Den gudförbannade trafikförsäkringsföreningen! Något för SMC?

team toker

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Aug 2007
Ort
på landet långt i söder
Hoj
alldeles för många
AKTA er vid ägarbyte o avställning då upstår ett glap i vägverkets hantering så ni blir utan försäkring några dagar detta har jag själv åkt på, ringde tff o påpekade att det står där inget om någon stans "det skitar jag i sa dom" fast med lite finare ord, bara att betala
 

T509

Spondon rider!!!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Malmo
Hoj
Spondonbygge, vikt: 168kg tankad o klar! GSXR 750 -03
Är det bara jag som tycker att detta är konstigt?!?!?!?

Jag ringer aldrig till försäkringsbolaget när jag ställer av fordon, det sker automatiskt när dom får besked, inget kan gå fel. Samma sak händer när man ställer på fordonet (så klart om man har ägt fordonet tidigare och haft den försäkrat) så går försäkringen igång.

När det gäller köp av avställt fordon så kan man försäkra den i vilket bolag som helst om man skulle köpa den på en lördag eller söndag, premien kvittar. I efterhnad på måndag så kan man ringa i lugn o ro och leta efter den bästa försäkringen, hittar man bättre så är det bara att annulera den som man täcknade tillfälligt, man har 14 dagar på sig att göra det!

Ja jag har åkt på avgift tidigare men jag har lärt mig något av det!!! Det är ju det som är meningen!!!
 

orrevs

Ny medlem
Gick med
15 Jun 2007
Ort
Eskilstuna
Hoj
ZX10r -06 | KTM 640 lc4 -05 | YZ 250cc -01
Även jag har trillat dit på detta när jag köpte min första hoj för typ 8år sedan. Köpte hojen av en kille på helgen och vi skrev in det datumet för ägarbytet.
När jag senare på samma kväll försökte att ställa av den gick det inte pga att han tidigare samma vecka hade betalt in skatten och därmed ett nytt kontrollmärke var utskrivet så fungerade inte skrapkoden.
Det gick ett par dar innan jag fick kontrollmärket som killen skickade med posten. Fick en räkning på ett par tusen från TFF. Jag ringde till dom och förklarade läget men det var bara att skylla sig själv sa hon och menade på att jag skulle tecknat en tillfällig försäkring, för det finns försäkringsbolag som har helgöppet.:huvet
När ja sa att det var mitt i vintern och det fans inte en chans att jag hade brukat hojen under tiden så fick jag till svar att det visst fanns dom som körde på vintern.. öh
Jag svor jäv... när jag betalade den räkningen:mad:
Ocker var ordet.

Råkade själv ut för detta... köpte hojjen men hade ingen skrapkod.
Jag försäkra hojjen på vägen hem i bilen när jag hade köpt den, sen skicka ja in papprerna o skulle ställa av den ( hade ingen kod) TYdligen måste man skriva att man inte har en kod o skrapa? För den vart aldrig avställd. Men mitt försäkrings bolag hade reggat den som avställd 1månad senare dimper de ner ett brev från TFF. Ringer mitt f-bolag och dom säger att dom har den som avställd men jag säger att tydligen är den påställd vilket dom tyckte var konstigt för dom får uppgifterna från vägverket.

Hur som helst sluta de med att ja fick betala in en månads premie på 2600kr
billigare än dom 3700 ja hade åkt på annars ;/

Man har inte mycket att sätta imot f-bolag eller TFF banditer hela bunten.
 
Gick med
17 Dec 2007
Ort
I ett radhus
Hoj
Åranscht kräpp 625-06
Intressant. Dom två bilägarna hade uppenbart gjort fel (glömt/struntat i försäkringen) men motorcykelkillen var lite värre. Och intressant att killen påstod att dom skickar påminnelse andra dan när den kom fram efter tre veckor (om det inte var första brevet från TFF som han trodde kom från försäkringsbolaget :va )

(för er som inte orkar se: Han ställer av mc brevledes och brevet verkar försvinna på post eller vägverk, får påminnelse från försäkringsbolag som han skiter i, den är ju avställd, och sedan dimper brev från tff ner efter tre veckor).

Det man lär sig av hans och andras öde är:

*) får man påminnelse från försäkringsbolag bör man inte bara slänga utan ring dom och kolla om hoj verkligen är avställd
*) än bättre: ställ på/av via internet eller telefontjänst(? tror den finns, har inte testat själv)
*) ställ inte av på lapp om ägarbyte, be istället säljare ställa av via internet/telefon innan försäljning. alternativ: sätt bytesdatum några dar i framtid. Kräver att säljare litar på köpare (riskerar att få betala t.ex. p-böter)

Dom flesta fall när folk får brev från TFF har dom slarvat på ett eller annat sätt, må vara att avgiften ofta blir orimligt hög. Det som gör mig riktigt förbannad är att man har möjlighet att ställa av fordon på ägarbyteslapp när det automatiskt verkar innebära försening och avgift trots korrekt ifylld lapp.

Själv har jag ännu klarat mig ifrån avgiften (peppar, peppar...)

Extra intressant var när han vägrade svara på Sverkers fråga om han tyckte att det var en rimlig avgift som snubben med motorcykeln fick betala, (som motsvarade ett par årsavgifter.) "Det regleras via lag." Ingen skullle tydligen kunna tjäna på att inte trafikförsäkra sitt fordon.
Det som behövs är en lagändring för att minska TFF's överpriser.:mad:
 

Buullen

Ny medlem
Gick med
16 May 2008
Ort
Gävle
Hoj
På gång
Jag har också råkat ut för dessa nissar! Drygt 900 kr. 143 kr om dagen, om jag inte minns fel. 143*31=4433, 4433*12=53196 om året!

Blev så förbannad så jag skickade ett hatbrev till dem och förklarade att det var helt orimligt att betala det, pga ett missförstånd.

Rimligt vore om de tog ut dubbelt vad försäkringen kostade eller något om dagen. Resten kan ju finansieras gemensamt av alla skattebetalare till de människor som råkar ut för oförsäkrade idioter. Att enskilda individer, pga ovetande ska drabbas så hårt tycker jag är helt fel.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top