kanske han också är blind
visuellt lever scenerna på planeten Pandora upp till de skyhöga förväntningarna. Det är garanterat något vi aldrig sett förut – med eller utan 3D-glasögon.
vi får se (ha!)
Jävlar vad det gnälls om datoranimationerna. Anledningen till att man ser att det är datoranimerat är ju ändå mest för att det är helt overkliga grejer. Den ser ju ut att vara skitsnyggt gjord.
största anledningen till 'gnällandet' är nog mest som en motreaktion till alla de som sett bitar ur filmen och tycker att det är det 'finaste, bästa etc etc' som gjorts i animationsväg.
vad gäller 'syns att det är animerat för att det är overkliga grejjer' är bara en dålig ursäkt. den alien som ligger på en brits av nåt slag, är väldigt uppenbart animerad.
som kreatör på reklambyrå, har jag sett en hel del animationer som är bättre än de i avatar, som dessutom utspelas i 'overklig miljö'. just neill blomkamp (reklamfilmsregissör och den som också gjort d-9) har gjort en hel del, där det ibland är svårt att säga om det är animation eller ej, oavsett miljö.
det enda jag kan ge efter för, är isåfall att denna film ska ses med 3-d brillor för bästa visuella upplevelsen. det kan jag inte argumentera emot.
sen är det viktigt att komma ihåg att filmen avatar, är james camerons och hans vision, framförallt hur den visuella idén ska åskådliggöras. det kanske finns en poäng med att det syns att det är animerat.
Last edited: