Den omöjliga skruven

JT82

Ny medlem
Gick med
30 Apr 2006
Ort
Östersund
Hoj
Z-1000
Har precis fått hem minispeglar till min Z-1000.
Problemet är att skruvarna som sitter längst ut på styret är helt totalt omöjliga att få upp. Har nästan vridit sönder ena skruvskallen.

Testade även med en slagskruvmejsel men skruven rör sig inte ens.

Är enda utvägen att svesta fast en mutter å dra upp skiten med en fast nyckel? Jag ska iväg på mc-semester idag å vill ha mina snygga speglar :(
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
JT82 skrev:
2339029 ... Testade även med en slagskruvmejsel men skruven rör sig inte ens.

Är enda utvägen att svesta fast en mutter å dra upp skiten med en fast nyckel? Jag ska iväg på mc-semester idag å vill ha mina snygga speglar :(
Jag vet inte exakt hur det ser ut men slagskruvmejsel brukar ofta ge resultat. Kan det vara så att det svarar dåligt? I såna fall brukar slagskruvmejseln oftast bara resultera i sönderdragna skruvskallar. Kan man iofs åstadkomma utan slagskruvmejsel också. :)

Hursomhelst låter det som att det är dags att ta fram MIG:en. Man kan iofs borra ut skruven men det är ofta rationellare att svetsa fast en mutter i skruvskallen. Dessutom gör värmen från svetsen att gängan (ibland) lossnar förvånansvärt lätt, den finessen får man inte då man borrar ut skruven.
Om du inte har MIG så kanske du ska åka på semester med de gamla speglarna?

Edit: En förutsättning för att svetsa fast en mutter är ju givetvis att det inte finns nåt i närheten som tar skada av värmen.
 

bissmark

Same Shit, different Day...
Gick med
9 Aug 2003
Ort
Tyvärr söder om Hallandsåsen
Hoj
Ärr6 räjjs, 2x minikina
JT82 skrev:
2339029 Har precis fått hem minispeglar till min Z-1000.
Problemet är att skruvarna som sitter längst ut på styret är helt totalt omöjliga att få upp. Har nästan vridit sönder ena skruvskallen.

Testade även med en slagskruvmejsel men skruven rör sig inte ens.

Är enda utvägen att svesta fast en mutter å dra upp skiten med en fast nyckel? Jag ska iväg på mc-semester idag å vill ha mina snygga speglar :(

Prova att skruva andra hållet, den kanske är vänstergängad??

Edit: Eller högergängad, vilket det nu ska vara...:va
 

JT82

Ny medlem
Gick med
30 Apr 2006
Ort
Östersund
Hoj
Z-1000
Det får bli dom nya speglarna nästa vecka. Skruven skall få smaka på polarens MIG sen ska jag kasta den i sjön. Hyfsat irritersamt, gått och väntat på speglarna i en vecka, sen får jag inte dit dom, buhu
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Finns i stort sett bara två ställen på en knarr där man kan hitta vänstergängat:
1. Roterande saker som så att säga roterar åt "fel håll".
2. Äldre Yama har vänstergäng på ena spegeln (måste ju vara den vänstra) så att den inte ska lossna av fartvinden. Ja, dom gick ju så hiskeligt fort i början av 80-talet.:D
Detta gällde alltså upprättstående backspeglar monterade direkt ner i handtagen på div köplåsa knarrar, typ Seca med fler. Det gäller inte kåpade Yammor (typ FZR med mer) och antagligen heller inte i detta fall (tror jag).

Men testa att ändå att dra höger, ibland kan det räcka för att få en skruv att lossna, sen drar man loss den åt vänster (om den nu inte är v-gängad förstås).
 

Mr Edholm

Putsbög och stolt...
Gick med
8 Oct 2004
Ort
Motala/Vadstena
Hoj
ein rejser mewtosewkel
Jag antar att det är styrändarna det talas om...

Dessa kryper det in regn och tvättvatten i lättare än man tror. Även kondens uppstår inne i styrets rör.

Inne i styret sitter i 9 fall av 10 en expanderplugg av gummi som ökar i diameter när man drar åt, tack vare att den kläms ihop av skruven, som har en mutter i andra änden inne i styret, och en bricka på vardera sida om gummipluggen.

Tack vare vatten och dylikt etsas skruven och muttern ihop, och eftersom det sitter ihop med en gummipropp som torkar och ligger i spänn mot styrets insida, så kan det helt plötsligt sitta bergfast.
Jag har blivit tvungen till att lösa ditt problem flertalet gånger i samband med reparationer och annat i jobbet, och går skruvskallen pajj brukar jag lösa det genom att borra bort skallen på skruven så att spänningen mot styränden släpper. Därefter dra bort styränden så att bara en pinne (skruv utan skalle) sitter kvar ut från styrets ände, därefter in med lite Siliconspray/Teflonspray/Startgas i styränden. Därefter fatta pinnen med en kraftigare tång, ryck och slit litegrann, så brukar mutter, brickor och gummiplugg hoppa ut. Skruven är ganska enkel att ersätta på närmaste järnaffär.
Det kan även fungera så enkelt att när man amputerat skruvskallen, så slår man till några gånger på resten av pinnen, så släpper spänningarna i gummit och man kan dra ut alltihop med fingrarna.
 

CPMS

Medlem med medel-lem
Gick med
23 Jan 2005
Ort
Långsele
Hoj
Kawasaki GPZ900R -88, KTM 950 SM -08
Slagskruvmejslar, några fungerar och många är bara skit.

Ta lös bitshållare från slagskruvmejsel, sätt den på en 1/2" muttermaskin (el eller tryckluft), ställ ner slaget/hastigheten på maskinen och kör, öka slaget om det behövs.

Brukar fungera mycket bättre än slagskruvmejslar.

Ingen ställbar luftmaskin? - stryp luften/trycket från kompressorn (vik slangen i värsta fall).

Det går ej att lossa bitshållaren? - köp den billigast slagskruvmejsen med 1/2" fäste och släng resten.
 

Boffen

Thank you very much
Gick med
14 Dec 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Daytona 675
Jag fick loss mina på min Z1000 men de satt som sten. Skruvhuvudet är stort så det krävs en stor mejsel för att rubba den o sen är det bara till att dra för fullt :)
 
Nyheter
Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Top