Dela MC med förälder = billigare försäkring?

PeterNorth

Bannad
Gick med
18 Mar 2007
Hoj
KTM 625 -06
Hört att man kan få billigare försäkring om man DELAR ägandet på en mc med ex förälder. Stämmer det?

Vad finns det annars för alternativ? Känns som varenda MC (när man precis tagit kortet) kostar en förmögenhet att försäkra.

Tack på förhand!

arrow

Ny medlem
Gick med
22 May 2005
Hoj
CBR1000RR -08
Har man råd att köpa har man råd att försäkra.......

Finns vettiga hojar med vettiga försäkringar....

snakeboy

Ny medlem
Gick med
25 Jun 2005
Hoj
gsxr1000
Nja

Har man råd att köpa har man råd att försäkra.......

Finns vettiga hojar med vettiga försäkringar....

Inte helt sant enligt mig. Jag har som många andra banklån på min hoj. Detta är en summa på typ 70 000 som ska betalas på x antal år. Kollade med flera försäkringsbolag ikväll. Helförsäkring på min skulle kosta ca 30 000 till 40 000kr på flera bolag. Det innebär att jag då skulle betala halva hojen på ett år i försäkringskostnad. Jag har råd med amortering på ett lån på åtskilliga tusenlappar. Men en sån årskostnad på försäkring?? Måste nog vara politiker eller nåt för att ha råd då.
Det är synd om oss motorcykilster...

RICHAARD

Bannad
Gick med
27 Mar 2007
Hoj
JA-a
Hört att man kan få billigare försäkring om man DELAR ägandet på en mc med ex förälder. Stämmer det?

Vad finns det annars för alternativ? Känns som varenda MC (när man precis tagit kortet) kostar en förmögenhet att försäkra.

Tack på förhand!
Hej svej

Du har helt rätt i ditt antagande. Det kan dock vara smart att kontrollera med ert försäkringsbolag först om ev villkor och undantagsfall. I praktiken innebär det att både du och din förälder ska stå på ägarbeviset och din förälder som försäkringstagare med ev tillägg som krävs av försäkringsbolaget. Premien blir lägre men inte på samma nivå som den vore om din förälder hade stått som ensam ägare, däremot slipper du/ni oroa er för ev utebliven ersättning om olyckan är framme!

Mvh

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
R1 -05, XJ -97
Hur delar man ett ägarskap? Måste man inte vara gift då?

Kostnaden är en hög p.g.a. att man statistiskt sett är en väldigt stor risk när man precis fått körkort och är ung.

RICHAARD

Bannad
Gick med
27 Mar 2007
Hoj
JA-a
Hur delar man ett ägarskap? Måste man inte vara gift då?

Kostnaden är en hög p.g.a. att man statistiskt sett är en väldigt stor risk när man precis fått körkort och är ung.
Det står redan i texten, men det är väl fortfarande tidig morgon för vissa antar jag :tummenupp

Plita dit båda namnen på ägarbeviset vid köp.

Last edited:

flygmuppen

Power and speed
Gick med
24 Nov 2006
Hoj
BMW F800ST
Jag har hamnat i situationen där jag måste låta min far stå för lånet men jag vill stå som försäkringstagare. Detta har att göra med att jag inte har någon SVENSK inskomst. och inte betalar svensk skatt. Tyvärr funkar ju inte kreditsökningarna över gränserna för sånna här saker. Snackade med IF igår och dom hade ingen aning om hur man kunde göra så idag ska jag ringa till BMW (jepp, ska köpa en bumse) och höra vad dom säger.

Någon annan som stått inför samma dilemma?

Nu har jag snackat med dom och det ska funka alldeles utmärkt Farsan får stå på lånet och jag skrivs dit som ägare.

Ps: Det är skitsnack att det ska vara lättare att arbeta över landsgränserna.:huvet

Last edited:

flygmuppen

Power and speed
Gick med
24 Nov 2006
Hoj
BMW F800ST
Det står redan i texten, men det är väl fortfarande tidig morgon för vissa antar jag :tummenupp

Plita dit båda namnen på ägarbeviset vid köp.

Som info till ditt inlägg vill jag bara tillägga att IF snubben jag pratade med om mitt ärende sa att bara en person kan stå som huvudägare och den är den personen som måste stå för försäkringen...:näsblod

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Inte helt sant enligt mig. Jag har som många andra banklån på min hoj. Detta är en summa på typ 70 000 som ska betalas på x antal år. Kollade med flera försäkringsbolag ikväll. Helförsäkring på min skulle kosta ca 30 000 till 40 000kr på flera bolag. Det innebär att jag då skulle betala halva hojen på ett år i försäkringskostnad. Jag har råd med amortering på ett lån på åtskilliga tusenlappar. Men en sån årskostnad på försäkring?? Måste nog vara politiker eller nåt för att ha råd då.
Det är synd om oss motorcykilster...

Det finns ju alternativ men de kanske du känner till?

Jag skulle också betala 40000kr hos IF och 40000kr hos folksam men så gick jag BKK genom Folksam och fick rabbat på 25000kr så min helförsäkring kostar 15000kr och min halv tror jag skulle kosta 8000kr.

Ibland kan ju försäkring vara smart att titta upp innan man köper något:rolleyes:

CAS

Tough People Never Die
Gick med
10 May 2006
Hoj
R1
Hör med Folksam.
Deras "Året runt-försäkring" är kanon.
För övrigt är de inte så galet dyra om du vill ha hojen på dig själv heller.

Lycka till med att hitta nåt bra :)

watson

Orka vara tvärtom
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
gsxr 750 -00 och CBR Zoohundra
Folksam har försäkring som täcker alla som bor i samma hushåll, så bor man med farsan och ställer hojen på farsan så får man fortfarande nytja den. Samma med samboskap... Om jag försäkrar vår nya hoj, så får min sambo nytja den. Den blir ju billigare på mej eftersom jag både är äldre, har haft kk längre än min sambo och sen har jag ju inbygd airbag som tydligen ger reducering hos försäkringsbolagen:tuttar .

/Carin

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
att ni bara orkar gnälla om de här med har man inte råd ska man inte köpa, jag tycker att det är bra om man kan dela med sina föräldrar i början då blir de inga skenförsäkringar osv. Vi får in en hoj broder/syster som kan åka å ha råd tills man blir litre äldre eller får bättre jobb med bättre lön å betala helt solo på sin hoj / försäkring. samt att allt går rätt till när man delar då FB vet om att en yngre kör, där med ingen sken försäkring som höjjer premien för oss alla hoj åkare om en olycka sker. ..

Hurricane600

Förnuftets röst i idioternas näste-PSG90
Gick med
22 Jul 2004
Hoj
no more :(
Det finns ju fan en anledning till att det är dyrare när man har försäkringen på sig själv...

det är de enda jag vill ha sagt, annars kommer det urarta i pajkastning detta :D

personligen köpte (tJÖPTE) jag en gammal sporthoj för att ha råd med försäkring, som jag för övrigt hade försäkrad på mig själv även då jag bodde hemma...man måste ju lära sig balansera inkomst o utgift...

Det är så synd att man är så jäkla ärlig, för det får man fan aldrig en klapp på axeln för i detta samhälle...

Last edited:

RICHAARD

Bannad
Gick med
27 Mar 2007
Hoj
JA-a
Som info till ditt inlägg vill jag bara tillägga att IF snubben jag pratade med om mitt ärende sa att bara en person kan stå som huvudägare och den är den personen som måste stå för försäkringen...:näsblod
Givetvis varierar det från bolag till bolag. IF är väl mer eller mindre kända för att inte vara så medgörliga oavsett ärendets natur.

Ofasiken, hur får man in båda personnumren då?
Medelst penna?

Mvh

Last edited:

Freddola

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2005
Hoj
Husa 650, kawwa 250
Ställ den du på farsan/morsan men va tyst om det sen så skaru se att de går bra.
Vissa anser att såkallad "skenförsäkring" är det värsta brottet som finns.

Själv tkr jag trimma/turbo på hojjen är skenförsäkring då man ökar orginal effekten o på så sätt bör betala mer i försäkring.

Inte för jag bryr mig om nått men det ger ju en tankeställare till dom som åker runt med turbo/trimmat o klagar på andra som skenförsäkrar.

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
Det finns ju fan en anledning till att det är dyrare när man har försäkringen på sig själv...

det är de enda jag vill ha sagt, annars kommer det urarta i pajkastning detta :D

personligen köpte (tJÖPTE) jag en gammal sporthoj för att ha råd med försäkring, som jag för övrigt hade försäkrad på mig själv även då jag bodde hemma...man måste ju lära sig balansera inkomst o utgift...

Det är så synd att man är så jäkla ärlig, för det får man fan aldrig en klapp på axeln för i detta samhälle...

nej de är jävligt sant, "sko sig själv" är hyffsat vanligt. jag har häller inte ägt en hoj som inte har stått på mig själv, mina 2 (inte så många nä ja vet) har båda stått på mig själv å inte på min far, trots att han har erbjudit sig för att få lägre premie men tackat nej.

Freddola

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2005
Hoj
Husa 650, kawwa 250
Givetvis varierar det från bolag till bolag. IF är väl mer eller mindre kända för att inte vara så medgörliga oavsett ärendets natur.

If rekommenderar jag av egen efarenhet, krashade med min 625a i sommras, den stog på farsan.
Inga som helst problem, dom lagade den, betala ut Bra med pengar för skadad utrustning o massa annat.

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA