Deep Forest Nat´s, 17-18 Juni

Dalan

Sotare
Gick med
5 Feb 2006
Ort
Timrå
Hoj
Hojlös pga skada
Kommer bli mäktigt som fan detta, får inte missas!
7000hk, 0-100 på 0,8sek, toppfart på över 500km/h, 402m på 5sek. Kan det bli bättre? Banrrekordet kommer ryka all världens väg.

Själv kommer jag sitta i någon av utryckningsbilarna och hoppas att inget händer :)
 

Abloy

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sundsvall
Hoj
Kawasaki KE 125 -81
Intressant fakta om top fuel

En Top Fuel Dragsters 500 kubiktums (8,2 liter) Hemi genererar mer hästkrafter än dom 16 första NASCAR bilarna i starfältet på Daytona 500.

På full gas drar en Nitro motor 6 liter nitro per sekund, ungefär samma bränsleförbrukning som en fullt lastad Boeing 747. Nitron har dock 4 gånger högre energivärde per liter jämfört med flygbränsle.

En standard 426 Hemi har inte tillräckligt med kraft för att orka dra runt TF Dragsterns kompressor, den kräver ca 800 hästar.

Cirka 85 kubikmeter luft per minut trycks in i motorn av kompressorn och bränsle/luft blandningen komprimeras till nästan fast form i motorn. Cylindrarna körs på gränsen till "hydraulic lock".

Dom dubbla magneterna/fördelarna levererar 44 ampere tändström till varje tändstift, det är lika mycket som en elsvets ger.

Vid det perfekta blandningsförhållandet av 1,7:1 luft/bränsle (för nitro), är flamtemperaturen för nitron 3900 grader Celsius.

Nitrometan brinner med gul låga. Dom spektakulära 2 meters vita flammorna som syns ovanför avgasrören vid nattrace är rått brinnande väte, urskiljt ur luftens fuktighet av dom väldigt heta avgaserna.

Dom 16 tändstiftens elektroder är totalt bortbrända efter en repa. Efter halva sträckan självantänder bränslet i motorn av kompressionshettan (som i en diesel) - plus att avgasventilerna glöder med en temperatur av 760 grader Celsius. Enda möjligheten att stänga av motorn är att stoppa bränsletillförseln.

Om tändgnistan tillfälligt slutar fungera tidigt under repan, fylls cylindrarna med oförbränd nitro, när kolven försöker komprimera denna vätska, vilket inte går, så exploderar motorn med en kraft som kan spränga topparna i bitar och loss från blocket eller så sprängs motorblocket mitt av. Detta kallas "hydraulicing".

För att överstiga 300 mph (482 km/h) på 4.5 sekunder måste TF Dragstern accelerera i genomsnitt med en kraft motsvarande över 4G. Men dom når 200 mph (322 km/h) redan efter mindre än halva banan så accelerationskraften vid starten är närmare 8G.

Om all utrustning och bil är betald, teamet jobbar gratis och om för en gångs skull INGENTING GÅR SÖNDER så kostar en repa minst 10 000 kronor per sekund.

En TF Dragster kommer upp i över 300 mph (482 km/h) innan du läst klart den här meningen.

Vevaxeln i TF Dragsterns motor roterar ENDAST 540 varv från det att den lämnar startlinjen tills den korsar mållinjen!

Nitro motorernas toppvarv är relativt högt, 9500 rpm och tomgångsvarvet är ca 2600 rpm.

Gällande ET rekord för Top Fuel Dragsters i USA är 4,42 sekunder på kvartsmilen och gällande hastighets rekord är 333,08 mph (536.04 km/h) satt av Tony Schumacher i november 2003. (3,00/453 km/h 1/8 mile)

Som slutsummering tar vi ett exempel:

Du kör en Lingenfelter trimmad dubbelturbo Corvette.
Ett par kilometer längre fram står en Top Fuel Dragster instagead och klar att starta på dragstripen samtidigt som du passerar. Du har fördelen av en flygande start och du varvar ur Corvetten på alla växlar och blåser förbi startlinjen och passerar dragstern med 200mph (322 km/h) på hastighetsmätaren. Exakt samtidigt som du passerar startar TF Dragstern och tar upp jakten på dig, du håller gaspedalen planterad i golvet men du börjar höra ett brutalt vrål som nästan spräcker trumhinnorna och inom ett par tre sekunder har TF-dragstern både hunnit upp och passerat dig. TF Dragstern spöar dig och är först till mållinjen, bara en kvartsmil ifrån när du passerade den. Detta gott folk är acceleration.

Om man funderar lite över detta så har från en stående start, föraren i denna fenomenala maskin sett dig passera i 322 km/h och inte bara hunnit upp dig, utan nästan blåst dig av banan när han passerade dig, och allt detta inom 402,33 meter.
 

Dalan

Sotare
Gick med
5 Feb 2006
Ort
Timrå
Hoj
Hojlös pga skada
Abloy: Har läst det stycket förut, och blir fortfarande lika imponerad :)
 

El Maco

Ny medlem
Gick med
3 May 2006
Ort
Timrå
Hoj
Söker något annorlunda, gärna ett lämpligt cafe racer objekt - med karaktär...
Jösses! Det är allt jag kommer på att säga...
 

Dalan

Sotare
Gick med
5 Feb 2006
Ort
Timrå
Hoj
Hojlös pga skada
Tomasol: Hehe, en gixxer är som en gammal puch dakota i jämförelse :hihi
 

Dalan

Sotare
Gick med
5 Feb 2006
Ort
Timrå
Hoj
Hojlös pga skada
Abloy skrev:
2244639 För er som inte hade möjlighet att uppleva TF på plats kommer här en repa från Lördagens kval.

http://hem.bredband.net/abloy/tommy_m.mpg

Den repan var grym :)
Jag syns på filmen i sådär en tiondels sekund iaf. satt efter betongräcket på höger sidan, och kan lova att den kraften kändes sakt genom räcket :yoparty

Riktigt bra helg i övrigt, lite väl mycket saneringar, men annars rätt bra.
Vem är det som kör den marmormönstrade XN85 Turbon förresten? Tänkte snacka med han, men fick aldrig tid.
 

HCC_Racing

ABECE**
Gick med
12 Jun 2005
Ort
Sundsvall
Hoj
Yamaha FZR600R Kawasaki ZX9R
Dalan skrev:
2245075 Den repan var grym :)
Jag syns på filmen i sådär en tiondels sekund iaf. satt efter betongräcket på höger sidan, och kan lova att den kraften kändes sakt genom räcket :yoparty

Riktigt bra helg i övrigt, lite väl mycket saneringar, men annars rätt bra.
Vem är det som kör den marmormönstrade XN85 Turbon förresten? Tänkte snacka med han, men fick aldrig tid.

Han heter enligt anmälningslistan: Devid Fodor, bor i Strömsund och tävlar för SHRA Sundsvall med en Suzuki Xn-85 1983. Jag kan dock tänka mig att han heter David och inte Devid...men vad vet jag. :) Härlig tävling på Lördagen då jag var där, kom upp till Sättna 08.15 och hem vid 18.00 ungefär... :näsblod
 

Dalan

Sotare
Gick med
5 Feb 2006
Ort
Timrå
Hoj
Hojlös pga skada
Hornet_600 skrev:
2245307 Han heter enligt anmälningslistan: Devid Fodor, bor i Strömsund och tävlar för SHRA Sundsvall med en Suzuki Xn-85 1983. Jag kan dock tänka mig att han heter David och inte Devid...men vad vet jag. :) Härlig tävling på Lördagen då jag var där, kom upp till Sättna 08.15 och hem vid 18.00 ungefär... :näsblod

Det stämmer att han heter Devid, har kört några år där så jag kommer ihåg namnet nu när du säger det.
Jag var upp med kompisen och hämtade en R6 i Ö-vik natten mot lördag jag, kom hem 03.30, somnade ca 04.00 och klev upp 07.00. Behöver jag säga att man somnade ovaggad när man kom hem kl 21 efter en dag på sättna? :)
 

driverinblack

Turbo är roligt men dyrt
Gick med
2 Jun 2005
Ort
sundsvall
Hoj
MOTO-GUZZI V100
det var en bra lördag för mig med :yoparty kom till sättna ca kl.09.00 och drog hem 18.20 ca. hel nöjd över att ha fått sätt alla turbo hojar och alla andra gosaker som fanns att beskåda. :yoparty

hejade även på några sporthoj.com killar ochså :tummenupp.

synd bara att audi s2 eller va de va. sprängde kopplingen i småbitar :(
 

LTM

Snart så...
Gick med
17 May 2004
Ort
Sundsvall
Hoj
CBR 600f
driverinblack skrev:
2246438
synd bara att audi s2 eller va de va. sprängde kopplingen i småbitar :(

ja han hade juh några lådor extra med sig men det räckte inte riktigt tror jag. Han blåste båda fördelningslådorna? också. Dock var den bilen helt ok, audifreak som man själv är :hihi

tyvärr han jag själv aldrig se topfuel bilarna köra då jag var tvungen att åka iväg o jobba, surt värre... :död
 
Last edited:

driverinblack

Turbo är roligt men dyrt
Gick med
2 Jun 2005
Ort
sundsvall
Hoj
MOTO-GUZZI V100
LTM skrev:
2246767 ja han hade juh några lådor extra med sig men det räckte inte riktigt tror jag. Han blåste båda fördelningslådorna? också. Dock var den bilen helt ok, audifreak som man själv är :hihi

tyvärr han jag själv aldrig se topfuel bilarna köra då jag var tvungen att åka iväg o jobba, surt värre... :död


ok ;), jag gick och titta på den när den stog i depån efter smällen, man hade bra insyn på kopplingen i allfall ;) :)
 

Dalan

Sotare
Gick med
5 Feb 2006
Ort
Timrå
Hoj
Hojlös pga skada
driverinblack skrev:
2247015 ok ;), jag gick och titta på den när den stog i depån efter smällen, man hade bra insyn på kopplingen i allfall ;) :)

Och jag fick gå på banan och plocka aluminium och järnskrot över hela strippen :) Det kallar jag ett rejält ras :)
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
Dalan skrev:
2247645 Och jag fick gå på banan och plocka aluminium och järnskrot över hela strippen :) Det kallar jag ett rejält ras :)

jag tycker han kan gå o plocka själv jag..faen, åka med en bil som de inte går o starta med o han vet att lådorna går stup i kvarten..merjobb för er o jobbigt för publiken.
går de inte o starta med en bil pga för mycke fäste el likn får man fixa de.
så, nu har jag grina av mig...
men den va lite cool :rolleyes:
 

Devich

Ny medlem
Gick med
17 Dec 2005
Ort
Sundsvall
Hoj
XN85 suzuki
Men hej på er alla...

Dalan !!

du vill snacka lite med mig okej :D
hej på dig... vad önskas :banana

jag bor faktiskt i Sundsvall inte Strömsund.. vet inte varför dom få till de varje år.. :3freak
 
Nyheter
ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Top