Defenda X2 R - Bra eller dåligt?

Xises

Fartgalen stoppkloss
Gick med
8 Jul 2010
Hoj
En blå lill-retta, Honda CBR 125 R Repsol, Yamaha WR 250 f -08

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Jag har för mycket fördomar mot sånt från kina för att diskutera om dom är bra eller dåliga så jag lämnar den diskusionen. Men däremot så skriver importören regelbundet i två trådar på www.soe.se och han verkar ha en bra attityd så kolla lite där.

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Jag skulle hellre satsa på en KTM

Visst det är lätt att säga så, men jag har inte provat någon sådan har du?
Vilken kvalite tyckte du KTM hade på -90 talet Rasorblade? :D

Tycker Defenda verkar intressant, men många har fördomar just saker ifrån Kina & jag säger inte emot. Däremot så kan man säga att knappast KTM-HONDA-KAWASAKI-SUZUKI-GAS GAS-TM mfl är felfria de heller. Tror inte Defenda hojarna var speciellt förstärkta de som körde varvloppen förra året. Just för enduro så tycker jag de flesta Sverige är för kubikkåta men vågar inte erkänna att en 400/450 & uppåt är too much. Bara se på Mats Nilsson han kör ju Yamaha 250 & det går att köra fort med sådan också på Gotland, kåsan mfl!

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Dom tar ju ut betydligt mindre med effekt ur motorn än vad de "riktiga" crossmaskinerna har och det i sig minskar ju påfrestningarna på just motorn. Och till viss del även på resten av hojen.

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Nu var det väl knappast en 20år gammal KTM han menade.

Absolut inte men menade snarare att varken KTM eller Husaberg var kända för att ha bra kvalite och hållbarhet i början innan de blev riktigt riktigt omtyckta. Tycker det är för tidigt att uttala sig om bu eller bä innan fler har ägt dem eller snarare provkört. Ge dem en chans, hur länge är det garanti på grejerna på märkes cross/enduro?

Gick med
16 Oct 2007
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Det kan vara en chansning värd att ta ...

Oftas sitter begränsningen på sadeln, -inte i hojen :yoparty

Var det dålig kvalitet på KTM under 90-talet ?
Det märkte inte jag :va
Min MX 250 med SEM-system funkade alltid perfekt ( vad jag kommer ihåg :rolleyes:)

Tink

Live it, Love it, Ride it!
Gick med
15 Oct 2010
Hoj
XT660X -08, WR250X -08
Det är skrot. tro mig.

För din egen och alla stackars MC-handlare som skall hjälpa dig när skiten pajjar skull.
Släpp den tanken

TLS

Nabbedäck
Gick med
19 Mar 2003
Hoj
390, 570, 660, 1300
Det var en Defenda som körde snöspårstävlingen i laxå i helgen, gick väl bra vad jag såg.

Kikade lite på den när den stod på kärra när den kom, såg väl ut som de flesta andra hojar.

Vi får väl se hur dom fungerar i långa loppet.

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Det är skrot. tro mig.

För din egen och alla stackars MC-handlare som skall hjälpa dig när skiten pajjar skull.
Släpp den tanken

Säger som Two stroke man har du ägt eller kört någon? Om inte så tänk på vad du säger. Även om det är en Kina hoj, säger du så om t,ex koreanska bilarockså som banne mig har mindre elfel än dyrare bilar såsom BMW & Audi! Var på väg att köpa en Defenda men eftersom jag ska satsa på att köra ett ökenrally så kommer inte 250cc räcka till därför får det bli en KTM690R. T,ex märkescross/endurohojar vågar du köpa en sådan beg, man vet aldrig ur den har skötts & när den ska renoveras, det kan landa på 20-30 oavsett om den heter KTM-YAMAHA-TM-KAWASAKI-APRILIA-SUZUKI mfl. Tycker det är intressant att ett märke som Defenda klarat GGN mfl varvlopp, det ryktas om Kåsan detta år också för generatoreffekt har den.

Tink

Gick med
15 Oct 2010
Hoj
XT660X -08, WR250X -08
Säger som Two stroke man har du ägt eller kört någon? Om inte så tänk på vad du säger. Även om det är en Kina hoj, säger du så om t,ex koreanska bilarockså som banne mig har mindre elfel än dyrare bilar såsom BMW & Audi! Var på väg att köpa en Defenda men eftersom jag ska satsa på att köra ett ökenrally så kommer inte 250cc räcka till därför får det bli en KTM690R. T,ex märkescross/endurohojar vågar du köpa en sådan beg, man vet aldrig ur den har skötts & när den ska renoveras, det kan landa på 20-30 oavsett om den heter KTM-YAMAHA-TM-KAWASAKI-APRILIA-SUZUKI mfl. Tycker det är intressant att ett märke som Defenda klarat GGN mfl varvlopp, det ryktas om Kåsan detta år också för generatoreffekt har den.

Jobbat med Motocross, Enduro & Motard i över 5 år.. .så jag har mer koll än någon som har ägt en ...

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Jobbat med Motocross, Enduro & Motard i över 5 år.. .så jag har mer koll än någon som har ägt en ...

Då vet du hur diverse 4-takt cross/enduro av kändare märken rasar på löpande band men sina höga effekuttag!

Tink

Gick med
15 Oct 2010
Hoj
XT660X -08, WR250X -08
Då vet du hur diverse 4-takt cross/enduro av kändare märken rasar på löpande band men sina höga effekuttag!

Hojjar rasar inte ... folk kan inte serva...

95% av alla motorras har med den mänskliga faktorn att göra.

de som jag motsätter mig med defenda är att de finns inte en enda jäkla pryl å få tag på till hojjarna som inte är original å de finns endast 2 levereantör.. om dom har nåt jätte lager på reservdelar vet jag inte..

håller man sig till japs/ktm så finns de delar orig och pirat i uppsjö lite var stans..

kan inte säga att jag personligen haft erfarenhet av just defenda som maskin men har haft erfarenhet av ett 10:tal liknande maskiner och det blir ALLTID problem med dessa hojjar... när nånting går sönder är det ett rent helvete att få de å funka..

Visst klart hojjarna klarar gotland .. Kåsan däremot skall fan bli intressant å se om dom klarar...
En gammal sleten MT5:a klarar gotland med lätthet.. inte direkt jätte krävande terräng (om vi pratar bara fullfölja vet ej placering på defenda förarna)

Slutsat: Med all den erfarenhet jag har av enduro/motard/cross hojjar så tjänar man ALDRIG på att köpa dom här kalle-anka hojjarna, folk som köpt den här typen av hojjar vill ofta bli av med dom å köpa en "riktig" efter en halv säsong. Å då är de ett helvete för dom å sälja....

Edit: De man bör göra är att kolla upp vilka handlare det finns i ens närområde..
har du en handlare som säljer ex: sukka, kawwa å ktm så håller du dig till nåt av dom 3 märkena.. (tror alla som kört i 2-3 år+ håller med å vet precis vad jag menar)

Last edited:

TLS

Nabbedäck
Gick med
19 Mar 2003
Hoj
390, 570, 660, 1300
Edit: De man bör göra är att kolla upp vilka handlare det finns i ens närområde..
har du en handlare som säljer ex: sukka, kawwa å ktm så håller du dig till nåt av dom 3 märkena.. (tror alla som kört i 2-3 år+ håller med å vet precis vad jag menar)

Där har du en poäng, min lokala handlare säljer KTM, Husaberg och GasGas, kolla vad jag kör.

Tink

Gick med
15 Oct 2010
Hoj
XT660X -08, WR250X -08
Där har du en poäng, min lokala handlare säljer KTM, Husaberg och GasGas, kolla vad jag kör.

gott så å visst e de skönt att de inte blir 3:e världskriget med handlaren varje gång nånting pajjar + att handlaren ofta har bra mycke bättre koll på de märken som dom själva säljer..

Bigtoe

Ny medlem
Gick med
21 May 2011
Hoj
-10 DEFENDA 250 Motard
de som jag motsätter mig med defenda är att de finns inte en enda jäkla pryl å få tag

Kände att jag måste svara på det som "Odio" påstod om att det inte finns några standarddelar att få tag på till DEFENDA 250.

DEFENDA 250 är till 70% uppbyggd av standarddelar från Honda och KTM.
Så delar går att hitta överallt.
Den har brembobromsar med standardmått och framgaffeln passar rakt av på Honda 250 och 450 samt KTM. Defenda säljer faktiskt en hel del gafflelben till KTM-förare som byter på sin cykel eftersom de bara har en vanlig enkelkamargaffel och DEFENDORNA har en mycket bättre tvåkamargaffel.
Även bakstötdämparen och baksvingen och luftburken och sadeln är från KTM. DEFENDA säljer även hjul till KTM-förare som också passar rakt av.
Motorn är en Honda NX 250 motor som du kan köpa delar till hos Honda om du vill.
Alla slitdelar är helt standard, så som Luftfilter från KTM och oljefilter från HONDA och bromsbelägg från Brembo.

Så nu vet ni det.

Nyheter
Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...