Dela på Brembo flytande bromsok

RookieM

Alltid samma hypemode, tillbaka i din iphone
Gick med
1 Jun 2014
Hoj
Nippon Power baby!
Grusknarrens bromsar var visst i sämre skick än jag först trodde.
Oket flyter inte alls så nu är oket lossat.

Men jag får faan inte isär dom?! :huvet

Tror inte att dom rört sig en milimeter trots att jag knackat (halvsvingat) en hammare. :smasha
Sprayade lite WD-40 då det kändes bättre än att bara kasta hammaren i väggen och gå in till sambon igen.

Sååå, några tips på hur man delar på ärgade bromsok? :crash

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Varför ska du ta isär dom ?
Nu har jag visserligen inte Brembo flytande bromsok utan bara Triumph på Sprint RS och Tokico på GSX1300R men för att få ut kolvarna, buntband kring alla utom den kolv som ska ut, en träbit för att fånga kolven så den inte smäller i metall och på med tryckluft så är kolven ute. Rengör kolven med kökssvamp, vita sidan.
http://www.biltema.se/sv/Hem/Stad-och-tvatt/Utrustning/Kokssvampar-10-st-2000033238/
Lyfter ut gummiringarna försiktigt ur cylindern med O-ringsverktyg
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-och-Verkstadsutrustning/Ovrigt/O-ringsverktyg-2000016971/
och gör ren #-ringsspåren och cylindern med en nerkapad tandborste
(kan man kalla ringar med fyrkantig profil O-ring ?)
Sedan torka rent med bromsvätska, dit med de två #-ringarna, tryck in kolven, är allt rengjort ska det gå lätt trycka in kolven med fingarna, säkra kolven med buntband, ta bort buntbanden från nästa kolv / cylinder till rengöring.
Osv.

Last edited:

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
05503132.gif

Så ärjade att det inte rör sig mellan del 6 och bromsoket? Du menar att pinnarna sitter fast och inte glider?

Då kan du slänga bromsoket och köpa ett nytt. Glidpinnarna är tillverkade i fosfaterat stål och sedan glider de i bromsoket som är aluminium. Utan fett där så får man oxidering och dåligt glid. Sitter det fast är det sannolikt bortom räddning då ingen av delarna säljs lösa...

RookieM

Gick med
1 Jun 2014
Hoj
Nippon Power baby!
Kolvarna är väl del 6 Boris? Men ja, din förklaring är korrekt. Pinnarna sitter bomfast. Helvete, hade inte räknat med byta hela oket. Då jag fick ställa in en tävling vid upptäckten och att det nu ser lite mörkt ut att rädda dom så verkar ju inköp vara det enda som kommer garantera mig en plats på startlinjen i slutet Januari..

RookieM

Gick med
1 Jun 2014
Hoj
Nippon Power baby!
Kolvarna är väl del 6 Boris? Men ja, din förklaring är korrekt. Pinnarna sitter bomfast. Helvete, hade inte räknat med byta hela oket. Då jag fick ställa in en tävling vid upptäckten och att det nu ser lite mörkt ut att rädda dom så verkar ju inköp vara det enda som kommer garantera mig en plats på startlinjen i slutet Januari..

Du har inte något ok liggande? :D
Verkar vara samma grejor som sitter på EXC från 2000-2008.

View attachment 440900

Så ärjade att det inte rör sig mellan del 6 och bromsoket? Du menar att pinnarna sitter fast och inte glider?

Då kan du slänga bromsoket och köpa ett nytt. Glidpinnarna är tillverkade i fosfaterat stål och sedan glider de i bromsoket som är aluminium. Utan fett där så får man oxidering och dåligt glid. Sitter det fast är det sannolikt bortom räddning då ingen av delarna säljs lösa...

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Yamaha har del 6 i nissin oken sedan 80talet i komposit fastnar aldrig.. men om det passar kanske det är billigare med ett yamaha ok som det troligen finns fler av. 43mm vill jag minnas att dom hade 1989-1991 på yz serien.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08

Du har inte något ok liggande? :D
Verkar vara samma grejor som sitter på EXC från 2000-2008.

Och vilket nummer har pinnarna på skissen ?
För att bättre begripa vad ditt problem är.

Är det nått som ska skruvas loss så är det WD-40 (eller liknande från Biltema, osv) varje dag tills det släpper.
Har du inte fått loss det på en vecka dagliga försök få loss så hade jag testat med
värme från en varmluftspistol följt av WD-40.

Last edited:

RookieM

Gick med
1 Jun 2014
Hoj
Nippon Power baby!
Last edited:

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Ja det var otydligt på bilden. Del 6 är kolvar. Det är pinnen som sitter på oket och okhållaren som är direkt lagrade i aluminium på respektive sida. Sitter de fast är man ofta rätt rökt

iceice

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2007
Hoj
Honda Firestorm, Triumph Daytona 650, Aprilia RS 125
Jag visste inte att Brembo gjorde skunk-ok. Får du plats med ett riktigt?

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Jag visste inte att Brembo gjorde skunk-ok. Får du plats med ett riktigt?

Alla crosshojar har flytande bromsok. Nej man får inte plats med ett vanligt fast bromsok och flytande skiva utan att det tar i ekrarna. Brembo tillverkar frästa monobloc radialok för VM eliten i motocross. Går att beställa även för oss dödliga men kostar mer än rookies cykel...

RookieM

Gick med
1 Jun 2014
Hoj
Nippon Power baby!
Ryckte väck damaskerna nu, det fosfaterade stålet är numera bara stål i extremt dåligt skick...:hihi:gråta
Finns ju inga illusioner om att rädda detta om inte Brembo själva kan tänkas sälja glidpinnarna då dom ju ändå är gängade.

Prio 1 är oavsett ett annat ok. :banana

Tack för input allihopa.

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Hoj
Par stycken Ktm:er
Hjälpte en för flera år sen me samma problem... Brotscha ur hålet å putsa till ytan på pinnen i svaren. . Smorde upp allt me nytt fett å nya gummi delar, å allt funka kanon sen..

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Ryckte väck damaskerna nu, det fosfaterade stålet är numera bara stål i extremt dåligt skick...:hihi:gråta
Finns ju inga illusioner om att rädda detta om inte Brembo själva kan tänkas sälja glidpinnarna då dom ju ändå är gängade.

Prio 1 är oavsett ett annat ok. :banana

Tack för input allihopa.

Brembo säljer inte pinnarna. Det lär däremot gå att montera pinnar från Nissin som säljs lösa.

Honda reservdelsnr:
45131HA5672
45131166016

Detta har jag dock inte provat själv.

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Finns rostfria på ebay för en hundring brotcha ur o montera en brons bussning detta går utmärkt att fixa i garaget.

RookieM

Gick med
1 Jun 2014
Hoj
Nippon Power baby!
Brembo säljer inte pinnarna. Det lär däremot gå att montera pinnar från Nissin som säljs lösa.

Honda reservdelsnr:
45131HA5672
45131166016

Detta har jag dock inte provat själv.

Ja, hittade något om det på ett forum. Har kontaktat Honda-meken och ska se om dom kan skaka fram grejorna.
Går dom att få för en rimlig peng så testar jag iaf! :)

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år