dela flatside fuggar?

Anehall

www.gasolinemagazine.se
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
TRX850 -95 Speziale och R1 -98/01 banhoj
Tjenare!
Är jävligt kass på fuggar...

Kan man dela en förgasarbrygga till en rad4´a och ta 2 av dem å sätta på en paralelltwin? (om d har samma c-c mått)

Jag är ute efter flatside förgasare (kehin 41) och det borde vara lättare att hitta till en radfyra (racing/dragrace).

några ideér el. förslag?

mvh jocke
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Det går säkert men du får jobba som tusanmed allt kablage och synkningar.
Återigen. Köp ett set från Kedo så får du allt klart med kablage, infästningar, gummin och hela balletten.
 

Bo_Tengas

Hårdråkkare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Piteå
Hoj
YZF 750 Mattsvart ,lagom snabbmed fullfabriks kitmotor, å diverse annat godis
Nemas problemas!

Borde inte va några problem, jag köpte en brygga FCR 39:eek:r från en blade med kamdrivningen på sidan och byggde om det för att passa min hoj som har kamdrivning i mitten på motorn.
som distansrör köpte jag en bit hydraul rör (minns ej diameter men kan ta reda på det) köpte ett par billiga insex bultar i rätt dim och skarvade dessa, sen pratade jag in mig hos en bekant som borrade å gängade hålen och fräste groparna i en stång axelstål (8mm köpt på ahlsells för typ 70 spänn eller nått sådant) för en back bira...
Eller så säger du till får du köpa min gammla brygga (från en fireblade -97)med distanser och trottelaxel sen får du dela den så att det passar dig....

Hem pul äger!
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
F'låt en dum fråga, men av vilken anledning vill du montera större förgasare? Anledningen jag frågar är bara det att det brukar ju vara den sista flaskhalsen i en motor och inte det första steget man tar/bör ta när man trimmar.

Rent hästkraftsmässigt per krona är en portning av topplocket det mest effektiva, sen kommer ett avgassystem och sen de sista få hästarna vid varvtalstoppen - större förgasare.

Vet du dock med dig att du kommer att trimma mera så är ett inköp av större förgasare redan kanske ett bra val, men hojen blir lite bökigare att hantera vid låg- och mellanvarv.

En 36 mm förgasare på en 300-kubiks motor (en lagom kombination) kan supporta ca 40 hästar med ett moderat trim. Utifrån det bör du kunna räkna ut vad din hoj kan få för effekt med nuvarande förgasare, dvs innan du behöver köpa större. 40 mm förgasare och 340 kubik kan leverera ca 48 hästar.
 

ktmjacke

FÅR FONTÄNORGASM
Gick med
2 Aug 2003
Ort
huddinge
Hoj
KTM LC4-01,GSX1100R-93,ninja zx9r-02 streetfighter.
andersbrink skrev:
F'låt en dum fråga, men av vilken anledning vill du montera större förgasare? Anledningen jag frågar är bara det att det brukar ju vara den sista flaskhalsen i en motor och inte det första steget man tar/bör ta när man trimmar.

Rent hästkraftsmässigt per krona är en portning av topplocket det mest effektiva, sen kommer ett avgassystem och sen de sista få hästarna vid varvtalstoppen - större förgasare.

Vet du dock med dig att du kommer att trimma mera så är ett inköp av större förgasare redan kanske ett bra val, men hojen blir lite bökigare att hantera vid låg- och mellanvarv.

En 36 mm förgasare på en 300-kubiks motor (en lagom kombination) kan supporta ca 40 hästar med ett moderat trim. Utifrån det bör du kunna räkna ut vad din hoj kan få för effekt med nuvarande förgasare, dvs innan du behöver köpa större. 40 mm förgasare och 340 kubik kan leverera ca 48 hästar.
Han kanske vill ha axpump.Vet inte om det e standard på hans modell,men det kan ju va en anledning. mvh//jacke
 

Anehall

www.gasolinemagazine.se
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
TRX850 -95 Speziale och R1 -98/01 banhoj
Hej Anders!
Jo tanken är den att jag ska försöka få ut 20-30 hk mer ur motorn.
Men det kostar ju en hel del, så detta kommer att ske gradvis under kanske 1-3 år. Så jag håller på att kolla olika lösningar nu.
Det som åker på först är kammar å helsystem.
Portning har jag inte gått närmare in på än, men du kanske kan hjälpa mig med lite info där?

Ditt exempel med fuggarnas storlek begrep jag inte riktigt. (dubbla 40mm = 750cc och ca:95hk? Är då 2st 41mm för lite för 850cc och 100-110hk?).

Jag tar tacksamt emot förslag å ideer.

mvh Joakim

andersbrink skrev:
F'låt en dum fråga, men av vilken anledning vill du montera större förgasare? Anledningen jag frågar är bara det att det brukar ju vara den sista flaskhalsen i en motor och inte det första steget man tar/bör ta när man trimmar.

Rent hästkraftsmässigt per krona är en portning av topplocket det mest effektiva, sen kommer ett avgassystem och sen de sista få hästarna vid varvtalstoppen - större förgasare.

Vet du dock med dig att du kommer att trimma mera så är ett inköp av större förgasare redan kanske ett bra val, men hojen blir lite bökigare att hantera vid låg- och mellanvarv.

En 36 mm förgasare på en 300-kubiks motor (en lagom kombination) kan supporta ca 40 hästar med ett moderat trim. Utifrån det bör du kunna räkna ut vad din hoj kan få för effekt med nuvarande förgasare, dvs innan du behöver köpa större. 40 mm förgasare och 340 kubik kan leverera ca 48 hästar.
 

Anehall

www.gasolinemagazine.se
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
TRX850 -95 Speziale och R1 -98/01 banhoj
Jo, jag kollade på dem, men jag kan ingen tyska så jag begrep inte mer än att de var på 40mm, hade TPS & choke :) och att de kostade ca: 8455 sek.

skulle de göra stor skillnad på min hojj?

TDMR är det tillverkaren?

mvh jocke

Goodstuff skrev:
Det går säkert men du får jobba som tusanmed allt kablage och synkningar.
Återigen. Köp ett set från Kedo så får du allt klart med kablage, infästningar, gummin och hela balletten.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Det är Mikuni fuggar. Allt är anpassat till TRX:en, dvs du har TPS, choke, får med vajrar i rätt längd etc, allt du behöver för att montera allt korrekt.
Maila och snacka med dem.
De har suveränt bra och snabb service när du beställer, MAX en vecka. Jag beställde på en onsdag och hade sakerna på torsdagen! :tummenupp

TRX-joCCe skrev:
Jo, jag kollade på dem, men jag kan ingen tyska så jag begrep inte mer än att de var på 40mm, hade TPS & choke :) och att de kostade ca: 8455 sek.

skulle de göra stor skillnad på min hojj?

TDMR är det tillverkaren?

mvh jocke
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top