Delat garage, hur göra med laddare?

David G

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2024
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Thruxton 900 -09
Hej!

Jag har en MC-plats i ett garage där det även finns parkering för bilar osv. Finns låsögla och eluttag på varje plats. Funderar lite över hur man ska göra med underhållsladdning under vintern. Låsa fast laddaren på något sätt när man laddar eller bara hoppas att ingen snor den? Hur gör ni andra som har delat garage?
 

CBR1

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Feb 2015
Ort
Här eller där
Hoj
aprilia
Hej!

Jag har en MC-plats i ett garage där det även finns parkering för bilar osv. Finns låsögla och eluttag på varje plats. Funderar lite över hur man ska göra med underhållsladdning under vintern. Låsa fast laddaren på något sätt när man laddar eller bara hoppas att ingen snor den? Hur gör ni andra som har delat garage?
Laddar du batteriet 1 gång/månad tar det inte längre tid än att du kan vänta där tills det är fullt.
 

David G

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2024
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Thruxton 900 -09
Ta ur batteriet och ladda hemma.

Redigerade rubriken.
Det kanske är det enklaste. Alternativt då som @CBR1 säger och vänta medan man laddar.

Kan även nämna att vissa på de andra platserna har depåställ, laddare och andra grejer liggande så det kanske inte är någon stor risk egentligen men jag vet inte.
 

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Ort
Utanbys
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Om du inte har behov för att ha batteriet inkopplat pga larm kan jag inte se att det är behov för att ladda det mer än Max 1 gång under vintern.
 

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Ort
Kungälv
Hoj
Z800 -14
Lägg laddaren i facket under sadeln. Får den inte plats kan du dra kablarna under löstagbara sadeln så det inte går att ta laddaren utan att klippa av in och utgående kabel till laddaren.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Ta ur batteriet och ladda hemma.

Redigerade rubriken.
Jag skulle komplettera med Lägg batteriet i Frysen
dvs
Ta ur batteriet och ladda hemma.
När det är laddat lägg batteriet i frysen.
Nån dag innan det är dags ta ut hojen.
Ta ut batteriet ur frysen på morgonen och ställ batteriet och "tina" över dagen.
På kvällen med tinat batteri koppla på "smartladdaren" och nästa morgon är batteriet
laddat, batteriet klart att sätta tillbaka i hojen.
 
Last edited:

David G

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2024
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Thruxton 900 -09
Jag har en kontakt för laddning som sticker ut under sadeln och som sagt eluttag, så det är ju väldigt enkelt att bara koppla in och ladda på plats. Men, lika enkelt för någon annan att bara koppla ur och ta med sig laddaren.

Det är i och för sig bara dom som hyr platser som har tillgång till garaget så risken kanske inte är så stor.

Tack för alla tips, får se hur jag gör när det är dags!
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Jag har en kontakt för laddning som sticker ut under sadeln och som sagt eluttag, så det är ju väldigt enkelt att bara koppla in och ladda på plats. Men, lika enkelt för någon annan att bara koppla ur och ta med sig laddaren.

Det är i och för sig bara dom som hyr platser som har tillgång till garaget så risken kanske inte är så stor.

Tack för alla tips, får se hur jag gör när det är dags!
Om du inte litar på dem du delar garaget med så har du kanske större problem än att just laddaren försvinner?
 

David G

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2024
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Thruxton 900 -09
Om du inte litar på dem du delar garaget med så har du kanske större problem än att just laddaren försvinner?
Haha, jo det kan man tycka! Men, det är alltså ett stort garage där vem som helst får hyra in sig så jag känner ingen där.
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Haha, jo det kan man tycka! Men, det är alltså ett stort garage där vem som helst får hyra in sig så jag känner ingen där.
Är du alltså rädd om laddaren ?🤔
Hade varit oroligare för hojen om garaget är på den nivån 😀
cola Ola är nåt på spåren 😉
 

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Ort
Utanbys
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Om du inte litar på dem du delar garaget med så har du kanske större problem än att just laddaren försvinner?
Kanske hyra en till garageplats där TS kan parkera en övervakningsvan och sitta klar med hagelbrakaren utifall någon kommer för nära hans laddare? Lösa grannproblemet för gott!
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Jag har haft Ctek-laddare liggandes på golvet i delat garage i typ 20 år, har inte fått den stulen under den tiden. Men så bor jag ju i Malmö där allt är lugnt och tryggt. 🤣
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
8 singlar och 5 par -51 till -13
Finns ingen anledning att ha konstant laddning hela vintern. Har ett dussin fordon som står stilla över vintern. Har tre CTEC laddare. Var tredje månad en runda med laddarna. Dom flesta tar ett par, tre timmar att ladda, några en natt.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S

David G

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2024
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Thruxton 900 -09
Nyheter
Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

KTM presenterar en automatisk manuell växellåda

KTM presenterar sin automat...

Top