Delfin slakt!!

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
gdfs
Ok. Låt oss säga att du får en miljon kronor, om du tar ihjäl en fluga. Hade du gjort det?

Byt ut "fluga" mot tex "katt" eller "hund", "delfin", "schimpans" och ställ samma fråga igen.

Upp till människa tror jag inte det skulle vara nån tvekan om saken. När vi kommer till människa börjar det bero på vem det är.
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Scan och Kronfågel kör redan Halal.
Dessutom behöver inte djuret vara obedövat vad jag vet, är det verkligen så?

Tydligen är det så att fågel bedövas med el innan slakt. Denna bedövningsmetod accepteras tydligen av en stor del av muslimerna vilket gör att man alltså kan "halal-slakta" utan att pippifåglarna lider mer än vid vanlig slakt. Även får kan bedövas med el. Enda skillnaden mellan halalslaktade fåglar och svenne-slaktade fåglar är då ceremonin runt själva slakten, som egentligen inte innebär något mer än att slaktaren yttrar några religösa fraser i samband med slakten och det är ju knappast något som man kan bli upprörd över.

http://www.djurskyddsmyndigheten.se/Steria/templates/Page.aspx?id=2393
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Jag kan, men det är bara för att jag ser möjligheterna i allt. :)

Ja och jag förstår att du blir rädd av tanken att du strax efter skärselden kommer att möta slaktade jihadfår som gangbangar dig i all evighet till tonerna av 10.000 böneutropare.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Ja och jag förstår att du blir rädd av tanken att du strax efter skärselden kommer att möta slaktade jihadfår som gangbangar dig i all evighet till tonerna av 10.000 böneutropare.

Fåren kommer vara på min sida. :fakta

"Markus och fåren" det låter lite suspekt men tanken är god. :gnissla

De med ninjabrewdar better watch out när jag och mina får-buddies kommer dock. :mad:
 

mp_87

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
KTM 640 sm
Är det inte bättre om man skiter i o "Halal" slakta djur? Dem lider ju mer av det verkar det som.. låter jätteonödigt! :va

(nu syftar jag inte på delfinerna utan den andra diskussionen som pågår..)
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Är det inte bättre om man skiter i o "Halal" slakta djur? Dem lider ju mer av det verkar det som.. ..

Jo, det är därför bl.a. Sverige inte tillåter slakt utan bedövning. Därav kommentarerna om att man borde försöka påverka de Europeiska länderna som tillåter Halal/Kosher INNAN man börjar skicka protestlistor till Japan.

F.ö. verkar ju Halal tillåta elbedövning. Däremot har jag inte hört att Kosher tillåter någon bedövning och alltså borde man väl i första hand fokusera på den?!
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM

F.ö. verkar ju Halal tillåta elbedövning. Däremot har jag inte hört att Kosher tillåter någon bedövning och alltså borde man väl i första hand fokusera på den?!


För det första vet du ju inte om det är så, för det andra borde man väl fundera på hur många måltider Kosher som serveras dagligen i europa jämfört med Halal. Jag tror problemet är väldigt litet.
Antal judar i Sverige? Är det fler eller färre än 15.000 nu?
 

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
gdfs
För det första vet du ju inte om det är så, för det andra borde man väl fundera på hur många måltider Kosher som serveras dagligen i europa jämfört med Halal. Jag tror problemet är väldigt litet.
Antal judar i Sverige? Är det fler eller färre än 15.000 nu?

Jag är osäker på om jag sett en jude någonsin. De ska väl ha stora näsor, girig blick och en påse guld runt halsen? Har aldrig sett nån som passar in på den beskrivningen iallafall.
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08

Antal judar i Sverige? Är det fler eller färre än 15.000 nu?

okej okej... Protestera mot all slakt utan bedövning i Europa INNAN ni skickar protestlistor till Japan. Sen är det skitsamma om det kallas Halal, kosher eller Godsägarsons-underhållning!
 

GsxrAbuser

Drygast i stan!
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Uppe i ett träd
Hoj
*Cr 500 -93 xross*Cbr954 Fireblade china Express
Tycker det är grymt med slakt.
Och den filmen visa var jäkligt grov.
Men ändå så gillar jag kött?
Kanske ska bli vergi?
 

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Ort
Lund
Hoj
Gixxer 1117 -94
En delfin slakt kan väl inte vara helt fin :va
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Jag är osäker på om jag sett en jude någonsin. De ska väl ha stora näsor, girig blick och en påse guld runt halsen? Har aldrig sett nån som passar in på den beskrivningen iallafall.
Jag känner 4-5st, och det är sant det du hört - en av dem har ett jävulskt fett bling-halsband i vitt guld med diamanter, det är pimpigt som fan.
:yoparty
Men kalotter och grejer kan man ju i stort sett drömma om att få se i Sverige tyvärr, vi såg ju hur det gick när de hade mage att från någon judisk pojkklass ställa upp i S:t Erikscupen härom året. :näsblod
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top