Den stora tråden om saker du aldrig har vågat fråga

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Ett par gånger i mitt eländiga liv har jag haft lyckan att efter en vild ritt på porslinshästen i badrummet notera att en liten del av bajkorven brutit sig fri (satelitbaj) från moderkorven och vägrar låta sig spolas ner :mad:

Jag har då tålmodigt väntat på återfyllnad av spolvatten för att ge den en ordentlig returmatch men det har krävts ett par sådana för att få ner den då den skickligt undvikit att fastna i strömmen medelst imponerande undanmanöver.

Hur kommer detta sig. Är det nutronstjärnemateria i satelitbajen, har den krökt tid och rum, är det bakgrundsstrålningen? Kan strängteorin förklara detta eller måste man ta till M-teorin?

Satellitbajjen består av champagnekorken som av misstag blev kvar i ditt rectum när du skulle impa på polarna på nyårsafton. Fattar väl vemsomhelst!?

Madhonda

Diamonds and pearls don´t move this girl
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
No more!! :( :( :(
Jag undrar hur snor uppstår. Är förkyld som sjutton och jag snyter och snyter och det kommer nytt hela tiden.

Vet såklart att det är någonting med slemmhinnorna, men exakt vad är det som blir snor. Och hur?? :va

//Vetgirig.

Jonathan

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 Oct 2006
Hoj
-
Jag undrar hur snor uppstår. Är förkyld som sjutton och jag snyter och snyter och det kommer nytt hela tiden.

Vet såklart att det är någonting med slemmhinnorna, men exakt vad är det som blir snor. Och hur?? :va

//Vetgirig.

Wiki has the answer.

Snor eller nasalt mucus är det slem (mucus) som bildas av slemhinnorna i näsan. Slem bildas även av ackumulerad extracellulär vätska, vilken ökar i omfattning vid ett inflammationssvar. Under en dag kan det bildas upp emot ett par deciliter slem.

Slemmet transporteras bakåt i näsan och ned i svalget av cilieförande celler i slemhinnan. Luften som inandas innehåller en mängd damm och andra partiklar vilka delvis fastnar i snoret och därmed fungerar snoret som ett luftfilter och skonar lungorna. Detta syns tydligt då man vistas i förorenad luft då snoret får en gråsvart färg. Då nasofarynx är tillhåll för en mängd bakterier och virus är snoret en smittväg för fortplantning av infektioner såsom lunginflammation orsakad som komplikation av en rinit.

Färgen på slemmet beror på dess innehåll. Ju mer celler (vita blodkroppar) som slemmet innehåller desto mer trögflytande och färgat (gult - grönt) blir det. Vid infektioner ökar mängden celler i snoret. Snor kan normalt också innehålla mindre mängder blod, eftersom blodkärlen i näsans slemhinnor är ytliga och kan brista vid mycket liten påfrestning. Om sekretet i näsan innehåller övervägande blod har en näsblödning uppstått.

Vid olika sjukdomar, exempelvis förkylning kan slemhinnorna bli inflammerade och vätskefyllda (akut rinit), varvid mängden snor ökar markant. Den vanligtvis gulaktiga färgen beror på vita blodkroppar, med viss inblandning av röda sådana.

Att blåsa ut snor från näsan kallas för en snytning, vilket man brukar göra i en näsduk.

Hade man inte haft något snor så hade man kunnat sätta dit ett koniskt luftfilter i nyllet istället. :veta

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Sattelitbajen får mållåsning i sista svängen i virveln, klotar och blir liggande helt enkelt.

.

Jag tror satelitbajen och virvelaggregatet i kloasetten ligger i maskopi med varann och att de har en större plan de kommer närmre att lyckas verkställa varje gång detta sket. Endast fantasin kan vidröra vilka djävulska planer som smids.

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Vid vissa mackar har dom två olika sorters diesel, en för personbil och en för lastbil.
Vad är det för skillnad på dom?
Vad händer om man tankar lastbilsdiesel i en personbil och vice versa?

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Hoj
Nein
Ta en kopp med varm dryck, förslagsvis choklad. Rör om, och knacka sen i botten. Tonen på knackningarna kommer stiga för varje knackning till drycken slutat cirkulera.

Varför?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Vid vissa mackar har dom två olika sorters diesel, en för personbil och en för lastbil.

Tankar man personbilen i lastbilspumpen så blir det fullt fortare, plus att man åker omkring med ett byxben som luktar diesel....

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning

Testa, det har jag gjort. Av misstag.

"pfffffttjoooffffskvätttplask" lät det när det sprutade ut diesel över hela sidan på Voyagern och mig :mad:
Sen fick jag stå och småpumpa den halvfull då det var för liten passage ner till tanken som gjorde att det svämmade över.

Trodde faktiskt att det var så smart att man inte kunde ta fel, att det var annorlunda munstycke eller dylikt. Ingen automatisk avstängning på dieselpumpens lastbilsmunstycke på JET-macken var det heller verkade det som :gråta

dahlgren

Gick med
9 Jun 2008
Hoj
ZX7R
Jag förstår inte varför radon är radioaktivt, det är ju en ädelgas och vill väl inte reagera?

svara!

engström1

Autosolemio
Gick med
16 Sep 2010
Hoj
Zündapp Bella R154-58,R205-62,CB500-71,CB500-72,XL650V-87/05,El-Minimoto. Sålda RS125, 2*XC125, 2*XL125S, SCV100, CB400N, RD350LC, XV535, TT600, XJ600S, 2*XL600V, VL1700, CBR600,RG125F-92,SS City Hopper 70cc
Jag förstår inte varför radon är radioaktivt, det är ju en ädelgas och vill väl inte reagera?

svara!

Korrekt att radonatomen inte vill reagera med atomer av andra ämnen.
Korrekt även att den spontant sönderfaller efter i snitt 3,8 dagar.
Detta utan inblandning av andra atomer.
Tänk självmord. :rolleyes:

Nästa fråga:

Hur smakar bajs? :va

/e

Gamepad

No comments
Gick med
10 May 2005
Hoj
Vakum
Houston we got a problem.

Om vi skall åka till närmaste stjärna (Alfa Centauri-systemet) i en hastighet av 70.000 km/t så tar det mer 60.000 år att nå dit.

Ökar vi hastigheten till 250.000 km/t så tar det mer än 17.200 år
Sen kanske man skall hem också.

Kommer människan att aldrig ta sig dit?
Hur lång tid tar det med en motorcykel?

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Hoj
KTM 1090 Adventure R
Kan man snurra Jorden fortare om man använder raketer och puttar på i något land?

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Kan man snurra Jorden fortare om man använder raketer och puttar på i något land?

Jepp! Och när du accelererar med din hoj i riktning västerut så skapar du rotation på jordklotet i riktning mot öster.

Dock förståss i så liten grad att det inte kan mätas.

Fast själv skulle jag föredra längre dagar istället för kortare dagar.

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Om vi skall åka till närmaste stjärna (Alfa Centauri-systemet) i en hastighet av 70.000 km/t så tar det mer 60.000 år att nå dit.

Ökar vi hastigheten till 250.000 km/t så tar det mer än 17.200 år
Sen kanske man skall hem också.

Kommer människan att aldrig ta sig dit?
Hur lång tid tar det med en motorcykel?

Ännu mer spännande är vad som händer när man kommer hem igen.

Finns jorden kvar ?

Kom dom som bor på jorden komma ihåg att någon åkte iväg eller blir dom återvändande nedskjutna som invaderande aliens ?

Finns det någon på jorden som är intresserad av hur uppdraget i rymden gick ?

dahlgren

Gick med
9 Jun 2008
Hoj
ZX7R
Ännu mer spännande är vad som händer när man kommer hem igen.

Finns jorden kvar ?

Kom dom som bor på jorden komma ihåg att någon åkte iväg eller blir dom återvändande nedskjutna som invaderande aliens ?

Finns det någon på jorden som är intresserad av hur uppdraget i rymden gick ?

Kanske! är ett bra svar tycker jag..

Läste någon artikel i illustrerad vetenkap om olika teorier för att göra såna långa resor.
En var att befolka en meteor (asteroid eller vad dom heter när dom är i rymden), dock så skulle det ta så lång tid att åka att den nya tekniken kanske skulle gå om och vi åker ikapp och förbi dom, samtidigt kanske dom på meteoren helt skulle glömma bort vad det var dom skulle göra..

det där med rymden är meckigt

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...