTPK79

Ny medlem
Gick med
24 Jul 2007
Hoj
Borta...
R1 98-03 ligger original på ca 90dB!

Jag tror du har fel, jag fick mitt orginal uppmätt av en db mätare och är ganska säker den låg på 102-103.

Grejen med slipon är att upplevelsen av bandagen blir så mycke roligare med lite mer klös i ljudet. Så varje gång jag byter till orginal känns det lite i hojhjärtat.

JakobL

BsC.Min.Eng
Gick med
1 Apr 2008
Hoj
SVR 650 R, RMZ 250 -10 enduro, RMZ 450 -11
Jag tror du har fel, jag fick mitt orginal uppmätt av en db mätare och är ganska säker den låg på 102-103.

Grejen med slipon är att upplevelsen av bandagen blir så mycke roligare med lite mer klös i ljudet. Så varje gång jag byter till orginal känns det lite i hojhjärtat.

det hörs ju iaf inget med öronpropparna intryckta i botten.
sluta larva dig nu och koncentrera dig på uppgiften ist.:yoparty

JTPK79

Ny medlem
Gick med
24 Jul 2007
Hoj
Borta...
det hörs ju iaf inget med öronpropparna intryckta i botten.
sluta larva dig nu och koncentrera dig på uppgiften ist.:yoparty

Det är inte larv, jag menar allvar. Ljudet är halva njutningen. Hört en gp hoj live? Det har inte jag, men jag har hört historier om dem...:tungan

FZ1

Resan är målet!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR1000
Var ditt original i originalskick, var mätaren kalibrerad, mätnogrannhet i instrumentet, tillräckligt öppen mätplats etc. felkällorna kan vara många.

Hur som helst ligger en 98-03 på ca 90dB, 04-08 ligger original på ca 95dB, så är det.

JTPK79

Ny medlem
Gick med
24 Jul 2007
Hoj
Borta...
Var ditt original i originalskick, var mätaren kalibrerad, mätnogrannhet i instrumentet, tillräckligt öppen mätplats etc. felkällorna kan vara många.

Hur som helst ligger en 98-03 på ca 90dB, 04-08 ligger original på ca 95dB, så är det.

Men det gör dem inte haha, har du mätt, eller läst från en bok? Dina felkällor handlar om en decibel hit, en decibel dit, inte 12 decibel.

FZ1

Resan är målet!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR1000
Ok, du väljer att misstro en okänd internetanvändare, kan vara klokt.

Jag lägger ned debatten i den här tråden och önskar dig lycka till på kommande bandagar, med eller utan ljudmätning.

Slappa

Rage closed inside!
Gick med
23 Jul 2003
Hoj
Motard
Så tramsigt så det finns inte, om folk kunde tänka lite och inte bygga hus granne med en motorstadion så vore allt löst.

Irriterade ja mig på att de fanns en flygplats i närheten där ja kollade på hus så inte fan skulle ja köpa hus i de området!

JTPK79

Ny medlem
Gick med
24 Jul 2007
Hoj
Borta...
Så tramsigt så det finns inte, om folk kunde tänka lite och inte bygga hus granne med en motorstadion så vore allt löst.

Irriterade ja mig på att de fanns en flygplats i närheten där ja kollade på hus så inte fan skulle ja köpa hus i de området!

Och vid Sturup raceway bosatte sig folket både vid en flygplats OCH motorbana haha!

Gulleplutt

#24, Rookie 1000
Gick med
11 Jul 2005
Hoj
CBR1000RR -08
Varför ni har så olika uppfattning ang ljudnivån beror nog på att ni mäter lite olika. Om jag håller min ljudmätare vid munnen och uttalar ordet "Hamster" i vanlig samtalston så bottnar mätarn på 125dB. Så det kan mao bero på hur nära och i vilken vinkel ni mäter. Nu har jag inte mätt men jag föreställer mig att det är mycket stor skillnad på att mäta 30cm bakom och 100cm bakom.

Jide

Svartvit
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
M1100S
Ja, vissa är hårdare medan andra tycker att; släpp av lite på rakan bara så e det lugnt. Jag tycker du ska köra med originalsystemet om du kan. Bromsa senare och luta mer så ska du se att det blir riktigt kul trots att man inte väsnas så mycket. :tummenupp

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka