Den gudförbannade trafikförsäkringsföreningen! Något för SMC?

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Ort
Nkpg
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600
Jaha, då har även jag gått på den niten. Sorterade ut brevet från försäkringsbolaget med sju miljoner reklamkuvert från postkodslotteriet. Förbannelse! :huvet

TFF:s grundidé är helt OK. Men tillämpningen är en jävla katastrof! Att ta den högsta premie som finns för ett fordon är en rimlig variant... om det inte vore så att det finns bolag som inte vill ha MC försäkrade och därför sätter fantasipremier! Någon som skulle betala ca tre gånger marknadsvärdet i årspremie för min hoj? Skulle inte tro det! Där borde rimlighetsfiltret ha slagit till för länge sedan men icket.

Har SMC tagit tag i den här frågan? Känns som att det vore väl använda medlemsavgifter!

En lite mindre god jul och sämre år än det var för en liten stund sedan,
/Fredrik
 
Gick med
18 Feb 2006
Ort
Sverige
Hoj
japp
Bara så ni vet det så GÅR DET att komma undan dessa idioträkningar.

Jag fick nyligen nöjet att riva deras räkning på strax över 1000 kr.

Det enda du behöver göra är att ändra ägarbytesdatum på hojjen.:tummenupp

Detta gör du genom att både den gamla ägaren och den nya skickar in en begäran om ändring av förvärvsdatum.
ENKELT!
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Ta och kontakta SMC rörande detta och få upp en debatt. Helt klart vettigt att diskutera hur det kommer sig att deras trafikförsäkring är så sjukligt dyr.
 

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
Nu har jag också gått i samma fälla. Skulle kasta lite "spampost" härom dagen, Reklam. Hittade där en påminnelse om att betala MC-föräkringen. Shit!
Betalade den så fort som möjligt.
Men igår kom det som ett brev på posten ett brev från Trafikförsäkringsföreningen. 228 kr/dag gånger 9 dagar.
Fan i helvetet.

Avgiften grundar sig på den dyrast tänkbara MC som finns att försäkra, så får dom lägga på 10% på det.
Tydligen finns det någon MC som kostar 75'000:-/ år att halvförsäkra. Visst har jag hört talas om dyra premier. Men... jag skulle vilja se det svart på vitt att det verkligen är så dyrt.
Tydligen är det skit samma om man har en lite CB250 eller Hayabusa. Samma avgift.
Är det rimligt?
Helår betalar jag 1700kr för trafikförsäkring.

Jag tycker också att man borde granska det här.

Visst. Det är bra att det finns, men det måste finnas lite rim och reson i sättet att ta betalt.

Mats
 

Pitbuell

+ 2 deciliter
Gick med
31 Jan 2007
Ort
Nyköping
Hoj
XB12S
En kompis som fick en liten räkning från TFF för länge se'n beslutade sig för att jävlas tillbaka. Han betalade räkningen, fast bara med en krona. Då ser TFF att det diffar i deras rullor och skickar en ny räkning på resterande summa (gissar att det tog uppåt en vecka). Polaren betalar återigen en krona, o.s.v. o.s.v. Kanske inte det mognaste man kan göra, men han kände någon form av tillfredsställelse över att deras kostnader för att skicka ut räkningen vida översteg en krona.

Hur det hela slutade vet jag inte, men jag tycker det är lite kul. Gissar att man inte kan hålla på så här hur länge som helst. Tilläggas bör att det här var för typ 15 år se'n, och gällde en bilförsäkring, så räkningen var inte så jävlig som de i denna tråd.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jag kan förstå att dom behöver få in pengar, eftersom dom står för ersättning vid smitningsolyckor, när folk kör oförsäkrade fordon och orsakar olyckor mm. Men det måste ju finnas någon reson! Det borde ju vara den dyraste försäkringen på liknande mc som någon har tecknat!
 

Dreggel

Alltid politiskt inkorrekt
Gick med
9 Jun 2007
Ort
Bromma
Hoj
Suzuki GSXR750 1993/95, Suzuki GSXR1000 K6
Personligen pyntade jag in 8000:- till farbror TFF häromdagen. Det gällde ungefär en månads miss. Det man blir mest irriterad på är att försäkringen jag hade innan hade fri av och påställning, och hojen stod vinterförvarad under den aktuella tiden. Helt sjukt.
 

Piddipp

Ny medlem
Gick med
18 Jul 2005
Ort
Borås!
Hoj
Susuki LTZ 400, fyrhjuling
jag har också råkat ut för det.

missat betala påminnelse eller om den inte kommit fram.
hursom så var detta strax innan jul så hela julhelgen mellandagarna och nyårshelgen gick innan det dök upp räkning från TFF då kan ni ju tänka er ungefär vad den slutade på.

jupp drygt 5000:- för 15 dagar tror jag det var.
detta på en XR650 som är BILLIG att försäkra.

det gäller att inte komma i kläm under långhelgerna... för TFF dom jobbar minsann inte under julhelgen.

det löste sig tillslut efter kontakt med en hjälpsam hjälte på försäkringsbolaget. TACK!!!

//Droopfy
 

Sören

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Trollhättan
Hoj
Honda CB 750 -74, Honda CB 1100 F -83 med flera
Har själv åkt på stora räkningar några gånger men känner att det bara är att gilla läget. TFF fyller ju faktiskt ändå en funktion.
 

RSV_Ante

Fort är kul...
Gick med
3 Sep 2003
Ort
Sävsjö
Hoj
Varadero -99, Tengai -91, Pegaso -05
autogiro är bra..... försäkrar folk inte hojen före den ställs på?
 

Dreggel

Alltid politiskt inkorrekt
Gick med
9 Jun 2007
Ort
Bromma
Hoj
Suzuki GSXR750 1993/95, Suzuki GSXR1000 K6
Har själv åkt på stora räkningar några gånger men känner att det bara är att gilla läget. TFF fyller ju faktiskt ändå en funktion.

Jo det känns ju fint att veta att om Pundar-Berra snor en R1:a och bränner in i en gammal Opel så är det jag som betalar Opeln istället för han, för han hade ju ingen försäkring. Luktar sned Socialdemokrati här. :mad:
 

enhjuling

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Linköping
Hoj
R1200GS
Slår det er inte att TFF faktiskt inte gör nåt fel?
Om hojen är påställd måste man ha trafikförsäkring.
Svinig avgift, ja det håller jag med om.

Jo det känns ju fint att veta att om Pundar-Berra snor en R1:a och bränner in i en gammal Opel så är det jag som betalar Opeln istället för han, för han hade ju ingen försäkring. Luktar sned Socialdemokrati här. :mad:

Om Pundar-Berra kör på dig så kanske du tycker det är ok att få lite ersättning från TFF? I alla fall bättre än att ha ett krav på Pundar-Berra som han aldrig kommer att betala.
 
Last edited:

Manne

Nu ligger IQ och vikt på samma nivå.....
Gick med
30 Aug 2003
Ort
Stränkan
Hoj
Gammal och slö
Jo det känns ju fint att veta att om Pundar-Berra snor en R1:a och bränner in i en gammal Opel så är det jag som betalar Opeln istället för han, för han hade ju ingen försäkring. Luktar sned Socialdemokrati här. :mad:

suck.....du tror inte att TFF ställer krav på pundar-berra i sin tur?
 

Dreggel

Alltid politiskt inkorrekt
Gick med
9 Jun 2007
Ort
Bromma
Hoj
Suzuki GSXR750 1993/95, Suzuki GSXR1000 K6
suck.....du tror inte att TFF ställer krav på pundar-berra i sin tur?

Suck...exakt vad har det med att jag ska betala astronomiska summor till TFF att göra? Om nu TFF ställde krav på Pundar-Berra så skulle de ju inte behöva mina pengar?

Om Pundar-Berra kör på dig så kanske du tycker det är ok att få lite ersättning från TFF? I alla fall bättre än att ha ett krav på Pundar-Berra som han aldrig kommer att betala.

Om Pundar-Bera körde på mig så skulle jag vara jättenöjd med att MITT försäkringsbolag gav mig en slant och att de krävde ut det av Pundar-Berra istället.

EDIT: Jag har inget emot TFF som funktion, men de bedriver ocker som det är nu.
 
Last edited:

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Företaget jag jobbar åt utför bla reparationer åt framförallt privatpersoner som fått egendom skadad av okänd ( oftast ) bil-drulle. Detta är dock typ 1% av vår omsättning.

Jag skriver dessa offerter, som sen blir ordrar, ibland saltar jag satan men de har aldrig någonsin reagerat..

Snart ska jag fan blåsa dem ordentligt, för jag blir allvarligt förbannad på detta "företag" som helt o hållet saknar källgranskning och sunt förnuft när det gäller att reglera skador.

De betalar allt men beter sig ändå lika klantigt varje gång man har med dem att göra. En halvstatlig gammal DDR rest som lever kvar eftersom ingen granskar dem.

..Fast starta debatt kan ngn annan göra, jag ska bara blåsa:tummenupp
 

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
..Fast starta debatt kan ngn annan göra, jag ska bara blåsa:tummenupp

Men är det någon som har fått en prisuppgift på 75000:- för en trafikförsäkring? Det är ju det som avgiften grundar sig på.

Återigen, jag tycker att det är vettigt att föreningen finns, lika så kronofogden. Men Fogden har nog rimligare prissättning.

Tur det inte var en Taxi, för dom kostar över 500 spänn om dagen att inte försäkra.

Mats
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Men är det någon som har fått en prisuppgift på 75000:- för en trafikförsäkring? Det är ju det som avgiften grundar sig på.

Mats


Skramla fram en nittonåring och reg på en retta och en adress i Johanneshov eller Valhallavägen så får du mer än så:huvet

Finns många exempel här på sporthoj genom åren på premier i den klassen. Fast ingen som verkligen tecknat den, får man anta.

Det är ju bara FB sätt att säga, " vill vill inte ha dig som kund, vi avskyr dig o din hoj"

Vilket är olagligt att säga om man är ett FB.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top