Two stroke man
Gudomlig sporthojare
Jag provade sågkedjeolja på en tur nyss efter att jag läst att det skulle vara så förbannat bra. Efter 3 mil hade jag fälg, hojröv och halva däcket oljigt och ändå lade jag på snålt och torkade av kedjan efteråt.
Är det skillnad på sågkedjeolja och sågkedjeolja? Den jag provade var en blå flaska från biltema.
Är eg inte så brydd om min fälg blir oljig. Eftersom jag köper 5 litersdunk så har jag ju inte hunnit prova så många fabrikat heller. Och sen går ingen av mina hojar särskilt snabbt heller.
Alla överblivna oljeslattar hälls i ett fat på raffinaderiet och när fatet är tillräckligt stort blandar man i lite klister och paketerar skiten i dunkar med sågkedjeolja på etiketten. På ett ungefär...
Kanske behöver man mer klister i en MC-olja än i de motorsågar som oftast använder sågkedjeolja.
Förresten så är det främst min crosskedja jag smörjer med sågkedjeolja dagsläget. På min enda körbara gatreggade hoj, 660SMC så har jag dragit lite slang och rör från luftfilterburken till framdrevet. Det är nämligen så att den trycker ur olja från vevhusventilationen när jag wheelar och numera rinner alltså den olja ner på mitt drev istället för på bakdäcket.