Den klassiska olyckan

TheBarone

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Buell M2 Cyclone -99
Halloj grabbar/tjejer! Tänkte skriva av mig tidigare men då jag varit gipsad och rullstolsbunden fram tills nu så har det inte blivit av.

Råkade ut för den klassiska olyckan den 21/6. Körde in i framförvarande vänstersvängande bil.

Jag har inte sett att bilen blinkat utan antog att han skulle göra en omkörning av bussen som låg framför honom, då han gick ut i mitten av vägen utan att sakta ner. Jag tänkte följa efter och går därför ut på "fel" sida av vägen och upptäcker för sent att bilen ska svänga. Vägen han skulle svänga in på är ej skyltad utan en liten grusväg.

Nu till det jävliga. Polisen vill fälla mig för vårdslöshet i trafik och försäkringsbolaget vill att bilisten och jag ska dela på kostnaderna.

Har överklagat till försäkringsbolaget och väntar på tid till förhör hos polisen.

Vad tycker ni om det hela? Vem är skyldig.
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Spontant måste jag nog säga att det låter som ditt fel, men då är jag inte 100 på vad aom gäller för förvänstersvängande fordon. Är man skyldig att kolla att man inte håller på att bli omkörd innan man svänger?
 

offeranod

Hellre ungefär rätt än precis fel
Gick med
28 Dec 2003
Ort
Dalarna
Hoj
BMW R1250GS -22
Jag råkade ut för samma scenario 1985 då jag smashade min 125'a i en bil i tätbebyggd område.Försäkringsbolaget ville ha delat ansvar för olyckan i mitt fall också, men egentligen så ska det väl vara den i det här fallet den vänstersvängande bilistens skyldighet att lämna företräde oavsett om fordon kommer framifrån eller bakifrån.
Utifrån det så undrar man vilka kriterier som avgör skuldfrågan hos försäkringsbolagen?

Att polisen vill sätta åt dig, kan det vara pga personskadan??
 

Emmi

Fortfarande orange bleeder...!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
Säger bilisten att han har blinkat eller? Det har man ju skyldighet att göra, annars kan du ju inte veta att han skulle svänga? Jag förstår inte hur det kan va ditt fel?
 

NoLimit

Följ mig och bli tvåa
Gick med
19 Jan 2005
Ort
Mitt i Småland (Rydaholm)
Hoj
Suzuki 1127 R
TheBarone skrev:
Vad tycker ni om det hela? Vem är skyldig.

En intressant grej är kanske om du körde in i sidan av bilen eller om du körde på rakt bakifrån. Att göra det sistnämnda är någonting man närapå alltid åker dit på, eftersom man alltid ska hålla tillräckligt avstånd, även om det andra kanske inte är bättre i denna situation(?)

Som vänstersvängande fordon har man dock ett uttökat ansvar, än om fordonet exempelvis skulle svängt höger. Exempelvis så ska ju fordonet först och främst "tömma" vägen bakom sig. Detta gör att omständigheterna kring det hela antagligen kan påverka huruvida din roll i det hela kan ses som vårdslöshet eller ej. Fanns det fler bilar/motorcyklar som låg bakom fordonet? Kan även spela roll hur eventuella vittnen upplevde situationen, om det nu går att bevisa huruvida bilisten blinkade eller inte, etc.
 

TomTroll

Hojlös
Gick med
31 Mar 2004
Ort
Trollhättan
Hoj
Kawazaki ZZR600-94 + några ännu äldre
Känns väl som lite delat ansvar, men jag tycker du skall stå på dig.

Praxis verkar ju vara att man alltid skall hålla tillräckligt avstånd för att kunna stanna för framförvarande bil. Dock faller ett tungt ansvar på bilföraren under en vänstersväng då det är en planerad handling där denna måste se upp. Rekommenderas ju att man går in till vägrenen och släpper förbi bakomvarande i god tid innan vänstersväng och därefter svänger.

Så alltså. Stå på dig och samla på dig exempel på tidigare domar där vänstersvängande ansetts vållande. Att försäkringsbolaget vill få det som delat ansvar är väl en sak som bara handlar om pengar, men att bli anklagad och dömd för vårdslöshet anser jag vara tråkigare. Gott att du klarade dig. Hoppas du blir helt återställd :)
 

TheBarone

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Buell M2 Cyclone -99
Kanske pga. skadan. Bilisten har sagt till mig att han blinkade men det är inget som jag upptäckt. Vittnen till olyckan säger att de trodde han skulle göra en omkörning.

Ska väl tilläggas at det var på 90 väg och ej tätbebyggd område. Jag klippte han i sidan och flög över motorhuven.

Mina jobbarkompisar låg i en bil i närheten och såg mig flyga. De har dock knapphändiga uppgifter angående blinkers.

Skönt är iaf att jag äntligen kan gå om än haltandes. Foten krossades och jag slet av min bicepsmuskel på höger arm.

Men som ni säger. Jag ska samla på mig information om tidigare fall och domar och sen köra på. Vill ju helst inte bli dömd av polisen. Skulle även vilja få ut allt av fösäkringsbolaget.
 

cleaner

. treat as you want to be treated .
Gick med
29 Jul 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Daytona 675, -07
TomTroll skrev:
Känns väl som lite delat ansvar, men jag tycker du skall stå på dig.

Praxis verkar ju vara att man alltid skall hålla tillräckligt avstånd för att kunna stanna för framförvarande bil. Dock faller ett tungt ansvar på bilföraren under en vänstersväng då det är en planerad handling där denna måste se upp. Rekommenderas ju att man går in till vägrenen och släpper förbi bakomvarande i god tid innan vänstersväng och därefter svänger.

Så alltså. Stå på dig och samla på dig exempel på tidigare domar där vänstersvängande ansetts vållande. Att försäkringsbolaget vill få det som delat ansvar är väl en sak som bara handlar om pengar, men att bli anklagad och dömd för vårdslöshet anser jag vara tråkigare. Gott att du klarade dig. Hoppas du blir helt återställd :)

Trafikförordningen:
26 § En förare får svänga i en vägkorsning endast om det kan ske utan fara eller onödigt hinder för andra som färdas i samma riktning. Särskild uppmärksamhet skall riktas på den bakomvarande trafiken.


Undrar om f-bolaget och polisen kanske skulle ta och läsa lagtexten igen?

Känns som att det var både fara och onödigt hinder, som vanligt vill
f-b försöka få det till delat ansvar.
 

UltraMarine

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm/Vasastan
Hoj
Inga märkvärdiga saker
cleaner skrev:
Trafikförordningen:

Undrar om f-bolaget och polisen kanske skulle ta och läsa lagtexten igen?

Känns som att det var både fara och onödigt hinder, som vanligt vill
f-b försöka få det till delat ansvar.

Delat ansvar är väl något försäkringsbolaget tjänar på då BÅDA får premiehöjning efteråt - annars bara den ena :3freak

Polisen skriver bara en rapport - troligtvis kommer åklagaren titta på det och köra det vanliga "brott kan ej styrkas"...
 

Ugluk

Spritmoralens okrönte Pochahontas
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vimmerby
Hoj
Kawa GPZ900T
Aj fan! Så det är därför man inte sett till dig på torsdagkvällarna på ett tag då.. Hoppas allt löser sig till det bästa.
 

Micke N

SDK #2173
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Täby
Hoj
Ducati 998
cleaner skrev:
Trafikförordningen:
26 § En förare får svänga i en vägkorsning endast om det kan ske utan fara eller onödigt hinder för andra som färdas i samma riktning. Särskild uppmärksamhet skall riktas på den bakomvarande trafiken.


Undrar om f-bolaget och polisen kanske skulle ta och läsa lagtexten igen?

Känns som att det var både fara och onödigt hinder, som vanligt vill
f-b försöka få det till delat ansvar.
Eftersom du inte läst hela texten så lägger jag ut en annan viktig del här:

32 § En förare får köra om endast om det kan ske utan fara.
Omkörning får inte ske om föraren av bakomvarande fordon har påbörjat en omkörning.
Omkörning får inte ske till vänster om föraren av framförvarande fordon givit tecken som visar att han eller hon har för avsikt att köra om ett annat fordon eller av andra skäl föra sitt fordon åt vänster.

Det är väl detta som gör att det oftast blir delat ansvar.
 

katanamannen

Ny medlem
Gick med
15 Sep 2004
Ort
Snart V-ås
Hoj
TL1000S
Trist med olyckan.
Vart tog ditt förnuft vägen.
Klart att båda har delat ansvar MEN ÄNDÅ! Du åker mer oskyddat än bilisten och borde kanske tänka mer ...
Jag kör inte själv som världens bästa men det är ju du som kan ha marginalerna på din sida?
 

Stortryne

Ful gubbe.
Gick med
11 Jul 2005
Ort
I västkustens största stad: Jätteborg :)
Hoj
Ducati 916 - Dunderklumpen. Ducati Multistrada - Ior
TheBarone skrev:
Halloj grabbar/tjejer! Tänkte skriva av mig tidigare men då jag varit gipsad och rullstolsbunden fram tills nu så har det inte blivit av.

Råkade ut för den klassiska olyckan den 21/6. Körde in i framförvarande vänstersvängande bil.

Jag har inte sett att bilen blinkat utan antog att han skulle göra en omkörning av bussen som låg framför honom, då han gick ut i mitten av vägen utan att sakta ner. Jag tänkte följa efter och går därför ut på "fel" sida av vägen och upptäcker för sent att bilen ska svänga. Vägen han skulle svänga in på är ej skyltad utan en liten grusväg.

Nu till det jävliga. Polisen vill fälla mig för vårdslöshet i trafik och försäkringsbolaget vill att bilisten och jag ska dela på kostnaderna.

Har överklagat till försäkringsbolaget och väntar på tid till förhör hos polisen.

Vad tycker ni om det hela? Vem är skyldig.

Det är väl alltid den som byter färdriktning som ska se till att han/hon har fri väg??
 

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
UrbanTiger skrev:
Grejen är nog att du ska påvisa att redan påbörjat din omkörning innan han fick för sig att förflytta sig ut mot vänster. I det läget spelar det ingen roll om han blinkat eller om du sett det. Han får inte svänga i alla fall. Din omkörning måste vara vattentät om det ska funka.

Kolla på Zana, han kvaddade bilen på grund av ett spån som fick för sig att vända helt plötsligt. Han klarade ansvaret trots att han kom bakifrån.
Det va inne i stan, det är skillnad. Jag antar att detta hände på 70+ sträcka?

Jag gjorde samma sak o lyckas blir helt fri från vållande. Den vägen som bilen skulle svänga in på, om man kommit därifrån... hade man då haft väjningsplikt mot den vägen du körde på?

/ Hannes
 

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna, Stockholm
Hoj
MTS1200s
http://www.folksam.se/skador/vallande/index_vallande.htm

Vänstersväng
ex7.gif

Vänstersvängen orsakar cirka 15 procent av alla trafikolyckor med bil.

Trafikregler
Förare får svänga i vägkorsning endast om det kan ske utan fara eller hinder för andra som färdas i samma riktning. Kontrollera alltid den bakomvarande trafiken innan svängen.

Praxis
Domstolarna lägger ett stort ansvar på svängande bilister och ju högre hastighet som tillåts, desto högre krav ställs på den svängandes försiktighet. Många gånger får den svängande ensam bära skulden.


Påkörning bakifrån
ex1.gif

B kör in i A bakifrån. Händelsen svarar för ungefär en fjärdedel av alla anmälda trafikolyckor med bil.

Trafikregler
Avståndet ska vara tillräckligt stort så att inte fara för påkörning uppstår om framförvarande fordon stannar eller sänker hastigheten.

Praxis
Föraren av det påkörande fordonet blir nästan alltid ensam ansvarig.
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
TheBarone skrev:
Halloj grabbar/tjejer! Tänkte skriva av mig tidigare men då jag varit gipsad och rullstolsbunden fram tills nu så har det inte blivit av.

Råkade ut för den klassiska olyckan den 21/6. Körde in i framförvarande vänstersvängande bil.

Jag har inte sett att bilen blinkat utan antog att han skulle göra en omkörning av bussen som låg framför honom, då han gick ut i mitten av vägen utan att sakta ner. Jag tänkte följa efter och går därför ut på "fel" sida av vägen och upptäcker för sent att bilen ska svänga. Vägen han skulle svänga in på är ej skyltad utan en liten grusväg.

Nu till det jävliga. Polisen vill fälla mig för vårdslöshet i trafik och försäkringsbolaget vill att bilisten och jag ska dela på kostnaderna.

Har överklagat till försäkringsbolaget och väntar på tid till förhör hos polisen.

Vad tycker ni om det hela? Vem är skyldig.

Först och främst: skönt att det ändå gick så pass bra som det gjorde och att du är på benen igen :tummenupp

Vad gäller olyckan så får du nog var inställd på att ta på dig vållandet. Att du inte såg blinkersen betyder ju inte att han inte blinkade....under alla händelser blir det svårt för dig att bevisa att han inte signalerade tillräckligt, det kommer sannolikt bli ord mot ord. Och i botten ligger det faktum att DU körde på HONOM. Hade du hållit tillräckligt avstånd (vilket du ska göra) så hade det kanske aldrig hänt. Jag tror det kommer att slå ned på din bristande uppmärksamhet tyvärr.
 

Teinvall

Medlem
Gick med
28 Jan 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati Monster 800Sie
Var de huvudled? På huvudled har den vänstersvängande bilen skyldighet att lämna bakomvarande trafik företräde. Är de inte huvudled så ska den omkörande lämna företräde.
 

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
Teinvall skrev:
Var de huvudled? På huvudled har den vänstersvängande bilen skyldighet att lämna bakomvarande trafik företräde. Är de inte huvudled så ska den omkörande lämna företräde.
Det va det jag syftade på i mitt inlägg. Kör man på huvudled så får man köra om i en korsning, annars inte. Är det en vanlig korsning är du helt rökt, där får du verkligen inte köra om.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top