Deklarera vara som skickas för renovering utanför EU land

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Är det någon som vet om man ska deklarera en vara som man som privatperson skickar till ett land utanför EU (USA i det här fallet) för renovering. Den skickas därefter tillbaka och då tänkte om man riskerar att få betala moms/tull på varans pris (ca 1000 dollars) som är satt som försäkringsvärde vid återkomsten. Eller betalar man moms/tull på reparationskostnaden? Bör väl vara 200- 300 dollars. Fraktkostnaden dit är låg eftersom det är ett oerhört lätt och litet paket. Man sparar inte många kronor på att skicka inom EU i det här fallet.

Har skickat en fråga till tullverket sent på eftermiddagen och får väl svar nästa vecka förhoppningsvis. Är dock lite nyfiken på svaret hur det fungerar.

Kanske någon här som skickat saker utanför EU som i det här fallet USA som har stött på frågeställningen och vet svaret.

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Du kan fylla i papper på tillfällig export för reparation när du skickar iväg grejerna så slipper du till och moms vid återimport

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Proformafaktura är ordet du ska söka på....

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Du kan fylla i papper på tillfällig export för reparation när du skickar iväg grejerna så slipper du till och moms vid återimport

Tack, jag tänkte att det verkar logiskt. Jag lyckades bara hitta något som verkar mer inriktat på företag. Jag ska skicka en sak och tänkte att man kanske skulle kunna bifoga något dokument som kan skickas tillbaka med varan som talar om att den inte ska deklareras som en import.

Tanken är bara att knalla ner på posten och skicka iväg det och jag vet inte om de rent av har något sådant dokument att bifoga redan.

Får avvakta och se vad de svarar mig helt enkelt.

- - - Updated - - -

Proformafaktura är ordet du ska söka på....

Tack, ska genast göra det.

Last edited:

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Lite nyfiken på vad som inte går att renovera i sverige utan bara i usa.

Jag har ju under många år köpt en hel del Hiperformans bolt on parts och kliat mej i huvudet mer än en gång då jag inte fattat hur bolt on kan behöva fräs och svarv jobb för tusen lappar innan.det passar.

Som Ex man köper ett alu dragracing block för 200,000 men det första som händer är att blocket inte är färdig fräst för lyftarna osv osv..

Som Ex jänkarna skickar en del av sina blowers kompresorer till ett svenskt företag här i väst sverige för bearbetning samma med toppfuel, promodd toppar.

Är tyvärr inte så imponerade av amerikanska firmor längre.

Men vad vet jag?

notrightrider

The white zone is for loading and unloading only
Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.
Tro det eller ej, men där är faktiskt Tullverket rätt instans att fråga - för att få ett svar som håller.

http://www.tullverket.se/sv/omoss/kontaktaoss/skickaepostmedfraga.4.7df61c5915510cfe9e71005a.html

Dom är en myndighet och SKALL bistå med råd och svar, men faktum är att dom gör det med glädje.
Tullverket är en sådan där kameleontinstution som blir jobbiga om man inte frågar först.

Edit:
Sry, missade stycket att du redan ställt frågan direkt till dem. Tur att man skriver först och i vart fall läser någon gång...

Edit II:
Man har faktiskt två ögon och tio fingrar för att man skall...

Last edited:
Gick med
3 Apr 2011
Hoj
Skrot
Sist jag hade med Tullverket att göra så mailade jag kl 22 fredag att jag ville ha pengar (moms) för att jag hade skickat tillbaka en vara till USA.
Jag fick svar att det var beviljat och skulle återbetalas, svaret kom måndag 08:32.

Så, nog för att många myndigheter förtjänar skit, men jag tror inte Tullverket är en utav dom.

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Lite nyfiken på vad som inte går att renovera i sverige utan bara i usa.

Det är en vinyl pickup från B&O. Deras top of the line modell som sedan länge inte tillverkas av dem.

Ute i Europa finns det några som har god renommé som jag har övervägt att skicka till. Så det finns lösningar här. Licenserna och maskinerna för nytillverkning ägs av företaget i USA och de är ensamma om att sälja dem. Jag är nyfiken helt enkelt på deras service och kvalitet. Har inte bråttom och frakten är en ickefråga då det är brevvikt mer eller mindre. 160 kr inklusive försäkring upp till värdet jag behöver få täkt.

Sist jag hade med Tullverket att göra så mailade jag kl 22 fredag att jag ville ha pengar (moms) för att jag hade skickat tillbaka en vara till USA.
Jag fick svar att det var beviljat och skulle återbetalas, svaret kom måndag 08:32.

Så, nog för att många myndigheter förtjänar skit, men jag tror inte Tullverket är en utav dom.

Vill poängtera att jag inte pratar ner tullverket på något sätt. Jag skickade e-post på seneftermiddagen på fredag och tänkte att de kanske har normala kontorstider och att man kan vänta sig svar på måndag typ. Därav frågan här på forumet för att stilla min nyfikenhet lite.

Det enda som skulle få mig att inte skicka till USA är om man skulle få betala full tull/moms på värdet av varan eller riskera att få göra det eftersom det vore helt fel på alla plan eftersom jag skickar iväg något som är fullt fungerande men behöver ses över. Moms på reparationskostnaden är helt OK för min del.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år