Definition av arbetar-, medel- resp överklass?

Kevorkian

Lachryma Christi
Gick med
17 Dec 2003
Frågeställningen dök upp vid en diskussion igår och ingen av oss hade ngn aning om hur man definierar arbetarklass, medelklass resp. överklass.

Finns det någon som vet hur dessa begrepp definieras?

Ett "förslag" var att enbart utbildningen skiljer arbetarklass från medelklass och att överklass är något man föds in i.

En annan åsikt var att också materiell standard spelar roll och att den i sig kan åsidosätta betydelsen av utbildning.

Finns det någon som har stenkoll på detta? Kan ni ge referenser vore det också bra :tummenupp

Kevorkian skrev:
Frågeställningen dök upp vid en diskussion igår och ingen av oss hade ngn aning om hur man definierar arbetarklass, medelklass resp. överklass.

Ett "förslag" var att enbart utbildningen skiljer arbetarklass från medelklass och att överklass är något man föds in i.

En annan åsikt var att också materiell standard spelar roll och att den i sig kan åsidosätta betydelsen av utbildning.

Finns det någon som har stenkoll på detta? Kan ni ge referenser vore det också bra :tummenupp

Arbetarklass ..... Jag arbetar alltså är jag av "arbetarklass" (Stolt), Men dom som inte har nått jobb rå ???

Är dom av "Ej arbetarklass" då ?? :va

Medelklass ?!?!?? Medellös vet jag det är men .......

Överklass = 9:an när man går i sjuan då :Bugar

Kevorkian skrev:

Överskott av kapital/månad kanske?

Öfverklass är de som hellre köper ett piano och en tandborste än en hoj...

Arbetarklass är alla som har det sämre ställt än dig.

Underklass är alla som inte TYCKER som du.

Jag är inte kommunist, följdaktligen tror jag inte på hela klass-retoriken. Alla individer har olika förutsättningar vad gäller pengar, intelligens, utseende, hälsa et cetera och det finns ingen större poäng i att klumpa ihop folk baserat på dessa kriterier.

Rösta rätt, rösta blått!

En simpel version är:

Arbetarklass - "vanliga arbetare", bil/mc-mek, svetsare, byggare och sånt. Lågavlönade slitjobb mestadels

Medelklass - nån som basar över arbetarklassen men endå inte har så mycket att säga till om, skiftesförman typ. Lite finare slitjobb och kanske har de råd med en V70 när de fyller 50.

Överklass - Chefer, höginkomsttagare, kan vara född till detta.

Problemet är ju att det finns en massa jobb som är svårdefinerade, serviceyrken främst. Denna modell är som ni märker föråldrad men rätt så användbar.

Vill du googla så kolla upp en marknadsförare vid namn Kotler, han brukar hänvisa till en 7-stegsmodell som är rätt så uppdaterad.

Vilken klass faller artister under då?

Som ett vidrigt, exempel kan vi ta Darin. 18 år och gissningsvis rätt tät. Men han har väl inte ens fullföljt gymnasiet?

arbetarklass är väl folk som bor på skitställen, här skulle jag väl säga folk som bor i lägenhet utan bil. Medelklass bor i villa och har väl en bil för varje vuxen. Sen överklass vet jag inte, vi har ingen riktig överklass här uppe. Finns väl de med mycket pengar men det är inte så stor skillnad.

honkiie skrev:
arbetarklass är väl folk som bor på skitställen, här skulle jag väl säga folk som bor i lägenhet utan bil.......

......och som envisas med att rösta på de f*rbannade sossarna varje val. :huvet

NoicE skrev:
Jag äter hummer till frukost.

Jag kliver inte ens upp förrän det är dags för lunchen, värmd tidning och vinet luftat.

det är arbetar klass, medelklassen vet jag inte vad det är, överklassen är dom som har näsan i vädret och inte ser sin egen kuk....

Gustav1 skrev:
Vilken klass faller artister under då?

Som ett vidrigt, exempel kan vi ta Darin. 18 år och gissningsvis rätt tät. Men han har väl inte ens fullföljt gymnasiet?

Det är just såna fenomen som inte passar i dendär simpla modellen, den är helt enkelt inte anpassad för sånt.

Vettefan vad man ska klassa artister som egentligen, de hyllas som gudar (av vissa) och tjänar massor med pengar men har inte alltid nån utbildning.. hm. Nånstans i överklassen hamnar de nog.

Den klassiska klassmodellen bygger ju på vilka som förfogar över produktionsmedlen och vilka som inte gör det. Ungefär de arbetande och de ägande. Den känns lite förlegad idag men visst kan man tala om klasser, det görs ju indelningar av folk i sk socialgrupper som motsvarar ungefär under, medel och överklass men det är väl vad jag vet inte heller så vanligt längre.

Underklass: outbildade, arbetslösa alt. råsunkjobb
Arbetarklass: outbildade men med yrke
Medelklass: utbildade, t.ex lärare, socionom
Överklass: utbildade + rika, yrke t.ex militär, jurist

Vad tror ni om indelningen? :confused: :va

Hade den diskussionen med för ett tag sedan och vi kom fram till följande.

Arbetarklass - Folk som har ett jobb, men är tvungna att stanna kvar just på det jobbet eftersom dom saknar utbildning och att det finns ett överskott av arbetare.

Medelklass - Folk som fortfarande har vissa valmöjligheter vad det gäller yrke och arbetsplats.

Überklass - Dom som bestämmer och har stålarna/makten.

Det var det enkelt förklarat och det är svårt att använda lönerna som skiljemärke då en svetsare tjänar mer än en mellanchef på ett företag.

honkiie skrev:
arbetarklass är väl folk som bor på skitställen, här skulle jag väl säga folk som bor i lägenhet utan bil.
Jag bor i lägenhet utan bil, jag är IT-konsult på ett jättestort amerikanskt bolag och har läst på KTH, är jag arbetarklass?

Klassdefinitioner är ganska löjliga och intetsägande i dagens samhälle. Även om klasserna inte enbart handlar om ekonomisk styrka så kan ju t.ex en duktig hantverkare kan tjäna mycket mer än en akademiker och vad är egentligen överklassen för något? Gamla adliga släkter som kan vara fattiga som kyrktroll eller vulgära nyrika tomtar utan smak?

sgtpepper skrev:
....Gamla adliga släkter som kan vara fattiga som kyrktroll eller vulgära nyrika tomtar utan smak?

Sluta upp med allt tråkigt snack om klasser hit och dit....
Jag vill veta hur ett kyrktroll ser ut!!! Tycker det låter väldigt spännande! Har varit i kyrkor vid ett fåtal tillfällen, men aldrig lyckats få syn på ett? Dom kanske är ganska små och svåra att se eller?

Har gjort en teckning på hur jag tror att det skulle kunna se ut :tummenupp

Bifogat

• Kyrktroll.JPG
    Kyrktroll.JPG
    22.7 KB · Visningar: 50
Last edited:
Bucho skrev:
Underklass: outbildade, arbetslösa alt. råsunkjobb
Arbetarklass: outbildade men med yrke
Medelklass: utbildade, t.ex lärare, socionom
Överklass: utbildade + rika, yrke t.ex militär, jurist

Vad tror ni om indelningen? :confused: :va

Den håller inte!!
Arbetarklassen kan väl visst vara utbildad inom sina yrken, typ bilmeck eller så?

Så du menar att bara för att man pluggat till jurist så e man överklass?
Hmm isånt fall skulle jag vara det och det e jag definitift inte!!

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick