Delat vs odelat ställ?

Gurlie

Medlen
Gick med
12 Jul 2006
Hoj
En för var stund
Tjena.

Dags att köpa ställ, har tänkt lägga runt 4-6k och beställa ifrån fc-moto.de.
Flertalet ställ jag finner estetiskt tilltalande är delade, o jag har läst att detta ger lägre säkerhet än ett odelat ställ?

Vad tycker ni? Vad kör ni på?

Ska man satsa på ett odelat, även om det är lite jobbigare att knö på sig o man kanske inte får ge upp lite på designen?

Har även läst att "ryggpucken" som vissa ställ har ska vara till mer skada än nytta, iomed att stället slits sönder lätt på och runt den? :va

En fråga som inte har med detta att göra, men som jag kände var onödig att skapa en egen tråd för, någon som har färgkoden till " Kawasakigrön " @ 96års modd zx7r ?

Klabbe

Ny medlem
Gick med
20 Sep 2005
Hoj
SP1'a -01, XR 650R SM, Minimoto 14e (Leopard Streetfighter Edition)
Köpte ett delat men enda gången jag dela det var när dragkedjan pajade...
Nästa inköp blir ett helställ!

/Klabbe

Gurlie

Medlen
Gick med
12 Jul 2006
Hoj
En för var stund
Köpte ett delat men enda gången jag dela det var när dragkedjan pajade...
Nästa inköp blir ett helställ!

/Klabbe

Har du vurpat någon gång med delat ställ? Höll kedjan?

Odelat verkar helt klart säkrare när man tänker över det, o oskyddad hud i 100+ km/h gör ont... :rolleyes:

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600
Jag har delade ställ, ett i skinn och ett i goretex. Det har inte hänt att jag delat dem. Det finns helt enkelt inte situationer där det är praktiskt att plocka av sig en del av stället.

Undantaget skulle väl vara på långresan då man skall ränna omkring och det börjar regna så man vill ha en jacka... men varm tröja bör man ha med sig ändå och en vindjacka tar inte mycket plats i packningen.

Helställ för mig i fortsättningen. Lite säkrare och ett blixtlås mindre som kan gå sönder.

Edit: Skall man använda hojen som arbetsredskap är det bra med delbart ställ, så man kan hänga av sig jackan då det blir att jobba till fots. Vid hobbyåkning händer det inte. Det är inte ofta man kan hänga av sig jackan på hojen och vänta sig hitta den igen...

Mvh,
/Fredrik

anttas

För mycket pengar för lite fritid
Gick med
4 Nov 2005
Hoj
Yamaha ärrett
Tjena.

Dags att köpa ställ, har tänkt lägga runt 4-6k och beställa ifrån fc-moto.de.
Flertalet ställ jag finner estetiskt tilltalande är delade, o jag har läst att detta ger lägre säkerhet än ett odelat ställ?

Vad tycker ni? Vad kör ni på?

Ska man satsa på ett odelat, även om det är lite jobbigare att knö på sig o man kanske inte får ge upp lite på designen?

Har även läst att "ryggpucken" som vissa ställ har ska vara till mer skada än nytta, iomed att stället slits sönder lätt på och runt den? :va

En fråga som inte har med detta att göra, men som jag kände var onödig att skapa en egen tråd för, någon som har färgkoden till " Kawasakigrön " @ 96års modd zx7r ?

Beror helt på vad du ska använda stället till ska du köra bana så rekomenderar jag att du köper ett helställ.Normal körning gata så är delat det bästa alternativet eftersom det är lätt att kränga av sej när man pausar.
Köp två om du aktivt åker bana ett hel och ett delat.
Jag har färdigblandad grönfärg till en -92.a tror att det är samma men jag är inte riktigt helt 100%.Sikkens i Huddinge har färgkoder på dom flesta bågar
ring och kolla med dom.

Eas

Vill mycket! Kan lite!
Gick med
9 Mar 2005
Hoj
R6-03 SÅLD
Vurpade med delat ställ, dragkedjan sprack. Nu kör jag med helställ!

Buspojke

Professional skirt-chaser
Gick med
31 Jul 2005
Hoj
Briggs & Stratton
Raceställ är säkrare, skall helst vara sömmar med kevlartråd för ökad säkerhet.

/#23/

Hurricane600

Förnuftets röst i idioternas näste-PSG90
Gick med
22 Jul 2004
Hoj
no more :(
Raceställ är säkrare, skall helst vara sömmar med kevlartråd för ökad säkerhet.

/#23/

Vad jag har hört så är kevlartråd för starkt speciellt för "maskeradskinn"(tunnare än 1.1mm nöt som tyvärr många större märken använder :() och gör mer skada än nytta.

Att rekommendera kevlartråd före ordentliga trippelsömmar (aka jeanssömmar) är något förhastat, om jag får lov o påpeka :)

Men visst är ett torrt och välsmort helställ i bra skinn med goda sömmar och god trådkvalité säkrare än allt annat!

Sucka

Ny medlem
Gick med
11 Jan 2006
Hoj
KTM rc8 och en knippe smått
Beställde ett raceställ från Mcpoolen idag . provade det pä mässan
satt perfekt nedsatt från 10" till 5" är det någon som har erfarenhet
av detta ställ.
Peter

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Jag äger ett delat och helställ. Mycket smidigare med delat tex om man vill stanna och gå i någon stad eller gå in på fik. Med helställ går det knappt att sitta ned om man nu inte behåller det på.

Ska man köra bana eller bryr sig om säkerhet så tycker jag helställ men det är bara intrycket jag har fått.

Delat ställ med metaldragkedja är väll fortfarande godkänt av SVEMO så det borde ju fungera:rolleyes:

Buspojke

Gick med
31 Jul 2005
Hoj
Briggs & Stratton
Vad jag har hört så är kevlartråd för starkt speciellt för "maskeradskinn"(tunnare än 1.1mm nöt som tyvärr många större märken använder :() och gör mer skada än nytta.

Vad skulle det göra för skada menar du? Meningen är väl att tråden skall hålla bättre och inte gå av lika lätt..? Och dessutom tåla friktionsvärmre?

/#23/

Samme

Skrotsamlare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K2, Yamaha FZR 1000 -89, Suzuki GSX 1100 -82 och en Ktm Superduke Gt -17
Vad skulle det göra för skada menar du? Meningen är väl att tråden skall hålla bättre och inte gå av lika lätt..? Och dessutom tåla friktionsvärmre?

/#23/

Antar att han menar att risken är den att kevlartråden är så hållbar att den sliter sönder skinnet istället.

Buspojke

Gick med
31 Jul 2005
Hoj
Briggs & Stratton
Beställde ett raceställ från Mcpoolen idag . provade det pä mässan
satt perfekt nedsatt från 10" till 5" är det någon som har erfarenhet
av detta ställ.
Peter

Är det ett MCPOOL (eller vad dom nu heter...) så syr väl Pelle upp dom i Pakistan efter vad han har sagt... Bra skit tror jag, han är ganska noga med att kolla kvaliten i alla fall.

Hurricane600

Förnuftets röst i idioternas näste-PSG90
Gick med
22 Jul 2004
Hoj
no more :(
Antar att han menar att risken är den att kevlartråden är så hållbar att den sliter sönder skinnet istället.

Exakt, detta gäller väl kanske mer för handskar där man oftast har mer sömmar på mindre yta, och även "tätare frekvens" på stygnen, men du slog huvet på spiken :)

ps, tar det med en nypa salt då jag HAR handskar själv med kevlartråd, men kan ju va värt o kolla att de är någorlunda kvalle på grejerna man köper med kevlartråd, var väl mer tanken :tummenupp

Nordman

In speed we trust. G.R.S/08
Gick med
19 Mar 2003
Hoj
Bandit 1216 -98, något ombyggd. 167 hk, 134Nm
Jag kör med raceställ, måttsytt på Jernbergs. Kan tala om att det är lite bökigt att gå på muggen och göra "nummer 2". Har önskat att man hade delbart vid dessa (dock sällsynta) tillfällen.
Säkerhetsmässigt: raceställ.

Jag spanade in Lindstrands på mässan. Dom har ett delbart och ett raceställ för runt 6k. Faktiskt riktigt snygga.
"Sepang" raceställ: 6295:-
"Samun" delbart: 5995:-

Nyheter
Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke