Delar och funktion. Förklaring

stylengrace-fzx

here i come
Gick med
7 Oct 2008
Ort
gbg
Hoj
1991 yamaha fzx + XJR 1300 99 + piaggio ciao
Gissar att engelskan är svår för dig. Men tror att all bra information är på engelska. När jag började för många år sedan använde jag denna urgamla siten, http://dansmc.com/ rolig förlegad översättare finns längre ner på första sidan.
Funkar inte caption/text översättaren på youtube. Sen att läsa/titta på video är en sak. När du börjar meka själv, och följer diverse forum/videos gällande problemet, så brukar informationen cementera sig bättre.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Har också funderat på det....
Anders "Bostic" Envall på Bilsport var där och provkörde en av bilarna med avkapad V6 motor och kunde intyga att det gick riktigt bra och fick även systemet förklarat för sej...

Det var egentligen Ralph Johnson, Holley specialist, som först kom på idén.
Han betalades senare av Smokey så de gemensamt kunde vidareutveckla systemet..

Problemet var att Smokey stod för specialbitarna och ingen av dem dokumenterade speciellt mycket så som du säger, viktiga bitar följde med Smokey in i graven.

Har läst lös info genom åren att bilindustrin (även om Smokey som fristående varit en del av den) inte kunde sälja in det då det inte var firmorna själva som kommit på idén..

Så Crane cams skulle tillverka kit för eftermontage på standardmotorer, något Smokeys egna INTE var, så motorer havererade och effekten fick sänkas undan för undan, kostnader sköt i höjden och det sket sej..

Som alltid i USA drog rättsprocesser Igång och allt skrotades...

Var tvungen att kolla upp det och här en artikel där de gått på djupet där Ralph och Smokeys dotter, som genom familjen, äger några patent..

?????
Mycket intressant läsning,, det närmaste är väll Mazda med sin nya motor med variabel komp o variabla kamaxlar Mazda skälva påstår ju 51% verkningsgrad, skälv har jag ingen aning.
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
?????
Mycket intressant läsning,, det närmaste är väll Mazda med sin nya motor med variabel komp oatt variabla kamaxlar Mazda skälva påstår ju 51% verkningsgrad, skälv har jag ingen aning.
Det är lite läskigt och t.o.m lite stötande att trots dess relativt låga verkningsgrad är ottomotorn så jäkla svårslagen i dess robusthet o flexibilitet...

Spännande med Mazda.
Saab hade ett projekt med variabel komp men minns inte varför Gillbrand drog pluggen ur det?

Brorsan har smsat mej om en slags entaktare han tycker borde ta världen med storm....
Själv blir jag såklart skeptisk och försöker se haken....
Som t,ex väldigt smalt vridmomentband men vad vet jag? ?


 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Det är lite läskigt och t.o.m lite stötande att trots dess relativt låga verkningsgrad är ottomotorn så jäkla svårslagen i dess robusthet o flexibilitet...

Spännande med Mazda.
Saab hade ett projekt med variabel komp men minns inte varför Gillbrand drog pluggen ur det?

Brorsan har smsat mej om en slags entaktare han tycker borde ta världen med storm....
Själv blir jag såklart skeptisk och försöker se haken....
Som t,ex väldigt smalt vridmomentband men vad vet jag? ?



Det var inte Gillbrand som drog ur proppen utan GM, det fattades en miljard att slutföra och GM höjde istället reklambudgetten med en miljard.
Gillbrand gillade nog konceptet till sin död.

Motorn var inte färdigutvecklad den hade högre friktion och flera gånger större motorer och hela syftet med downsizing av motorer är jag att minska förlusterna.
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Det var inte Gillbrand som drog ur proppen utan GM, det fattades en miljard att slutföra och GM höjde istället reklambudgetten med en miljard.
Gillbrand gillade nog konceptet till sin död.

Motorn var inte färdigutvecklad den hade högre friktion och flera gånger större motorer och hela syftet med downsizing av motorer är ju att minska förlusterna.
Okej, var det så, jo man kunde tycka GM inte var så snälla mot SAAB, fast handlade det om en miljard för att e,v få det att flyta kan jag ändå förstå dem, det bevisade liksom det de redan tänkte om Saab...
Fast lite synd, utveckling/evolution tar tid innan det blir perfekt, eller iaf kostnadseffektivt och det fanns säkert inte i GMs synfält...
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
GM ville inte ha innovation, dom ville fortsätta sälja stötstångs motorer.

Jag har haft en Cheva S10, utan tvekan den bil med sämst kvalitet jag har haft, den var som en veckotidning "New issues every week"
Drog soppa som satan gjorde den också, men den omvandlade inte mycket till hästkrafter.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Okej, var det så, jo man kunde tycka GM inte var så snälla mot SAAB, fast handlade det om en miljard för att e,v få det att flyta kan jag ändå förstå dem, det bevisade liksom det de redan tänkte om Saab...
Fast lite synd, utveckling/evolution tar tid innan det blir perfekt, eller iaf kostnadseffektivt och det fanns säkert inte i GMs synfält...

Saab hade sedan tidernas begynnelse nischat in sig mot kunder som gillade Saabs nytänkande, trogna kunder som dessutom var förlåtande mot fel som kunde hänga samman med sånt.

GM väljer istället att sätta Saab-logga på helt karaktärslösa Opelbilar till kunder som förväntar sig någonting helt annat. GM verkar inte ha fattat för en endaste sekund vad dom köpte.

Det GM istället borde ha gjort med Saab vore att använda denna lilla tillverkare just för att testa nya koncept i små serier till kunder som förväntar sig att få just sånt. Små serier ger begränsade kostnader när barnsjukdomar visar sig.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Hahaha, alltså detta är ju gubbhoj.com i sitt esse. Först kommer en stackare och ställer en halvt oseriös fråga vilket bemöts med en sida fylld av ”det var bättre förr”, ”ungdomen av idag tar inte ansvar för sig själva” etc etc. Och sen degenererar det ingen supernördig diskussion om någon obskyr motorgubbe (ja, jag har också hört talas om Smokey Yunick) och varför SAAB skulle ha tagit över världen om de inte blivit huggna i ryggen av GM och de ryska fackförbunden ?
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Saab hade sedan tidernas begynnelse nischat in sig mot kunder som gillade Saabs nytänkande, trogna kunder som dessutom var förlåtande mot fel som kunde hänga samman med sånt.

GM väljer istället att sätta Saab-logga på helt karaktärslösa Opelbilar till kunder som förväntar sig någonting helt annat. GM verkar inte ha fattat för en endaste sekund vad dom köpte.

Det GM istället borde ha gjort med Saab vore att använda denna lilla tillverkare just för att testa nya koncept i små serier till kunder som förväntar sig att få just sånt. Små serier ger begränsade kostnader när barnsjukdomar visar sig.
Är faktiskt själv saabmänniska (lite som katt eller hundmänniskor, hehe).
Antingen gillar man tänket eller så gör man inte det.

Tycker Trionic är kul att jobba i, pillar i alla generationer men mest i 5.5 som sitter i min 9-3. Massor av hängslen o livrem men så fantastiskt kompetent...

Kul att Hollywood fortfarande verkar tycka att Saab (och volvo) fyller en funktion, dyker ju fortfarande upp halvgamla modeller i nyproducerade filmer.. ?
 
Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Saabmänniska, absolu, jag med. 96/99/99/99/900/900Turbo sedan kom GM in i bilden och då blev det inte alls lika kul längre.

Ingenjörsprodukt med en marknadsavdelning bestående av ingenjörer, inte ekonomer. Som Citroën.

Kunden har fel. Halvkombi/gashydraulik/etc är bättre. Punkt. Ut härifrån!

Man bara måste gilla sånt.
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Hahaha, alltså detta är ju gubbhoj.com i sitt esse. Först kommer en stackare och ställer en halvt oseriös fråga vilket bemöts med en sida fylld av ”det var bättre förr”......
Så här funkar i alla fall en bilmotor:

Sant, tråden blev något helt annat, guilty A,F...
Himla tur att du kunde hjälpa TS till upplysning.... ?
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
GM ville inte ha innovation, dom ville fortsätta sälja stötstångs motorer.

Jag har haft en Cheva S10, utan tvekan den bil med sämst kvalitet jag har haft, den var som en veckotidning "New issues every week"
Drog soppa som satan gjorde den också, men den omvandlade inte mycket till hästkrafter.
Som HD då
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top