Den fetaste motarden?

Watoosh

Medlem
Gick med
9 Feb 2008
Hoj
2x Kawasaki Z1000 -77 samt XR650R
Grubblade på det här med CRF 450 och dess popularitet idag, varför ser man så sjukt många 'tardade CRF:er? Varför inte KLX 450 eller RMZ 450?

Vilken är den grymmaste motarden racemässigt sett? TM har ju visat sig vara starka i VM osv, men jag har nog _aldrig_ sett någon privatperson med en TM...
Jag gillar Vertemati, men det är lite samma sak där.

marcus56

#56 Kungaklassen
Gick med
31 May 2004
Hoj
Aprilia SXV 4.5, Honda CRF450R
Om du tar dig till en SM-tävling och kollar finns det en TM660 med, den är nog grymmast. :)

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Hoj
KTM 790 Duke
Jag skulle inte tacka nej till en SXV VDB replica

sxv08vandenbosch.jpg

lg76

dead man walking
Gick med
1 Apr 2007
Hoj
kTm 690 sMc. aPrIlLiA 450 RxV. HuSqVaRnA 450SmR. gixxer 1000 k4
husqvarna så klart

SkaD

Tvåhjulsburen sedan -2000
Gick med
3 Dec 2004
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
KLX är ju en gammal trött offroadmoppe om 10hästar. Du tänker nog på KXF...

Jag tror anledningen handlar om lätt tillgänglighet. CRF finns orginal som motard ( 450HM ) och således en hel uppsjö av motardfälgar och bromskit. Även så väldigt många ktm.
Ska man åka rmz/kxf/yzf får man leta väldigt mycket mer alternativt bygga om från andra.

rydlinger

Medlem
Gick med
18 Jun 2008
Hoj
Turbo laddad kärring cykel, 413 bhp, 23 kilo = 17.9hk/kg
ja precis, honda och ktm/husaberg har ju sina egna koncept på motardhojar. Det har dock inte de andra tillverkarna än vitt jag vet! Så då måste man vända sig till andra tillverkare som alpina, excel, behr, mrp osv och då skenar priset iväg ganska så snabbt!

Watoosh

Medlem
Gick med
9 Feb 2008
Hoj
KLX är ju en gammal trött offroadmoppe om 10hästar. Du tänker nog på KXF...

Jag tror anledningen handlar om lätt tillgänglighet. CRF finns orginal som motard ( 450HM ) och således en hel uppsjö av motardfälgar och bromskit. Även så väldigt många ktm.
Ska man åka rmz/kxf/yzf får man leta väldigt mycket mer alternativt bygga om från andra.

KXF, självklart! Insåg mitt misstag men orkade inte ändra :tuttar
Är det så enkelt alltså? Jag trodde Hondan besatt någon form av Voodoo magic, fucking Voodoo magic maan, eftersom det verkligen dräller av dom.

ja precis, honda och ktm/husaberg har ju sina egna koncept på motardhojar. Det har dock inte de andra tillverkarna än vitt jag vet! Så då måste man vända sig till andra tillverkare som alpina, excel, behr, mrp osv och då skenar priset iväg ganska så snabbt!

Det ni säger makes sense, men jag funderade lite på effekt kontra vikt när det gäller 450-japsarna, har Hondan på något vis mest effekt eller lägst vikt?

Renga

Ny medlem
Gick med
15 Apr 2004
Hoj
Hojlös...
Highland 507

Highland 507

Bifogat

• highland_507.jpg
    highland_507.jpg
    48.9 KB · Visningar: 265

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Allt är en fråga om kompromisser mellan pris och prestanda. Det går att bygga jäkligt fina maskiner med titanramar, kolfiber, dyraste fjädringskomponenterna och en sjuhelsikes motor som man får helrenovera var fjärde timme (och måste därför ha en gäng liggandes på hyllan att växla mellan). Men hur många har råd med det? En enkel krasch och man får byta ut grejer för flera hundra tusen. Lite som i MotoGP. Det är just det att de stora pengarna saknas i supermoto.

Till vardags blir det då att man på vissa nivåer kör mycket med mer eller mindre standardmaskiner av någon modell, för att det är billigt och lättmekat. Från en del tillverkare köpklart i butik och från andra med vissa modifikationer.

Kollemannen

#101 Noll Koll Racing
Gick med
4 Aug 2003
Hoj
Ducati 749-04 KTM 505 SMR-08 #101 KTM 450 sx-04 Beta260-89
Mumma :tuttar

Bifogat

• wrm1.JPG
    wrm1.JPG
    131.6 KB · Visningar: 175
  • wrm2.JPG
    wrm2.JPG
    104.3 KB · Visningar: 191

SkaD

Tvåhjulsburen sedan -2000
Gick med
3 Dec 2004
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
KXF, självklart! Insåg mitt misstag men orkade inte ändra :tuttar
Är det så enkelt alltså? Jag trodde Hondan besatt någon form av Voodoo magic, fucking Voodoo magic maan, eftersom det verkligen dräller av dom.

Det ni säger makes sense, men jag funderade lite på effekt kontra vikt när det gäller 450-japsarna, har Hondan på något vis mest effekt eller lägst vikt?

Haha! :D Fucking voodoo magic! Må så vara men alla japs 450 är snuskigt snarlika. går jämnt, samma chassie samma bromsar, motor handlar nog om smak och tillgänglighet.
Orginal åtminstone. Vet inte om de kanske finns eftermarknadskit till just hyndorna men de tror jag inte ? Motard är så litet i svergie och det är mycket avdankade crossåkare och rr åkare som kör för skoj skull utan spons och dylikt.

OT: Har ni nå bra väder på ö-jäveln nästa vecka när man ska dit och harva gotland ring då? Här i sthlm har vi ju bara höst året runt känns de som så jag hoppas ni kan erbjuda varmare klimat

Watoosh

Medlem
Gick med
9 Feb 2008
Hoj

Den där hojen är fan sjuk. Effektsiffror och vikt? Förresten, går det ens att få tag på Sölva-gafflar? :confused:

Haha! :D Fucking voodoo magic! Må så vara men alla japs 450 är snuskigt snarlika. går jämnt, samma chassie samma bromsar, motor handlar nog om smak och tillgänglighet.
Orginal åtminstone. Vet inte om de kanske finns eftermarknadskit till just hyndorna men de tror jag inte ? Motard är så litet i svergie och det är mycket avdankade crossåkare och rr åkare som kör för skoj skull utan spons och dylikt.

OT: Har ni nå bra väder på ö-jäveln nästa vecka när man ska dit och harva gotland ring då? Här i sthlm har vi ju bara höst året runt känns de som så jag hoppas ni kan erbjuda varmare klimat

"But you know what? I tell you what I believe!" Rovdjuret :tummenupp

Ja jag trodde väl det! Jävla Honda, skall alltid vara bäst och erbjuda färdig motard. Skall köpa en KXF bara för att.

OT: Jo det hoppas jag i alla fall, måste bli lite folk på jobbet så att man kan plocka lite dricks! Kom och käka på Bakfickan i Visby, fråga efter Elias så skall jag komma och säga hej!

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
Tillfällligt utan
Allt är en fråga om kompromisser mellan pris och prestanda. Det går att bygga jäkligt fina maskiner med titanramar, kolfiber, dyraste fjädringskomponenterna och en sjuhelsikes motor som man får helrenovera var fjärde timme (och måste därför ha en gäng liggandes på hyllan att växla mellan). Men hur många har råd med det? En enkel krasch och man får byta ut grejer för flera hundra tusen. Lite som i MotoGP. Det är just det att de stora pengarna saknas i supermoto.

Tycker iofs det är lite av charmen med supermoto, att det inte är en sport som handlar om vem som har mest pengar utan vem som kör bäst :)

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy