Dela vevparti/pressa i nya ramlager YZF 426

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Kan pröva att peta in blockhalvan i ugnen, men kommer inte lager+vev att expandera lika mycket? Testade att ge den ett par smekningar med en studsfri hammare utan lycka. Den verkar sitta satan i lagret. Står uttryckligen i Yammas manual att man inte skall slå ut den med en hammare. Känns lite kocko att smacka på axeln med en hammare?
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Kan pröva att peta in blockhalvan i ugnen, men kommer inte lager+vev att expandera lika mycket? Testade att ge den ett par smekningar med en studsfri hammare utan lycka. Den verkar sitta satan i lagret. Står uttryckligen i Yammas manual att man inte skall slå ut den med en hammare. Känns lite kocko att smacka på axeln med en hammare?

Aluminium har större värmeutvidgningskoefficent så det växer lite mer än ytterbanan på lagret.

Jag brukar palla upp så att veven hänger i luften och lagret dras ut av tyngdkraften. Efter en timme hör man en duns och veven ligger på ugnsbotten.
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Kalastips :)
Skall kolla om jag får plats med veven+blockhalvan i damens bullbakningsugn :crash
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Jahapp.. detta har ju gått sådär minst sagt.
Fick med hjälp av polaren ur vevpartiet strax efter jag postade sista inlägget. Han tog sedan vevpartiet till en firma där en bekant till honom jobbat (firman ej nämnd ovan). Efter mycket tjat fick jag reda på att vevpartiet inte gick att rädda, någon tidigare ägare hade pressat sönder skinkhalvorna.. kass! Lyckades få tag i ett beggat vevparti från Prins Dirty Parts som kom hem för cirka 6 veckor sedan. Kalasservice och vettiga pengar. Kruxet var att även den vevstaken var slut (visste jag om innan). Det "nya" partiet lämnades över, men nu 5,5 vecka senare har det inte hänt ett jävla skit. Fick reda på i lördags att denna firma inte har citat "tid" att fixa detta. Att det skulle ta 5,5 vecka att klämma ur sig :huvet

Hoppas på att få tillbaka alla prylar imorgon så att jag kan jaga rätt på en ny mek med rätt kunskap/vilja att fixa detta. Då var den säsongen slut.:mad:
 

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Stigs motormekaniska tog 1000 kr för jobbet, sen går frakten på ca 600 dit och tillbaka :)
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Tack för tipset! Skall kolla en sista gång med en annan polare som har känningar i Norrland på en firma.
Skall dit nästa vecka och frakten tur/retur är gratis. Om det inte blir ngt där kollar jag med stigs!
Tog det lång tid?
 

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Tack för tipset! Skall kolla en sista gång med en annan polare som har känningar i Norrland på en firma.
Skall dit nästa vecka och frakten tur/retur är gratis. Om det inte blir ngt där kollar jag med stigs!
Tog det lång tid?

Har för mig att det tog runt en vecka,så det var snabbt!
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Var tyvärr hos MC Proffsen prylarna har legat sedan i Juli. Skall ta en kik hos AMX Racing imorgon (lokal firma i Tullinge). Kan han inte hjälpa till blir det Stigs :) Börjar bli lite smått åksugen nu... :tungan
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Tack Peter, skall kolla upp det om jag inte får napp emörra!
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Gick 200 m från hemmet till AMX racing och lämnade in prylarna idag :)
Trevlig prick som lovade att kika på prylarna. Hoppas att denna åt helvete för segdragna historia äntligen löser sig.. :tummenupp
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Då var det klart! Han tog bara 2 timmar på sig för att fixa det. Grymt :)
Försökte få i ramlagren idag, men det var helt jävla döfött. Lagren i frysen under natten + blockhalvan i ugnen + gasolbrännare. Försökte linjera upp lagret så bra som det gick och sedan snabbt lägga det på plats och knacka i det med en aluminiumstång/45mm hylsa med studsfrihammare. Hydraulpress känns som enda lösningen, och en sådan har man ju inte tillgång till..
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Vilja + våld + värme så gick det efter mycket om och men. Biltemas hylsa storlek 50 gjorde susen. Passade perfekt på den utvändiga ringen :) :fyllisar
 
Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Top