Den mest menlösa musikstilen?

• Thread starter Merovingian
  • Start date

Merovingian

Guest
Det dyker allt som oftast upp en massa konstiga remixer av kända låtar när man browsar Spotify. Det må vara techno-remix eller supermegadance, det kvittar i sammanhanget. Klart sämre än originallåten är de ju alltid, hur som helst.

Vilket får mig att tänka på:

Vilken musikstil tycker du är absolut mest menlös och minst tillförande?

Frågar man mig så svarar jag nog reggaeton utan att blinka.
Det finns givetvis en massa, massa menlös elektronisk musik av dunkadunka-karaktär, men där har vi i alla fall en mängd dunk att välja mellan.
Reggaeton är som Loka's smaksatta vatten. Det skiljer lite från fall till fall, men det är knappt så du känner skillnaden ändå.

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
Dansband *hurklar*

Generellt så låter varenda låt likadant, texterna är identiska, bara olika tjejnamn dom rimmar på. Framförallt så är det någon överlycklig lycklighets-bubbla dom simulerar som är långt ifrån verkligheten. Får känslan av att dom kompisars föräldrar som standigt har Dansbands-hits skivor i cd-spelaren i köket och i bilen lever i en låtsasvärld av superlycka, sen lite då och då kommer en liten gnytta verklighet in i deras värld (deras unges hamster dör) och då brister allt för dom, tills dom sitter där och röker några gula blend vid spisen och har dragit igång senaste Thor Leifs-albumet igen - då kommer den påhittade lyckan tillbaka...

Nej då, jag har inga fördomar.... :hihi

Pucken

Arbete ger frihet !
Gick med
7 Feb 2006
Hoj
Suzuki gsxr 750 -09 Honda Goldwing -77 , Ducati 999 Puccelione,Apillia Bastardo Tricolore,BMW s1000 rr -11, Sixten Cykel - 62

Halogen

Apajävel!
Gick med
7 May 2005
Hoj
En ensam 1L pastaräser + 5,7L gjutjärn
Det mesta som massproduceras tillför ju inte ett skvatt egentligen. En idolvinnares album som två veckor efter finalen ligger rykande färskt i diskarna som exempel. Vad exakt är den musikaliska behållningen i ett sånt verk vars enda krav är att det ska vara klart inom deadline?

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Schlager. Vad är det bra för?

Dansband kan jag inte påstå vara bra (alls), men jag kan ändå se dess syfte (dans/bugg för landsortsmänniskor?) Men vad är schlager? Någon form av stadsvariant man slängt lite "tyngre" basgångar till?

(För att folk verkligen ska förstå är den schlager jag tänker på av typen Markoolio - Värsta Schlagern, även om jag gärna slänger med både Lordi och annan "crazy" schlager).

Dö Schlager!

Yabba

Den som lever får se!
Gick med
8 Mar 2005
Hoj
KTM 1290 SAR -17, SÅLD KTM 990 Adventure -07, SÅLDSuzuki GSXR750 -90, SÅLDSuzuki GSXR750 -91, SÅLDSuzuki GSXR1000 K3.
Exprimentel trumpetjazz kan jag klara mig bra utan :gnissla

Eniac

Hojåkare i exil
Gick med
13 Sep 2006
Hoj
ja det vore najs... :(
Hip-hopp, R 'n' B... när jag blir diktator över världen kommer alla som producerar sådan musik att deporteras till grönland där de kan pyssla med det utan att störa resten av världen.

Swish

Djävulens avkomma
Gick med
4 Apr 2005
Hoj
Lilla Grön -zx6r
Alla dunka-dunka som redan nämnts.

Och helt klart R'n'B. All massproducerad musik av det slaget går ut på att killen som framför låten ska se tuff ut/tjejen som framför låten ska se sexig ut. Texterna är alltid fullkomligt meningslösa, och ofta utfyllda med en massa "ooooh.... aaah..." för att de inte kommit på något vettigt att skriva där.

Rihanna - Unfaithful är ett praktexempel!

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Hoj
gdfs
Dansband *hurklar*

Generellt så låter varenda låt likadant, texterna är identiska, bara olika tjejnamn dom rimmar på. Framförallt så är det någon överlycklig lycklighets-bubbla dom simulerar som är långt ifrån verkligheten. Får känslan av att dom kompisars föräldrar som standigt har Dansbands-hits skivor i cd-spelaren i köket och i bilen lever i en låtsasvärld av superlycka, sen lite då och då kommer en liten gnytta verklighet in i deras värld (deras unges hamster dör) och då brister allt för dom, tills dom sitter där och röker några gula blend vid spisen och har dragit igång senaste Thor Leifs-albumet igen - då kommer den påhittade lyckan tillbaka...

Beror ju på hur man ser det också.

[YOUTUBE-ID]4_lfqKbOvTk[/YOUTUBE-ID]

Dire straits är ju riktigt bra och ingen kan komma och säga att dom inte spelar dansband.

Jag måste nog hålla med trådskaparen. Finns ingen musikstil som jag tycker tillför lika lite och jag tror verkligen att tiden kommer bevisa att jag har rätt. Jag tror ingenting kommer komma ur raggaeton och jag tror inte att någon kommer minnas några artister.

Halogen

Apajävel!
Gick med
7 May 2005
Hoj
Jag har en till. Rockabilly. ALLA som lyssnar på rockabilly är wt. :3freak

Hip-hopp, R 'n' B... när jag blir diktator över världen kommer alla som producerar sådan musik att deporteras till grönland där de kan pyssla med det utan att störa resten av världen.

Näe, det där håller jag inte med om. Även om hiphop inte är just din favoritmusik kan man ju inte blunda för hiphopens roll som samhällskritiker.

Last edited:

Eniac

Hojåkare i exil
Gick med
13 Sep 2006
Hoj
ja det vore najs... :(
Näe, det där håller jag inte med om. Även om hiphop inte är just din favoritmusik kan man ju inte blunda för hiphopens roll som samhällskritiker.
Jag missade nog den delen i tråden där det stod att det inte var ens egen personliga åsikt. :D

Samhällskritiker, nja, mjo kanske, men det verkar som att denna sort av musik mest består av 'Fuck yeah, kill you niggaz*. Jag kan inte tolka ut vart sammhälskritiken i det ligger.
Och den såkallade svenska hiphopen som skall kritisera verkar mest handla om Ken Ring som gråter lite i AB för att han fick en hurring av polisen när han tjafsade med dem på fyllan för att dagen efter gå ut med hur ball och tuff han är när han fuskar med bidrag.

Mina två cent... Får stå för mig.

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Hoj
gdfs
Det finns mycket bra hiphop ifall man tar sig tid att lyssna. Så är det med de flesta musikstilar.
Nu tänkte jag iofs mest på nutida rockabilly.
Finns det nutida rockabilly? Har nog nästan aldrig hört någon (smutsiga raggarband som spelar covers på pizzerian räknas inte). Och om det ändå finns och suger så tycker jag ändå man bör se till genren som sig och då spelar det ingen roll om det suger nu för tiden.

Last edited:

Zadre

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2009
Hoj
Veiron: Yamaha XV535, -00. Greger: Honda NX 650, -95 (Såld).
Dansband *hurklar*

:rofl
Håller med. Dansband är så himla glättigt, och tralligt, och "livet-är-helt-underbart-i-vår-villa-med-volvon-vovven-och-våra-2.5-barn". Det riktigt kryper i skinnet på mej när jag hör dansbandsmusik. :gnissla

Halogen

Apajävel!
Gick med
7 May 2005
Hoj
Finns det nutida rockabilly? Har nog nästan aldrig hört någon (smutsiga raggarband som spelar covers på pizzerian räknas inte). Och om det ändå finns och suger så tycker jag ändå man bör se till genren som sig och då spelar det ingen roll om det suger nu för tiden.

Det finns. Mycket raggarband givetvis men alla är inte Eddie Meduza-kloner. Sen kan man diskutera huruvida gamla meriter ska räknas idag. Jag menar R'n'B har redan dömts ut trots att den ursprungliga rythm and bluesen är grunden för i princip all rock som finns, med artister som Ray Charles, BB King, Muddy Waters mfl.

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Hoj
gdfs
Det finns. Mycket raggarband givetvis men alla är inte Eddie Meduza-kloner. Sen kan man diskutera huruvida gamla meriter ska räknas idag. Jag menar R'n'B har redan dömts ut trots att den ursprungliga rythm and bluesen är grunden för i princip all rock som finns, med artister som Ray Charles, BB King, Muddy Waters mfl.

Där vill jag däremot kontra med att säga att dagens rnb är en helt annan musikstil som bara stulit namnet. :mattias

Nyheter
Bike på CFMOTO världslansering!

675SR-R Bike är på plats...

Nya Ducati XDiavel V4: Sporttouring på italienska

Ny design, ny motor och bät...

MP-Mässan lockade 55.000 besökare!

Hela 55.000 besökte finska ...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Jacob Sjöman Under...

Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...

Försäljningsrekord för BMW Motorrad