Delat eller helt skinnställ?

pebj

Ny medlem
Gick med
11 Oct 2005
Hoj
...inköp på gång!
Det ni säger om att dela på stället tror jag nog inte jag skulle ha nytta av egentligen när jag tänker efter. Dock så är problemet nu att nästan alla Berikställ som är prissatta runt 5-600 euro är tvådelade. Helställen kostar en del mer:huvet

Någon som har testat Astar GP-plus-stället? Den finns som helställ för 600. Kanske något att kika på? Som jag frågade tidigare, kan man utgå från att olika märken har samma storlekar på sina olika modeller? Om jag t.ex. testa Astar octane stället och det passar, kommer gp-plus vara ungefär samma storlek och passform?

Viggo

Medlem
Gick med
19 Aug 2004
Hoj
-
helställ. känner man att man vill kunna röra sig fritt, göra ärenden eller liknande satsa på textilbyxor och jacka istället. och när det gäller pris kolla alltid mlol.de och fc-moto.de innan du köper i dyra sverige.

Som jag frågade tidigare, kan man utgå från att olika märken har samma storlekar på sina olika modeller? Om jag t.ex. testa Astar octane stället och det passar, kommer gp-plus vara ungefär samma storlek och passform?
om du kollar på länkarna så ser du hur "fitted" de är i rutan. är de samma där bör de vara lika storleksmässigt.

http://www.alpinestars.com/_lp/2007CATALOG/octanesuit.pdf
http://www.alpinestars.com/_lp/2007CATALOG/gpplussuit.pdf

Last edited:

vOLt

aeronautica militare
Gick med
2 Sep 2007
Hoj
Alfa romeo 166 24v/164 QV/Maserati 3200gt
Köpte ett berik [helställ] i torsdags och det sitter som gjutet på mig. Verkar vara ett otroligt fint ställ. Mjukt och fint skinn. Kosta liksom 9400 kr och de är inga pengar för ett sånt bra skinn. Har även haft Alpinestar och det blir nog aldrig ett sånt ställ mer för min del. Sen är ju Berik ställen inte så tråkiga heller rätt snygga :)

Last edited:

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Hoj
2-Hjulig
Jag kommer aldrig köra med 2-delat ställ igen. Helställ är säkrare och skönare. Visst kan jag sakna att kunna ta av jackan enkelt & smidigt, men de gångerna man gjorde det var så få så det klarar jag mig utan.

Köp helställ!

DimmanZX6R

Mr Z har bara en 1000
Gick med
12 Feb 2007
Hoj
Kawasaki ZZR1400 -14 & Triumph Cafe
Har testat Arlen Ness tvådelat och detta gick ut sig betydligt snabbare än Berik helstället.
Har även testat helställ "no name" som även det håller bättre passform.
Imorgon hämtas nästa "no name" för test.
Min erfarenhet säger att tvådelat är bättre för touring och fikapauser.
Skydden sitter enligt mina erfarenheter bättre på helställ.
Aktiv konsumenttest utfört på delat=höll och inga skador.
helställ=skarapat och ont i revbenen.

/Dimman

mnrider

Incident
Gick med
18 Mar 2008
Hoj
-11 Ducati 1198 SP
Satsa på helställ, sitter som gjutet och du slipper känslan av att ha en "glipa" i ryggen. Har både Berik och Alpinestars helställ, båda två sitter mycket bra, möjligtvis är Berik lite tajtare passform, men å andra sidan har jag inte haft den så länge.

Något att tänka på med helställ, sämre med fickor. Antingen har man en eller två små innerfickor för kreditkort+körkort, mobil och ett par nycklar. Men ur säkerhetssynpunkt ska man ha så lite som möjligt i fickorna om man skulle vurpa.

Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha