Definition av arbetar-, medel- resp överklass?

Överklass är inte bara relaterat till ekonomi. Känner flertalet "öfverklassare" som inet har så mkt mer pengar än svensson. Där livsstilen iform av lite aktiehandel, umgås med rätt människor, se ner på arbetarklass, ha rätt kläder, bakåtslick å bryta på östermalmsdialekt. Dricka skumpa/drinkar istället för öl etc. Istället för volvo v70 ha en gammal porsche 911...

Det blir vad man gör det till.

Man behöver inte sitta i högersten i en hyresrätt för 6-7000 när man för samma pengar kan köpa en bostadsrätt på östermalm och klä sig "korrekt" samt tvätta naglarna.

Men vissa trivs med arbetarklass chargongen... Intala sig själv att man är stolt, dricka sina öl varje fredag när man kommit hem från "kneget", nöja sig med att känna sig hemma i betongförorten.

Om man tänker som hur de va från börja n blir det i dagens svergie.

Arbetarklass - akasse tagare

Medel klass - den stora massan

överklass - politiker och direktörer.

IronMike skrev:
Överklass är inte bara relaterat till ekonomi. Känner flertalet "öfverklassare" som inet har så mkt mer pengar än svensson. Där livsstilen iform av lite aktiehandel, umgås med rätt människor, se ner på arbetarklass, ha rätt kläder, bakåtslick å bryta på östermalmsdialekt. Dricka skumpa/drinkar istället för öl etc. Istället för volvo v70 ha en gammal porsche 911...

Det blir vad man gör det till.

Man behöver inte sitta i högersten i en hyresrätt för 6-7000 när man för samma pengar kan köpa en bostadsrätt på östermalm och klä sig "korrekt" samt tvätta naglarna.

Men vissa trivs med arbetarklass chargongen... Intala sig själv att man är stolt, dricka sina öl varje fredag när man kommit hem från "kneget", nöja sig med att känna sig hemma i betongförorten.

Du talar om låtsas rika. Hela vaxholm är fult av dom. Dom har lån upp över öronen för att betala sina villor. pratar om hur det är att vara skärgårdsbo. ger ungarna en båt för 200 000 i 14 års present en 30 000 kr moppe 15 och 10 000 i trimmsaker när dom fyller 16 för det hör till. Klär sig bara i märkes kläder och pratar högt om det så alla ska se det. allt detta på en 30 000 kronners lön... Ja vafan låna lite till. :hihi

MackeNo1 skrev:
Har gjort en teckning på hur jag tror att det skulle kunna se ut :tummenupp
Jag tror att du kommit rätt nära verkligheten i den där teckningen faktiskt! Med tanke på att trollen är väldigt fattiga så kanske den bör se lite mer nedslagen ut, ditt troll ser allt för glad ut. Bortsett från det så ser det bra ut :tummenupp

sgtpepper skrev:
Jag bor i lägenhet utan bil, jag är IT-konsult på ett jättestort amerikanskt bolag och har läst på KTH, är jag arbetarklass?
Jag visste inte att HÄR var i stockholm? Trodde jag bodde i norrland.

Mie skrev:
Den håller inte!!
Arbetarklassen kan väl visst vara utbildad inom sina yrken, typ bilmeck eller så?

Så du menar att bara för att man pluggat till jurist så e man överklass?
Hmm isånt fall skulle jag vara det och det e jag definitift inte!!

Jurist är ju ingen skyddad titel så det kan ju vem som helst kalla sig. Men har du en jur.kand? Lite dålig argumentation för att vara akademiker i så fall ;). "Det är jag definitivt inte!!!" är ett påstående som du måste backa upp med något. Enligt skribenten du svarar på är du ju faktiskt i så fall överklass och då får du ju komma med din definition för att övertyga (mer än dina tre utropstecken som säkert är jätteövertygande ;)).

Förövrigt brukar man väl underförstått mena akademisk utbildning när man bara skriver utbildning i de här sammanhangen.

sgtpepper skrev:
Jag bor i lägenhet utan bil, jag är IT-konsult på ett jättestort amerikanskt bolag och har läst på KTH, är jag arbetarklass?

Tror honkiie menar "och inte har råd med bil". Blir det enklare att förstå då? :va

Bucho skrev:
Underklass: outbildade, arbetslösa alt. råsunkjobb
Arbetarklass: outbildade men med yrke
Medelklass: utbildade, t.ex lärare, socionom
Överklass: utbildade + rika, yrke t.ex militär, jurist

Vad tror ni om indelningen? :confused: :va

Militär = överklass :rofl
Stryk militär från överklasslistan och sätt in i medelklass på sin höjd!
Man är utbildad som officer, men du är f-n inte rik! Mest medelklass som jobbar i det militära.

Kuritas skrev:
Jag är inte kommunist, följdaktligen tror jag inte på hela klass-retoriken. Alla individer har olika förutsättningar vad gäller pengar, intelligens, utseende, hälsa et cetera och det finns ingen större poäng i att klumpa ihop folk baserat på dessa kriterier.

Rösta rätt, rösta blått!

men du tror på chefer och arbetare/slavar?

då verkar de vettigare å ha en medelklass

Definition på hur långt ifrån Stockholm man bor. Kolla bara Göteborg :hihi

Såg en överklasstiggare i Solna igår

Sandstrom skrev:
Jurist är ju ingen skyddad titel så det kan ju vem som helst kalla sig. Men har du en jur.kand? Lite dålig argumentation för att vara akademiker i så fall ;). "Det är jag definitivt inte!!!" är ett påstående som du måste backa upp med något. Enligt skribenten du svarar på är du ju faktiskt i så fall överklass och då får du ju komma med din definition för att övertyga (mer än dina tre utropstecken som säkert är jätteövertygande ;)).

Förövrigt brukar man väl underförstått mena akademisk utbildning när man bara skriver utbildning i de här sammanhangen.

Btw så var det bara två utropstecken.;)
Ja det e nog sant att man underförstått menar akademisk utbildning. Läste kanske lite snabbt där, Sorry.
Däremot så kan jag förklara vad jag menade med mitt övrigt korta inlägg och dåliga argumentation ;)

Överklassen tycker jag är något man föds i eller möjligen arbetar upp sig till under en längre tid.
Om vi tar mig själv som exempel som jag gjorde i mitt förra inlägg, så studerar jag till jurist, som visserligen inte är en skyddad titel om man inte studerar till en Jur. kand.
men jag kan absolut inte se mig själv som överklass bara för att jag råkade ha detta intresse.

Jag tycker att man måste ta hänsyn till bakgruden, vilken i mitt fall är så att pappa plåtslagare och mamma förskolelärare, vilket inte alls klassas som någon överklass, alltså är jag inte någon överklass även om jag råkar utbilda mig akademiskt.

Däremot så om min bakgrund hade sett annorlunda, tex om pappa, farfar osv varit utbildade och framgångsrika med mycket pengar så då hade det varit en helt annan sak.

Detta är min åsikt och självklart så behöver du inte hålla med mig.... ;)

Överklass är väl den klassen som blir över.....

Annars är det väl för bövelen bara att slå upp ordet:

"en i ekonomiskt och socialt avseende bäst ställda delen av befolkningen i visst samhälle vanl. utan välbestämda gränser; mest i fråga om äldre förh."

Källa: NE:s ordbok.

Last edited:
prulle skrev:
Du talar om låtsas rika. Hela vaxholm är fullt av dom. Dom har lån upp över öronen för att betala sina villor. pratar om hur det är att vara skärgårdsbo. ger ungarna en båt för 200 000 i 14 års present en 30 000 kr moppe 15 och 10 000 i trimmsaker när dom fyller 16 för det hör till. Klär sig bara i märkes kläder och pratar högt om det så alla ska se det. allt detta på en 30 000 kroners lön... Ja vafan låna lite till. :hihi

Visst är sådant underbart, växte upp i motsvarande fast i skåne, underbart med par i 30års åldern med spädbarn flyttar till nybyggd katalogvilla i fint område, porsche till mannen (givetvis boxter) och en BMW för frugan att lämna knodden på dagis med. Segelbåt är ett måste helst skall man dessutom inte kunna segla utan har mest båten för att ha en ursäkt att gå på coctail med de andra fina familjerna i segelsällskapet.
Att sen allt ägs av Wasa kredit talas det tyst om...........

Min definition:
Arbetarklass= personer med yrken där kroppsligt tungt arbete är huvudsysslan. Ex industrifolk byggare etc. Hit hör även många av de anställda inom offentlig sektor.
Medelklass= Personer vars arbete går ut på att använda huvudet istället för kroppen.
Överklass= som medelklass fast mer inflytande och pengar samt de personer som har pengar så det räcker livet ut....

Boris JR skrev:
Visst är sådant underbart, växte upp i motsvarande fast i skåne, underbart med par i 30års åldern med spädbarn flyttar till nybyggd katalogvilla i fint område, porsche till mannen (givetvis boxter) och en BMW för frugan att lämna knodden på dagis med. Segelbåt är ett måste helst skall man dessutom inte kunna segla utan har mest båten för att ha en ursäkt att gå på coctail med de andra fina familjerna i segelsällskapet.
Att sen allt ägs av Wasa kredit talas det tyst om...........

Min definition:
Arbetarklass= personer med yrken där kroppsligt tungt arbete är huvudsysslan. Ex industrifolk byggare etc. Hit hör även många av de anställda inom offentlig sektor.
Medelklass= Personer vars arbete går ut på att använda huvudet istället för kroppen.
Överklass= som medelklass fast mer inflytande och pengar samt de personer som har pengar så det räcker livet ut....
Jag vill inte stöta mig på något sett, men.. Hur vet ni att det är "Wasa kredit"?

Jag tycker det luktar lite avundsjuka..

#Lite ädit..#

Alltså visst lån i all ära (om det nu är så) men lån kostar pengar med..

Last edited:
prulle skrev:
Om man tänker som hur de va från början blir det i dagens Svergie.

Arbetarklass - a-kasse tagare

Medel klass - den stora massan

överklass - politiker och direktörer.

Då undrar jag hur man definierar en pojk vars far är direktör och pojken står på industrigolvet. Inte på samma fabrik och fått jobb utan inflytande. Adlade också.

Vad blir då svaret?

Hultan skrev:
Jag vill inte stöta mig på något sett, men.. Hur vet ni att det är "Wasa kredit"?

Jag tycker det luktar lite avundsjuka..

#Lite ädit..#

Alltså visst lån i all ära (om det nu är så) men lån kostar pengar med..

Nja Wasa Kredit var ett exempel du kan få fylla i valfritt kreditbolag om du mår bättre av det, givetvis kostar lån pengar men med dagens ränteläge är det rätt lätt att låna 7-8 mille och därmed få bra hus två feta bilar och en förstorad jolle......
Se det mer som att jag ser ner på folk som är så fruktansvärt fåfänga och statusfixerade, bara för det är kul att spela nyrik så behöver man inte tappa allt sinne för smak och finess.

Så särledes avundsjuk på personer som pantsätter sig upp över masttopparna för att klättra lite på statusstegen har jag ingen anledning att vara....
:pannkyss

Boris JR skrev:
Nja Wasa Kredit var ett exempel du kan få fylla i valfritt kreditbolag om du mår bättre av det, givetvis kostar lån pengar men med dagens ränteläge är det rätt lätt att låna 7-8 mille och därmed få bra hus två feta bilar och en förstorad jolle......
Se det mer som att jag ser ner på folk som är så fruktansvärt fåfänga och statusfixerade, bara för det är kul att spela nyrik så behöver man inte tappa allt sinne för smak och finess.

Så särledes avundsjuk på personer som pantsätter sig upp över masttopparna för att klättra lite på statusstegen har jag ingen anledning att vara....
:pannkyss
Hehe, nej ok, men jag menade att man kunde "fylla i valfritt kreditbolag" där alltså, frågan var, hur vet man att det är lånade pengar alltså.. :)

Jaja, så är det!

Nyheter
Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick