Deklarera...

nill0w

p3n15 xt3nd3r
Gick med
26 Jan 2006
Hoj
HRC RC213V
Hejsan!

Finns det några enkla sätt att tjäna några spänn på deklarationen? Kan man deklarera arbetskläder tex? Behöver man kvitton på sånt?
Milersättning, måste jag kunna bevisa på nåt sätt att jag åkt bil till jobbet varje dag?
Osv..

Tacksam för svar! :)

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Hejsan!

Finns det några enkla sätt att tjäna några spänn på deklarationen? Kan man deklarera arbetskläder tex? Behöver man kvitton på sånt?
Milersättning, måste jag kunna bevisa på nåt sätt att jag åkt bil till jobbet varje dag?
Osv..

Tacksam för svar! :)

Generellt sett så ska du pendla jäkligt långt och göra av med en massa kläder om du ska komma över schablonavdraget, men visst går det, och visst måste du kunna styrka inköp av kläder med kvitton om dom vill granska dig.

nill0w

p3n15 xt3nd3r
Gick med
26 Jan 2006
Hoj
HRC RC213V
Generellt sett så ska du pendla jäkligt långt och göra av med en massa kläder om du ska komma över schablonavdraget, men visst går det, och visst måste du kunna styrka inköp av kläder med kvitton om dom vill granska dig.

Okej! Så om jag har ca en halv mil till jobbet blir det inga pengar eller?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Okej! Så om jag har ca en halv mil till jobbet blir det inga pengar eller?

Altså vad jag har förstått är du rätt ung, och kanske inte har behövt deklarera förr, så vet du inte det ska jag inte dumförklara dig.
Men på stenåldern när jag gick skola fick vi lära oss att deklarera, får man inte det nuförtiden?

Dessutom var en självdeklaration på den tiden förjävligt krånglig, schablonavdraget var lågt, och läraren gav oss fiktiva inkomster/pendlingsavstånd/förmögenheter som gjorde att det var lönt att göra en ordentlig deklaration.

Fy fan vad man hatade dom mattelektionerna, men vad glad man var första gången man skulle deklarera och hade lite hum IAF.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Nix. Det var nog ungefär på bronsåldern man slutade med det... :hihi

:rofl

Vad gäller avdrag för kläder så är det inte alls på något som helst sätt knutet till hur mycket du köpt, det vore ju vansinnigt om den som köper mycket skulle få dra av men inte den som köper litet, var är logiken?

I alla fall, för att få dra av för kläder skall det vara sådana kläder som inte "går" att använda förutom i ditt yrke, exakt hur det skall tolkas vet jag inte men jag vet att man inte får dra av kostymer om det krävs att man ska ha sådan på jobbet t.ex.

Cuba

Slut med töntandet!
Gick med
9 Jan 2007
Hoj
Harley-Davidson panna
Jag har inte fått nån deklarationsblankett. När ska deklarationen vara färdig? När ska jag börja bli orolig?

nill0w

p3n15 xt3nd3r
Gick med
26 Jan 2006
Hoj
HRC RC213V
Jag är helt seriös. Men iaf, polarn hade fått avdrag för kläder och även milersättning, fast han har kortare till jobbet. Vet inte hur det gick till, men det måste ju Mr A veta. Lr?

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Jag är helt seriös. Men iaf, polarn hade fått avdrag för kläder och även milersättning, fast han har kortare till jobbet. Vet inte hur det gick till, men det måste ju Mr A veta. Lr?

Man kan få avdrag för krukväxter också förutsatt att man inte granskas.
Vad man kan få avdrag för, respektive vad man får göra för avdrag är två olika saker. :fakta

USID

Snön är död! Fast nu lever den igen!
Gick med
11 Feb 2006
Hoj
Turistbuss för grus.
"Klädavdrag" får du endast göra för skyddskläder som behövs i arbetet och bekostas av dig, "vanliga" kläder som du använder i arbetet är inte avdragsgilt.

Hur det är med resor är jag inte säker på. Jag tror dock att det endast är delen som överstiger 7000:- som är avdragsgil. Har du inte reskostnader över 7000:-/år så blir det inget avdrag.

Ett lite lustigt avdrag är ett schablonavdrag (250-300:- eller nåt) för slitagekostnader på cykel du kan göra om du cyklar till jobbet :D
Nej, det är inget försenat aprilskämt.

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Hoj
Trehjuling

Du tror väl inte att han ljuger för skattemyndigheten ?

Tänk dig följande scenario:

X antal miljoner svenskar lämnar inom ett par dagar in sina deklarationer,kommer då Skatteverket granska alla eller tar dom bara stickprov på saker som faller utanför vissa värden ?

Mystiken tätnar...

Cuba

Slut med töntandet!
Gick med
9 Jan 2007
Hoj
Harley-Davidson panna
Du ska ha fått deklarationen senast den 18 April så det är bara att vänta :gnissla
Tjusigt! Tackar för detta! Har aldrig nånsin lämnat in en deklaration i tid, tänkte försöka ändra på det. Det kostar en jävla massa i förseningsavgift att missa det.

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
Generellt sett så ska du pendla jäkligt långt och göra av med en massa kläder om du ska komma över schablonavdraget, .....

Pendla jäkligt långt?? Är du inte från norrland??

Själv har jag 5,5 mil till jobbet, 55 mil i veckan, ~45 veckors arbete, 17 spänn/mil,
-> 42 tusingar i avdrag...

Räknat bakvägen bör det innebära att alla med mer än 1 mil till jobbet som är godkänt för bilavdrag kan göra avdrag för resor till och från jobbet??? :va

Eller har jag rört ihop något nu igen??

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Hoj
gdfs

Kläder vet jag inte hur det är med men har han fått göra avdrag trots att han har kortare än 5km till jobbet så har han fuskat med deklarationen.

Jessan

Typisk brunett
Gick med
10 Apr 2006
Hoj
Triumph Daytona 675 SE 2008
Tjusigt! Tackar för detta! Har aldrig nånsin lämnat in en deklaration i tid, tänkte försöka ändra på det. Det kostar en jävla massa i förseningsavgift att missa det.

Jag brukar inte ha några ändringar så då är det bara att ringa och slå in en kod så är det färdigt :tummenupp

spenk

I skick som ny!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Blackbird
Var ärliga när ni bockar i efter frågan "Har du alla kvitton?". En synad "bluff" kan bli jävligt dyr, jag tror att du kan få böta upp till 50% av det beloppet du försökte dra av...

Har man inte alla kvitton men man har en del av dem, bocka då i "rätt" ruta!:mattias

//spenk

pogo

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2005
Hoj
ER-6n -09
hehe, det tar ca 1-2 minuter, beroende på hur snabbt internet är, att deklarera.

Jönsson1

Ny medlem
Gick med
29 May 2004
Hoj
En lagom stor.
Altså vad jag har förstått är du rätt ung, och kanske inte har behövt deklarera förr, så vet du inte det ska jag inte dumförklara dig.
Men på stenåldern när jag gick skola fick vi lära oss att deklarera, får man inte det nuförtiden?

Lära sig att deklarera i skolan.
Eeehh.. :eek:

Skojar du eller , eleverna kan i vissa fall knappt varken räkna eller stava vid 15 års ålder.

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA