Den stora tråden om saker du aldrig har vågat fråga

Nursey

Utan lem
Gick med
26 Jun 2008
Hoj
Svart Bandithona
HanneZ skrev:
2060823 Att knulla någon i huvudet är synonymt med avsugning.

HanneZ...om moder natur var snäll mot dig i utvecklingsstadiet så kommer du närmare hennes stämband än hennes hjärna på det sättet. :tuttar

@ Paradoxy..
Damm är kvalster och en massa avskrädes partiklar från människor o djur och deras aktiviteter..

Last edited by a moderator:

Stoppsladd

Under uppbyggnad.....
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha wr250X -08
Yabba skrev:
2060726 Hur justerar man växlarna på en 3 växlad sach, fotväxel???
Missade den lektionen när jag var 15 :confused:

Ska finnas en ställskruv/ stång med en mutter som låsning innanför endera kåpan. Har för mej att den går rakt genom motorn men är osäker vilken väsel man skulle ha i för att justera den. Har en svag aning om det rent av kan vara friläget men är inte 100% säker. Va ju trots allt ca 17 år sedan jag hade en sån sachs (sport tror jag det var) :)

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Hoj
Trehjuling
Stoppsladd skrev:
2061168 Ska finnas en ställskruv/ stång med en mutter som låsning innanför endera kåpan. Har för mej att den går rakt genom motorn men är osäker vilken väsel man skulle ha i för att justera den. Har en svag aning om det rent av kan vara friläget men är inte 100% säker. Va ju trots allt ca 17 år sedan jag hade en sån sachs (sport tror jag det var) :)

Är inte det där till kopplingen :va

Eller va fan vet jag,jag körde Puch.

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Långa farbron skrev:
2061155 Närmsta färgaffär,handelsnamnet är väl universalförtunning.

Fråga:
Orkar jag porta min topp eller skall jag byta hoj ?

Nej Universalförtunning är väl terpentin inte xylen?

Xylene brukar dock gå att köpa i färgaffärer fast på de burkar jag köper står det xylene utskrivet.
Xylene är för övrigt en nära släkting till benzenet, skillnaden är att benzene bara har en ch3 grupp ansluten till centrumringen och xylenet två vilka kan vara placerade i tre olika kombinationer (MOP).
Användningsområdet är förutom oktanhöjande i soppan förtunning av färger (tror det är oljefärger för tavelmålning) och som lösningsmedel i plastindustrin. OBS Mycket Cancerogent

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
1) Varför pratar bögar med pipig röst hela tiden?

2) Och varför pratar inte lesbiska med grovt röst hela tiden isf?

:whip

Fotrally

Olika
Gick med
8 Mar 2004
Hoj
Honda CBR1000RR -08, SP Copperhead MX125 -07
Stoppsladd skrev:
2061168 Ska finnas en ställskruv/ stång med en mutter som låsning innanför endera kåpan. Har för mej att den går rakt genom motorn men är osäker vilken väsel man skulle ha i för att justera den. Har en svag aning om det rent av kan vara friläget men är inte 100% säker. Va ju trots allt ca 17 år sedan jag hade en sån sachs (sport tror jag det var) :)

Jo det ska finnas något liknande...men sen vettifan om inte det var på den handväxlade modellen? Som du säger var ett tag sen man skruva sachs! :hihi

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Africa Twin
Hur justerar man växlarna på en 21 vxl MTB? Vad gör dom två små skruvarna på bakväxeln? Det är väl själva wiren som justerar på?
Växlarna kan liksom inte bestämma sig på vilket bakdrev dom ska ta...

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
R1 -05, XJ -97
juha01 skrev:
2061228 Hur justerar man växlarna på en 21 vxl MTB? Vad gör dom två små skruvarna på bakväxeln? Det är väl själva wiren som justerar på?
Åhh visst är det underbart att trampa i uppförsbacke, stå upp på cykeln o ta i som fan osså växlar den ner så där lite automagiskt. Dör man inte av pungspräck så ligger hjärtinfarkt nära till hands.

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Hoj
Trehjuling
Boris JR skrev:
2061219 Nej Universalförtunning är väl terpentin inte xylen?

Xylene brukar dock gå att köpa i färgaffärer fast på de burkar jag köper står det xylene utskrivet.
Xylene är för övrigt en nära släkting till benzenet, skillnaden är att benzene bara har en ch3 grupp ansluten till centrumringen och xylenet två vilka kan vara placerade i tre olika kombinationer (MOP).
Användningsområdet är förutom oktanhöjande i soppan förtunning av färger (tror det är oljefärger för tavelmålning) och som lösningsmedel i plastindustrin. OBS Mycket Cancerogent

Nej terpentin är terpentin.
Den destilleras fram av hartsrikt tallvirke (det är själva hartsen som är mummat i den)

För övrigt en "stenåldersprodukt" som nästintill spelat ut sin roll om det inte vore för div förstås-sig-påare som gapar om linolja och terpentin i alla sammanhang,efter det så lipar dom om att allt möglar.

Stoppsladd

Under uppbyggnad.....
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha wr250X -08
juha01 skrev:
2061228 Hur justerar man växlarna på en 21 vxl MTB? Vad gör dom två små skruvarna på bakväxeln? Det är väl själva wiren som justerar på?

Dom två små skruvarna justerar du ändlägena med dvs max ut och max in(grovt förklarat). Vart växlarna skall ligga justeras såklart med justeringen på vajern.

Fotrally skrev:
2061227 Jo det ska finnas något liknande...men sen vettifan om inte det var på den handväxlade modellen? Som du säger var ett tag sen man skruva sachs! :hihi

Inte h-växlade. Den här stången var gängad i båda ändar och jag var itu med den där jäkla motorn sjuttielva ggr för att få det riktigt. Gick inte att få tag i en sån stång original så vi fick lov att göra en.... :gnissla

ultimate_TF

Ny medlem
Gick med
14 Jun 2005
Hoj
...
Jag har tre frågor.

Vad betyder V75? Och vad är skillnaden på V75 och V65?

Vad heter hjortpappan?

McFille

Hojlös i Barcelona!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojlös! :(
juha01 skrev:

DET vill jag också ha en utförlig beskrivning av. Har justerat och haft mig mha manualen, men inte fan får jag det att bli bra ändå.

HanneZ kunde inte skrivit det bättre... :3freak

ultimate_TF skrev:
2061278 Jag har tre frågor.

Vad betyder V75? Och vad är skillnaden på V75 och V65?

Vad heter hjortpappan?

Jag har två svar.

Skillnaden mellan V75 och V65 är att V65 består av 6 lopp, V75 av 7.
Hjortpappan kallas för hjorttjur.

ultimate_TF

Ny medlem
Gick med
14 Jun 2005
Hoj
...
Jag vet att man får ställa dumma frågor i den här tråden och jag har gjort det sjäv, men. Den här sidan skulle nog funka som svar på det mesta här. :tungan

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA