Demontering gaffelben på R6

Gick med
2 May 2006
Ort
Växjö
Hoj
CBR 600RR -08
Hej,
Har nu för första gågen demonterat gaffelbenen (eller vad det nu heter) på min R6:a årsm. 2003. I serviceboken är det inte beskrivet något om att man skall demontera den delen som sitter inne i innerkolvröret (enligt boken heter delen "Damper rod"), det är en 10mm axel med fingänga M10 i änden och den andra änden går in i ett rör vars motstående ände har en invändig gänga som
används till att dra fast "damper roden" utifrån i gaffelbenets yttre röret (någon som fortfarande fattarvad jag menar?).
Eftersom "Damper rodens" 10mm- ers axeln inte löper lika jämnt och fint när
jag jämför dom (höger resp. den som sitter i vänster gaffel) känns det motiverat att demontera även dom, men frågan är om jag skall göra det.
Det känns lite vanskligt eftersom det inte finns nägon beskrivning i manualen.
Är det någon som kan ge mig feedback på detta? Vänligen inga gissningar

Ha det! :confused:
JM
 
Gick med
2 May 2006
Ort
Växjö
Hoj
CBR 600RR -08
Gissningar och gaffelolja till banhoj

Hjälp, eftersom det inte verkar vara någon som vet (eller förstår vad jag menar) så tas även vilda gissningar emot med glädje.:tummenupp

Skulle gärna oxå behöva lite feedback på vilken kvalite på oljan man skall ha i gaffeln på en banhoj.
/JM
 

Johansson

Sporthoj Senior Member™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gôtteborg
Hoj
Aprilia Tuono v4r
Hjälp, eftersom det inte verkar vara någon som vet (eller förstår vad jag menar) så tas även vilda gissningar emot med glädje.:tummenupp

Skulle gärna oxå behöva lite feedback på vilken kvalite på oljan man skall ha i gaffeln på en banhoj.
/JM


jag tror du kan få mer hjälp i raceforumet !
 

eslov

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2005
Ort
Eslöv
Hoj
zx6r-07 zx10-08
Hjälp, eftersom det inte verkar vara någon som vet (eller förstår vad jag menar) så tas även vilda gissningar emot med glädje.:tummenupp

Skulle gärna oxå behöva lite feedback på vilken kvalite på oljan man skall ha i gaffeln på en banhoj.
/JM

Damperroden kan kännas lite underlig när där inte är olja i gaffeln, när du fyllt på olja skall den luftas med damper roden, sedan mäter du nivån. detta för att dämparsystemet skall vara fullt med olja. till race rek 5W olja på en så pass ny hoj, men 10w funkar nog bättre till vanlig banåka.:tummenupp
om det är som jag tror så bör du INTE dela den mojängen.
 
Last edited:
Gick med
2 May 2006
Ort
Växjö
Hoj
CBR 600RR -08
Damperroden kan kännas lite underlig när där inte är olja i gaffeln, när du fyllt på olja skall den luftas med damper roden, sedan mäter du nivån. detta för att dämparsystemet skall vara fullt med olja. till race rek 5W olja på en så pass ny hoj, men 10w funkar nog bättre till vanlig banåka.:tummenupp
om det är som jag tror så bör du INTE dela den mojängen.

Tack för informationen, jag lyder ditt råd att inte dela mojängen.
Eftersom det var rätt mycket skit från dom utslitna glidlagrerna i gaffeln, skall jag försöka rengöra mojängen innan jag monterar ihop allt igen.
Vet du/någon vilken ?W som är original i gaffeln?
I manualen står det bara att det skall vara Suspension oil "01", vad det nu är:huvet .
/JM
 

eslov

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2005
Ort
Eslöv
Hoj
zx6r-07 zx10-08
Tack för informationen, jag lyder ditt råd att inte dela mojängen.
Eftersom det var rätt mycket skit från dom utslitna glidlagrerna i gaffeln, skall jag försöka rengöra mojängen innan jag monterar ihop allt igen.
Vet du/någon vilken ?W som är original i gaffeln?
I manualen står det bara att det skall vara Suspension oil "01", vad det nu är:huvet .
/JM

jag gissar på 10, 5 är sällan orginal men vanligast till rejs. den gamla oljan liknar säkert en äcklig metallic färg men det är helt normalt:rolleyes: tvätta, skölj, i med ny olja, lufta lufta lufta och mät. blir den för mjuk, i med mer olja istället för att spänna fjädern.:tummenupp
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top