Definition av hemstationering i arbetet ?? (Radiotjänst är i farten...)

Carpe me

Mest hk när man dör vinner!
Gick med
20 Jun 2004
Hoj
Khggy
Kom hem lite senare idag och hittade något intressant på golvet
En lapp om att radiotjänst har varit här och anmält tv-innehav på mig.
Men tyvärr för deras del så har dom gjort lite fel här

1. Lappen är daterad 130420 under "avgift from" Idag är det 23 ( ja jag har varit här tidigare idag och ingen lapp fanns när jag stack)..
2. Mitt namn är knappt läsbart och det går inte att se vad dom "tagit" mig för
3. Pappret är underskriven av någon annan... Och jag bor själv här så kanske spöket laban visade sig??

Så iaf, den är ogiltig.

MEN

Eftersom dom har puttat på stenen som låg stilla så tänkte jag ge dom en ordentlig näsbränna och få, iaf försöka få dom att aldrig någonsin kontakta mig igen.

Men för att det ska gå så måste jag ha en definition av att vara "hemstationerad".
Eftersom att jag genom jobbet har, mobil, surfplatta och dator.

Och enligt 3 § En enda radio- och TV-avgift betalas för samtliga TV- mottagare

Så alltså betalas bara 1 avgift och mitt jobb har betalat denna. Så nu ska jag bara sy ihop det sista så att det även täcker mitt hem eftersom jag är stationerad hemifrån i tjänsten som sagt.

Last edited:

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Räka
Anmäl flanen - det är väl imbecila extraknäckande socialsjukassefall som jobbar med sånt här för att få in lite cash till en dunk hembränt så han kan supa sin tusenåriga gamla hagga snygg - fattades väl en licensskolkare för att få ihop till kvoten.

Kricke

Inga vuxenpoäng
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
Böhmerland 600
Anmäl flanen - det är väl imbecila extraknäckande socialsjukassefall som jobbar med sånt här för att få in lite cash till en dunk hembränt så han kan supa sin tusenåriga gamla hagga snygg - fattades väl en licensskolkare för att få ihop till kvoten.

Alltså vafan :rofl
I det här fallet ligger det nog något i detta...

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Hoj
Nein
"Ånej, carpe me har lyckats få igenom stationering hemma!"

ja, så låter det säkert hos Radiotjänsts handläggarkår när du får igenom din ansökan...:D

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Om du har mobil, surfplatta och dator genom jobbet så skall du förmånsbeskattas för detta,
iallafall telefonen. :hihi:hihi:hihi:hihi

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Din dator, surfplatta mm som du har genom jobbet är ju jobbredskap. Så dom är inte relevanta i det fallet då det inte är din egendom och du därigenom inte innehar någon av dom sakerna.

Det som är relevant är att någon ägnat sig åt urkundsförfalskning. Det är brotsligt och straffbart.
Kontakta radiotjänst och ta upp att deras kontrollant måste ha förfalskat din namnteckning och att du avser att gå vidare med detta om dom inte kryper ordentligt till korset.
Eventuella fordringar till följd av urkundsförfalskningen skall avskrivas och en ordentlig ursäkt från såväl den som är ansvarig chef samt den som förfalskat din namnteckning. Den som förfalskat din namnteckning skall också ha en rejäl uppsträckning.

I annat fall är ju ett bra tips att gå till media. Tidningarna och Tv lär vara intresserade av detta. Exempelvis uppdrag granskning eller plus lär säkert vilja rota i sådana här saker. Det är ju lätt publicitet för dom.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
...gå vidare med detta om dom inte kryper ordentligt till korset.

Tycker han ska gå vidare med det oavsett. Det måste väl ändå vara en principsak att de som ägnar sig åt brottslighet ska polisanmälas och åtalas oavsett vad deras arbetsgivare gör/säger?
Det är knappast första gången denna gör så och knappast sista heller.

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Hoj
Nein
Din dator, surfplatta mm som du har genom jobbet är ju jobbredskap. Så dom är inte relevanta i det fallet då det inte är din egendom och du därigenom inte innehar någon av dom sakerna.

Det som är relevant är att någon ägnat sig åt urkundsförfalskning. Det är brotsligt och straffbart.
Kontakta radiotjänst och ta upp att deras kontrollant måste ha förfalskat din namnteckning och att du avser att gå vidare med detta om dom inte kryper ordentligt till korset.
Eventuella fordringar till följd av urkundsförfalskningen skall avskrivas och en ordentlig ursäkt från såväl den som är ansvarig chef samt den som förfalskat din namnteckning. Den som förfalskat din namnteckning skall också ha en rejäl uppsträckning.

I annat fall är ju ett bra tips att gå till media. Tidningarna och Tv lär vara intresserade av detta. Exempelvis uppdrag granskning eller plus lär säkert vilja rota i sådana här saker. Det är ju lätt publicitet för dom.

Ja, nyhetsvärdet är ju enormt angående betalningsviljan för TV-licensen. Folk kommer flockas framför TV:n som de kanske betalat licens för, för att få höra allt om den mycket trovärdige mannen som drabbats av urkundsförfalskning av självaste Radiotjänst.

Eller så säger Radiotjänst att det är ännu en av alla rättshaverister som kommer med nya historier för att slippa betala.

MrsZ

Anpassar farten efter omständigheterna
Gick med
30 Nov 2011
Hoj
Ducati 900SS
Vi har råkat ut för samma sak. Efter kontakt med Radiotjänst så avskrevs ärendet. Tror att vi råkat ut för det vid två tillfällen. :rolleyes:

Carpe me

Gick med
20 Jun 2004
Hoj
Khggy
Hej

Svar ja, dom har ägnat sig åt urkundsförfalskning vilket jag påtalat för dom, även att dom bröt mot 27e och 28e paragrafen i lag 1989:798 (om att de skall avisera och att avgiftskontroll skall göras utan att onödigt besvär för den enskilde undviks.
Så jag kommer gå vidare med detta iaf, frågan är om det är polisanmälan eller JO-anmälan som skall göras. Mest troligt är JO-anmälan då RIKAB använder sig av urkundsförfalskning och även vill ha dubbla avgifter..

Men har pratat med arbetsgivaren och dom är medvetna om detta så kommer i veckan att få lite papper som behövs för att jag ska slippa avgiften. Men jag saknar ändå en bra definitions på "Hemstationering" att mitt hem är mitt kontor. Det är allt som saknas för att dom ska sluta jaga mig som faktiskt INTE har en tv eller egen dator. Skriver från jobbdatorn nu billigast så :)

Edit: Så nu har jag fått min definition på att mitt hem även är mitt kontor och att det således skall ingå under min arbetsgivares enhetliga licens.

Så bara att vänta på att fakturan dimper ner, betala den och sen överklaga :)

Last edited:

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Räka
Haha dom här kontrollanterna asså:hihi

Näe du skall ju betrakta detta som att en försäljare sålt på dig 300kg elefantmjölksost utan att du vet om det.

Bestrid fakturan och sänd tillbaka - du behöver inte betala den då.
Polisanmäl urkundsförfalskningen.

Ja sen det andra med att licensen är betald via arbetet och så - det kan du hänvisa till nästa gång
fiffiga miffokontrollanten dyker upp - en sak i taget.

Edit:

Lämna fortlöpande info här

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Hoj
Nein
En rättshaverist som känner namnet/tjänstenummer på den lokala pejlaren? Och dessutom äger likadant kvittensblock? Samt skriver med samma handstil som honom.

Handstil? Vilka resurser tror du skulle läggas på en sån här fråga?

I bästa fall säger dom att de måste få lappen och kontrollera äktheten och sen utreda saken internt och kolla sina rutiner. Att de hänger ut sin pejlare kan jag aldrig tänka mig.

Nyhetsvärdet är noll.

Carpe me

Gick med
20 Jun 2004
Hoj
Khggy
"Ånej, carpe me har lyckats få igenom stationering hemma!"

ja, så låter det säkert hos Radiotjänsts handläggarkår när du får igenom din ansökan...:D

Hänvisar till Lag 1989:798 Paragraf 3 om att endast 1 licens för samtliga enheter krävs.
Varför betala för något som redan är betalt av min arbetsgivare?

Sen angående lappen och underskriften. Jag var kanske lite otydlig. Lappen står i mitt namn men som underskrift där den boende ska skriva så är det ett annat namn, ett kvinnligt namn! Således är lappen med anmälan om tv-avgift underskriven av någon annan än mig och därför ogiltig. Ingen har under nämnd tidpunkt varit hos mig. Jag har samtliga nycklas som föresten är i ett låst och kopieringsskyddat system och ingen har någonsin varit utlånad. Så lappen är falsk, punkt slut.

Smagatusk

Guest
Hänvisar till Lag 1989:798 Paragraf 3 om att endast 1 licens för samtliga enheter krävs.
Varför betala för något som redan är betalt av min arbetsgivare?

Sen angående lappen och underskriften. Jag var kanske lite otydlig. Lappen står i mitt namn men som underskrift där den boende ska skriva så är det ett annat namn, ett kvinnligt namn! Således är lappen med anmälan om tv-avgift underskriven av någon annan än mig och därför ogiltig. Ingen har under nämnd tidpunkt varit hos mig. Jag har samtliga nycklas som föresten är i ett låst och kopieringsskyddat system och ingen har någonsin varit utlånad. Så lappen är falsk, punkt slut.

Av vad jag förstått och av lite egen erfarenhet ska det inte så mycket till för att de ska backa. De tycker väl helt inte att det är värt att gå i clinch under tvivelaktiga omständigheter.

Stå på dig!

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Tycker han ska gå vidare med det oavsett. Det måste väl ändå vara en principsak att de som ägnar sig åt brottslighet ska polisanmälas och åtalas oavsett vad deras arbetsgivare gör/säger?
Det är knappast första gången denna gör så och knappast sista heller.

Jo.
Ur perspektivet slippa betala så kan man ju skita i åtal om dom lägger sig ner och ber om ursäkt.
Men rent principiellt så ska det ju polisanmälas. Och det hade troligen jag gjort om det hänt mig.
Nästan så att jag ska säga upp min licens bara för att få chansen. :yoparty

Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...