Demontering utav motor

Mr.Steen

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Sep 2004
Hoj
Gsx-r Turbo x2. Hayabusa Turbo 445hk
Nu har jag nya problem, nämligen dragstängerna. Fick loss 6st av 12st. Det roliga är att dom som lossnade var de svarta dragstängerna. Dom som sitter fast är "metall" färgade. Testade även att slå en blocknyckel imot de olika dragstängerna, och dom "metall" färgade låter mer massiva. Frågan är varför dom svarta gick att få loss, men inte de andra?

Är värme o lite våld lösningen på mitt problem?

Fick även med mig en liten bit gänga på en av dragstängerna, dock väldigt lite. Är det Heli coil som gäller på samtliga gänger för att vara på den säkra sidan?

Det börja bli mycket frågor nu, och jag tackar för visat intresse

Bästa Hälsningar

Fredrik

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jag brukar mäta med en lös kolvring.
I botten är cylindern inte sliten alls.
I med ringen.
Använd en kolv för att få den rak i loppet.
Mät kolvringsgapet.
Memorera.
Knuffa upp ringen en bit med kolven.
Mät.
Memorera.

Men:
Är det vändkanter i cylindern, så skall de bort.
Det man ser genom att mäta är huruvida det räcker att hona/hena eller om man måste borra.

Jag brukar mäta borrade och nya cyllar också.
Har varit med om cylindrar som inte håller måttet.
Vet inte varför.
Antagligen klantigt fastspända eller gått varma.

Jo så kan man ju göra för att skaffa sig en bild av slitaget. Men ska man mäta upp kolvspelet och ställa detta mot verkstadshandbokens maxkolvspel så slutar det ju ofta med att man måste mäta upp diametern.

Fast syns (som här) honingsmärkena fortfarande så kan det ju inte vara ngn fara tycker jag. Jag älskar lata metoder :D

Att mäta upp kolvringsändgapet gör jag alltid innan jag monterar i en kolv om det är nyborrat, det är ofta som det måste justeras har jag lärt mig.
Det borde ju egentligen göra med stressplattorna på hos firman som borrade om man ska vara noga.

Nu har jag nya problem, nämligen dragstängerna. Fick loss 6st av 12st. Det roliga är att dom som lossnade var de svarta dragstängerna. Dom som sitter fast är "metall" färgade. Testade även att slå en blocknyckel imot de olika dragstängerna, och dom "metall" färgade låter mer massiva. Frågan är varför dom svarta gick att få loss, men inte de andra?

Är värme o lite våld lösningen på mitt problem?

Fick även med mig en liten bit gänga på en av dragstängerna, dock väldigt lite. Är det Heli coil som gäller på samtliga gänger för att vara på den säkra sidan?

Det börja bli mycket frågor nu, och jag tackar för visat intresse

Bästa Hälsningar

Fredrik

Hej
Jag skulle värma upp godset runt dragstängerna i cylinderfoten. Och sedan prova att lossa igen. Det är förhoppningsvis bara skillnader i ytbehandlingen som gör att de olikfärgade stängerna lossar olika lätt.

/J

Last edited:

Mr.Steen

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Sep 2004
Hoj
Gsx-r Turbo x2. Hayabusa Turbo 445hk
Idag var jag på biltema o handlade alldeles för mycket grejer som vanligt. Köpte dock en riktigt fin gasol brännare. Tänkte använda den att värma lite runt de dragstänger som inte vill loss. Slutade dock med att jag nästan eldade ner lägenheten. Flammade upp av den olja/bensin som låg kvar på blocket. Sedan tog det eld i mina trasor som jag använt till att torka med:näsblod . Tur att jag hade köpt en brandsläckare sist jag var på ullared:tummenupp

Skall göra ett nytt försök imån, fast på balkongen.

Fick gjort en massa annat, demonterade generator,startmotor och kolvar m.m.

Lossade sen alla bultar som håller ihop blockhalvorna. Så snart kanske man kan dela på blockhalvorna.

Bästa Hälsningar

Fredrik

Nyheter
CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...

CFMOTO 800MT-X

Idag har vi nöjet att få sm...

Offroad med CFMOTO 800MT-X

Idag har vi fått bekanta os...

Bike på CFMOTO världslansering!

675SR-R Bike är på plats...

Nya Ducati XDiavel V4: Sporttouring på italienska