Deklarera i Norge?

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Hoj
KTM 1090 ADV S
Hej Bullen.

Eftersom SH.com alltid vet bäst så frågar jag här.

Jag rotationsarbetade 10 vändor (månader) förra året och har nu fått deklarationen. Fattar såklart ingenting.

Att göra standardavdraget verkar jag maxa med någon tusing, om det är det de menar med max 40 000. För det är väl att de ska undanta 40 000 från min beskattningsbara inkomst eller är det max 40 000 skatt mindre?

Räknade ut att jag betalt 27% i skatt, ska det bli 17% med avdraget?

Kommer det att löna sig att göra avdrag för boende och resor för sig?

Vad är det jag ska göra avdrag för? Mat? Boendekostnad? Resor (betalt av arbetsgivare)?

Tacksam för hjälp. Har i alla fall lyckats logga in på skattetaten.no....

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Gjorde detta för några år sen, och tyckte det gick väldigt smärtfritt. Avdrag och sånt räknades ju ut automatiskt, genom deras smidiga internettjänst.

Vad gäller avdraget så är det, om jag inte minns helt fel, ett avdrag på 10% av bruttolönen, men högst 40.000. Dvs tjänar du 390.000 per år får du dra av 39.000 från det skattepliktiga beloppet. Tjänar du 410.000 har du passerat taket, och får således bara dra av 40.000.

Jonte

Gick med
18 Sep 2003
Hoj
KTM 1090 ADV S
Jag har fått för mig att eftersom man fortfarande bor i Sverige och bara arbetar i Norge har man rätt till flertalet avdrag som baseras på antalet dagar man var där. Matavdrag, boendeavdrag osv. Vilket borde blir mycket mer än 40 000. För om det är så jag till exempel får skatta på 360 000 istället för 400 000 så kommer jag nog inte få så mycket tillbaka.

Norrmännen har pengar så det räcker.

Gjorde detta för några år sen, och tyckte det gick väldigt smärtfritt. Avdrag och sånt räknades ju ut automatiskt, genom deras smidiga internettjänst.

Vad gäller avdraget så är det, om jag inte minns helt fel, ett avdrag på 10% av bruttolönen, men högst 40.000. Dvs tjänar du 390.000 per år får du dra av 39.000 från det skattepliktiga beloppet. Tjänar du 410.000 har du passerat taket, och får således bara dra av 40.000.

Sandfållan

#6 R-600 2014
Gick med
4 Feb 2013
Hoj
600rr
Använder du dig av standardavdraget för gästarbetare så är detta 10% och kan ej kombineras med andra avdrag.

Så du får helt enkelt sätta dig ner och räkna vilket som blir mest lönsamt för din del, Enligt mina beräkningar kommer jag att ha ett skattetryck om 18% när jag är färdig med alla mina avdrag.

Jag valde alltså inte standardavdraget om 10% för då hade jag fått skatta ca 25% på min brutto inkomst istället.

Jonte

Gick med
18 Sep 2003
Hoj
KTM 1090 ADV S
Använder du dig av standardavdraget för gästarbetare så är detta 10% och kan ej kombineras med andra avdrag.

Så du får helt enkelt sätta dig ner och räkna vilket som blir mest lönsamt för din del, Enligt mina beräkningar kommer jag att ha ett skattetryck om 18% när jag är färdig med alla mina avdrag.

Jag valde alltså inte standardavdraget om 10% för då hade jag fått skatta ca 25% på min brutto inkomst istället.

Låter rimligt. Men var hittar jag listan över vilka avdrag jag kan göra, och hur jag räknar?

Jonte

Gick med
18 Sep 2003
Hoj
KTM 1090 ADV S
Jag är som vanligt ute i god tid. Gick in nu och såg att de vill ha 33 000 i extra skatt. Hjälp! Har nu gjort avdrag för resor och boenden på 60 060. Men gissar att det inte räcker. Av någon anledning kan jag inte se skatteuträckningen för att de måste kontrollera den innan. Så jag vet inte om det räcker. Grundavdraget får jag inte göra för att jag gjort andra avdrag och det hade väl bara blivit 40 000?

Jag vet alltså inte om det räcker. Skriver allt här så hoppas jag att någon kan reagera på något.

Inkomst 418 000
Minstefradrag -39 075 (hur vet jag att det är rätt?)
Resefradrag -60 060

Grunnlag innan resavdrag 378 982 (efter avdrag uträknat av mig 318 992)

Inbetald skatt 115 245

Hur fan kommer det gå? Ska man räkna 35 % på 318 992?

Hjälp!

Last edited:

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Nu var det några år sen jag gjorde större avdrag så jag kommer inte ihåg alla detaljer, men här är några avdrag jag brukade använda. Brukade hamna på runt 170.000 i avdrag.

- Minstefradrag i egen inntekt. Brukar ligga på runt 70.000 för mig, vet ej hur det fastställs.
- Fradrag for reise mellom hjem og arbeid/besøksreiser cirka 35.000
- 3.2.7 Merkostnader ved arbeidsopphold utenfor hjemmet cirka 42.000
Kost og losji för alla dagar du jobbar borta ingår här (i Norge). Har för mig att det var ca 67 kronor dagen om man bodde i hybel.
- 3.2.2 Faktiske kostnader. Dubbla hyror etc ca 35.000.

Jag har åkt på granskning av skattetaten så det är en fördel om man kan backa upp det man skriver in. Lycka till :)

Jonte

Gick med
18 Sep 2003
Hoj
KTM 1090 ADV S
Tack för svar.

Minstefradrag verkar jag missa eftersom det bara blev 166 dagar, så jag får halvt avdrag. Surt eftersom det saknas 17 dagar typ.

Reseavdrag kan jag inte ta för min chef betalade alla resor.

Kost och logi har jag gjort avdrag för.

Faktiska kostnader får man väl bara ta om det överstiger minstefradrag?

Får inte se någon uträkning efter avdragen så jag ser inte om det räcker.

Nu var det några år sen jag gjorde större avdrag så jag kommer inte ihåg alla detaljer, men här är några avdrag jag brukade använda. Brukade hamna på runt 170.000 i avdrag.

- Minstefradrag i egen inntekt. Brukar ligga på runt 70.000 för mig, vet ej hur det fastställs.
- Fradrag for reise mellom hjem og arbeid/besøksreiser cirka 35.000
- 3.2.7 Merkostnader ved arbeidsopphold utenfor hjemmet cirka 42.000
Kost og losji för alla dagar du jobbar borta ingår här (i Norge). Har för mig att det var ca 67 kronor dagen om man bodde i hybel.
- 3.2.2 Faktiske kostnader. Dubbla hyror etc ca 35.000.

Jag har åkt på granskning av skattetaten så det är en fördel om man kan backa upp det man skriver in. Lycka till :)

Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping