Jag är övertygad om att du inte kan jämföra med reklamvärlden i detta fallet.
Min tjej vill se filmen "bara" för att Depp är med i filmen då hon brukar gilla hans filmer och jag är fortfarande övertygad om att så är fallet med resterande 95% av världens befolkning.
Och många filme rhar ju fallit platt tack vare usla okända skådisar, likväl som det har förekommit filmer som har blivit bra just tack vare okända skådisar...
Du har fel
du har knappast kommit med argumentation som påvisar att jag har fel; det funkar definitivt som i reklamvärlden.
det är regissörens jobb och ansvar, att visualisera ett manus utifrån just hans idéer, tankar och magkänsla, på det bästa sättet han kan. precis som en kapten på ett fartyg är chef för hela fartyget och bestämmer exakt allt på fartyget. i 9 av 10 fall, är det dock studiobossarna som kräver x antal filmstjärnor i bärande roller och inte regissören. dessutom finns det i det skrivna kontraktet mellan studion & regissören alltför ofta, att regissören
inte har full konstnärlig frihet (eller ingen alls eftersom det är vanligt med beställningsjobb) till 'sin egen film' (såna regisörer har bara ett fåtal på denna planet, tex james cameron, ridley scott och ett fåtal till) bossarna står för pengarna och vill ha 'säkra pengar' tillbaka, dvs en mer eller mindre garanterad vinst. i sin enfald tycker och tror de att med en filmstjärna eller två, så blir det så. och visst, ibland drar filmstjärnor publik.
men i syvende och sist, så är ett bra manus avgörande, likväl som att en bra idé i en reklamfilm, gillas av allmänheten.
jag föreslår å det grövsta, att du ägnar dig åt att fira jul och äta dig mätt på äcklig julmat, eller så får du komma på mina föreläsningar där jag bla gör jämförelser mellan reklam-och filmvärlden.
period. (det engelska ordet/uttrycket)